کد خبر : 46278

آربیتراژ نفتا اروپا به آسیا برای محموله‌های اوت با محدودیت عرضه به کمترین میزان خود در 3 ماه اخیر رسید

• فاصله قیمتی شرق به غرب در سپتامبر با کاهش تقاضای آسیا به کمترین میزان خود در 8 هفته اخیر رسید • باید در سه ماهه سوم در انتظار کاهش تقاضای نفتا سنگین برای استخراج آروماتیک‌ّها باشیم • مصرف‌کنندگان نهایی با هدف کاهش محدودیت‌ّها به دنبال محصولات آمریکایی هستند • میل اندک به آربیتراژ اروپا به آسیا سطوح هزینه‌های باربری را در میزان‌ّهای سابق خود نگاه داشت

آربیتراژ نفتا اروپا به آسیا برای محموله‌های اوت با محدودیت عرضه به کمترین میزان خود در 3 ماه اخیر رسید

پتروتحلیل-مهدی کائینی: محدودیت عرضه در اروپا، جریان آربیتراژ نفتا به آسیا برای بارگیری در اوت را برای دومین ماه متوالی کاهش داده است، و انتظار می‌رود عرضه‌های آتی برای بارگیری در سپتامبر با توجه به کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی آسیا برای اکتبر، محدود باشند.

براساس داده‌های بازار و پلتس، محموله‌ّهای بارگیری شده نفتا ماه اوت اروپا به آسیا در میزان ۱.۵۸۵ میلیون تن قرار گرفتند، و نسبت به محموله‌های بارگیری شده ژوئیه با میزان ۱.۶۴ میلیون تن، روند کاهشی را نشان دادند. براساس داده‌های پلتس، در پی این امر، محموله‌های بارگیری شده اروپا به آسیا در اوت به کمترین میزان‌های خود در ۳ ماه اخیر رسید. درحالی‌که، محموله‌های بارگیری شده ژوئن در مقایسه با زمان مشابه در سال‌ّهای گذشته با میزان ۱.۸ میلیون تن، بیشترین میزان‌های خود در دو سال اخیر را ثبت کردند. این در حالیست که محموله‌های بارگیری شده مه در میزان ۱.۲۶۵ میلیون تن قرار گرفتند.

یکی از تحلیلگران ارشد پلتس گفت: «پیش‌بینی‌های ما از افت اخیر بارگیری‌ها از اروپا به آسیا همزمان با تقاضای ضعیف در بازه سپتامبر تا اکتبر عمدتاٌ از بخش اولفین کره جنوبی، به وقوع پیوست.»

براساس داده‌ّهای پلتس، از آنجایی‌که فاصله قیمتی میان محموله‌های نفتا ژاپن (C+F) و شمال غربی اروپا برای بارگیری سپتامبر، در ۲۶ اوت از ۱۲ دلار در هر تن در آسیا به ۱۱.۵۰ دلار در هر تن در اروپا (کمترین میزان‌های خود در ۸ هفته اخیر) کاهش یافته است، این حجم‌های اندک می‌تواند برای محموله‌های بارگیری سپتامبر ادامه دار باشد. آخرین بار این میزان فاصله قیمتی در ۲۹ ژوئن در اروپا مشاهده شد. 

تحلیلگر پلتس گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم تقاضای نفتا کره جنوبی برای اکتبر نزدیک به ۱۰ درصد افت کرده و به ۱.۲۷ میلیون تن بشکه در روز برسد. پیش‌بینی می‌کنیم تقاضای نفتا سنگین برای استخراج آروماتیک‌ها در سه ماهه سوم سال جاری کاهش یابد، درحالی‌که این دورنمای ضعیف همزمان با ضعف حاشیه‌ سودهای صنایع پایین‌دستی، تا اکتبر تداوم خواهد داشت.»

این افت فاصله قیمتی شرق به غرب با توجه به تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده تعدادی از واحدها رخ داد، زیرا در نتیجه آن کاهش تقاضای چرخه تحویل اکتبر موجب ضعف بازار نفتا آسیا شد. واحد کراکینگ بخار ال‌جی کم واقع در دائسان، با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن در سال اتیلن و ۴۵۰۰۰۰ تن در سال پروپیلن، شاهد عملیات تامین و نگهداری خواهد بود.

افت تقاضای آسیا در اکتبر

براساس‌ داده‌ّهای پلتس، بازار نفتا آسیا شاهد افزایش فاصله نقدی محصولات نفتا محتوی حداقل ۶۵ درصد پارافین از کمترین میزان‌های خود در ۸ هفته گذشته با میزان ۲ـ دلار در هر تن در ۲۳ اوت، در برابر شاخص نفتا فیزیکی پلتس بوده است.

در نتیجه این امر مصرف‌کنندگان نهایی عجله‌ای برای خرید نیمه اول اکتبر نداشتند، و پیشنهادات تولیدکنندگان پتروشیمی برای نفتا (خوراک)کراکینگ بعد از گذشت هشت روز از فرآیند فروش در ۲۴ اوت پدیدار شد.

براساس داده‌های پلتس، شروع فعالیت‌ّهای تجاری از آن زمان موجب بهبود جزئی فاصله نقدی نفتا سی‌اف آر ژاپن شده، که آخرین بار در ۲۶ اوت در میزان ۲۵- سنت در هر تن ارزیابی شد.

ضعف اجاره‌دهی کشتی‌ّهای باربری برای آربیتراژ

بگفته منابع، با اجاره‌دهی ۶ نفت‌کش بزرگ برای بارگیری ۴۸۰۰۰۰ تن نفتا، رزرو شده از اروپا به آسیا برای ارسال از ۱ تا ۱۴ سپتامبر، فعالیت‌های اجاره‌ٔدهی کشتی‌ّهای باربری در سپتامبر تداوم یافت.

احتمال می‌رود آربیتراژ اروپا به آسیا در سپتامبر با توجه به تقاضای پایین آسیا در اکتبر، و البته محدودیت عرضه از اروپا اندک باقی بماند. تولیدکنندگان پتروشیمی اروپا همچنان با توجه به قیمت‌های بالای خوراک گاز مایع، از نفتا به عنوان خوراک کراکینگ خود بهره می‌برند.

براساس داده‌ّهای پلتس، همچنین مصرف‌کنندگان نهایی نفتا آسیا قادر به واردات از قاره آمریکا هستند؛ در این مورد محموله‌های بارگیری شده اوت از آمریکا به آسیا افزایش یافت، و تا میزانی محدودیت‌های مصرف‌کنندگان نهایی واردکننده از اروپا را