کد خبر : 46351

مهم‌ترین شاخص‌های بازار پتروشیمی آسیا؛

افزایش قیمت‌های گاز، هزینه‌های تولیدکنندگان پتروشیمی که از گازهای پروپان و بوتان استفاده می‌کنند را افزایش داد

افزایش قیمت‌های گاز، هزینه‌های تولیدکنندگان پتروشیمی که از گازهای پروپان و بوتان استفاده می‌کنند را افزایش داد

پتروتحلیل-با توجه به افزایش قیمت‌های انرژی و بازگشت تقاضا از سوی چین بعد از تعطیلات طولانی‌مدت، دورنمای اکثر بازارهای پتروشیمی آسیا از 11 تا 15 اکتبر ثابت تا صعودی بود. 

افزایش قیمت‌های گاز، هزینه‌های تولیدکنندگان پتروشیمی که از گازهای پروپان و بوتان استفاده می‌کنند را افزایش داد.

براساس داده‌های متخصصان بازار، در این میان، سیر صعودی قیمت‌های باربری، چالش ارسال محموله‌ها از طریق دریایی را بیشتر کرد، و همزمان احتمال می‌رود شرکت‌های واقع در چین تحت تاثیر قوانین کنترلی دوجانبه کشور قرار بگیرند.  

پروپیلن

با توجه به حمایت از سوی تجدید ذخایر و رویه مناسب خوراک‌ّها، روند بازار وارداتی پروپیلن آسیا در این هفته صعودی خواهد بود. 

پیش بینی می‌شود تعداد زیادی از تولیدکنندگان بعد از تعطیلات ملی نرخ بهره‌برداری خود را افزایش دهند.

احتمال می‌رود سیر صعودی بازار نفت خام و دیگر خوراک‌ها روند بازارهای داخلی و وارداتی را افزایشی کند. 

قیمت پروپیلن شرق چین 550 یوان در هر تن افزایش یافت و در 10 اکتبر در میزان 8450 یوان در هر تن (ex-tank) ارزیابی شد، درحالی‌که قیمت پروپیلن شاندونگ 1300 یوان در هر تن افزایش یافت و به 9400 یوان در هر تن (ex-tank) رسید. احتمال می‌رود افزایش قیمت‌های داخلی، قیمت‌های وارداتی را حمایت کند.

متیل‌ ترت بوتیل اتر

پیش‌بینی می‌شود بازار متیل ترت بوتیل اتر آسیا به پشتوانه سیر صعودی قیمت‌های بنزین و نفت خام، به رویه افزایشی خود ادامه دهد. 

افزایش قیمت‌های گاز، هزینه‌های خوراک تولیدکنندگان متیل ترت بوتیل اتر چینی را افزایش داد. بسیاری از تولیدکنندگان این محصول از پروپان و بوتان برای تولید ایزوبوتیلن که پیش‌ماده‌ای برای فرآیند تولید متیل ترت بوتیل اتر به حساب می‌آید استفاده می‌کنند.

بنزن

دورنمای بنزن آسیا که به واسطه پیش‌بینی کاهش تولیدات این محصول در چین مورد پشتیبانی قرار گرفته، صعودی به نظر می‌رسد.

قیمت‌های بنزن کره (اف‌او‌بی) بعد از لمس میزان‌ نزولی 921.33 دلار در هر تن در 4 اکتبر، به 961.33 دلار در هر تن در 8 اکتبر بهبود یافتند. 

درحالی‌که قیمت‌های بالای داخلی و ثبات تقاضا از چین مناسب به نظر می‌رسد، موانع چارترینگ (اجاره کشتی) به دلیل تداوم روند صعودی هزینه‌های باربری، معامله‌کنندگان را نگران نگاه داشت.

تولوئن

احتمال می‌رود با بازگشت بازار چین از تعطیلات و تداوم روند صعودی قیمت‌های صنایع بالادستی، قیمت‌های تولوئن در کوتاه‌مدت مورد حمایت قرار گیرد. 

فاصله قیمتی بنزن و تولوئن در سپتامبر تضعیف شده، و از اوج خود در 20 آوریل در میزان 340 دلار در هر تن، 195.67 دلار در هر تن کاهش یافته، و آخرین بار در 8 اکتبر در میزان 144.33 دلار در هر تن ارزیابی شد. 

ایزومر زایلن مخلوط

احتمال می‌رود در صورتی که قیمت‌های صنایع بالادستی صعودی باقی مانده و همچنین قیمت‌های باقی زنجیره پلی‌استر را بالا بکشند، بازار ایزومر زایلن مخلوط شاهد سیر افزایشی قیمت‌های خود در هفته جاری باشد. 

به نظر می‌رسد تا به این لحظه زلزله ژاپن تاثیری بر ایزومر زایلن مخلوط نداشته است. 

پیش‌بینی می‌شود تقاضای بنزین در طی ماه زمستان ضعیف بوده، و همزمان با تغییرات الگوی مصرف فصلی در کشورهای نیم‌کره شمالی احتمال می‌رود حجم‌های اضافی ایزومر زایلن مخلوط به بازار نقدی جریان پیدا کند.

اسید ترفتالیک خالص

انتظار می‌رود جو اسید ترفتالیک خالص چین همزمان با شرایط صعودی قیمت‌های نفت خام و محدودیت عرضه به دلیل عملیات‌های نگهداری، در هفته آغازین با 11 اکتبر افزایشی باقی بماند. 

در هند به دنبال محدودیت عرضه داخلی در نتیجه تعطیلی تعدادی از واحدها، مذاکرات نقدی برای محموله‌ّهای اسید ترفتالیک خالص وارداتی بیشتر شده است. اکثر مذاکرات اخیر شامل محموله‌ّهای نیم‌فله می‌شود.

پلی‌پروپیلن

از آنجایی که واحدهای پلی‌پروپیلن زغال‌سنگ‌سوز همزمان با اعمال قانون کنترل انرژی عموماً با نرخ بهره‌برداری اندک در حال فعالیت هستند، احتمال می‌رود پایه‌های بازار پلی‌پروپیلن چین باثبات باقی بمانند، اگرچه بسیاری از فعالیت‌ّهای تبدیل‌کنندگان صنایع پایین‌دستی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. 

در  جنوب آسیا، تقاضا برای پلی‌پروپیلن قوی بوده و انتظار می‌رود بازار در این هفته صعودی باشد. معامله‌کنندگان بازار در هند و پاکستان جریان بازار چین و جنوب شرق آسیا را از نزدیک زیر نظر دارند.  

پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی

احتمال می‌رود پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی جنوب شرق آسیا همزمان با ثبات نسبی مذاکرات نقدی، شاهد تغییرات جزئی در بخش پایه‌ای بازار باشد. 

از آنجایی که هزینه‌ّهای تامین خوراک بازار پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی پرک شفاف و پلت‌ها بسیار بالاست، انتظار می‌رود عرضه دسته‌ّهای متمرکز بطری پسامصرف‌کننده محدود باقی بماند. 

اکسو الکل‌ّها

احتمال می‌رود قیمت 2 اتیل هگزانول چین (سی‌اف‌آر) در این هفته حمایت‌ّهایی دریافت کند، زیرا انتظار می‌رود تولیدکنندگان نرم‌کننده‌ها (پلاستی سایزر) نرخ بهره‌برداری خود را بعد از تعطیلات ملی افزایش دهند. 

از آنجایی که چین به دنبال کاهش انتشار گازهای سمی می‌باشد، بسیاری از واحدهای نرم‌کننده در شاندونگ نظیر DOP و DOTP پیش از این مجبور شده بودند نرخ بهره‌برداری خود را کاهش دهند. این اتفاق تقاضا را تحت تاثیر قرار داد و سرانجام قیمت‌های 2 اتیل هگزانول را در بازارهای داخلی و وارداتی کاهش داد. اما منابع صنعت پیش‌بینی می‌کنند نرخ‌بهره‌برداری بعد از تعطیلات ملی افزایش می یابد.

ارسال نظر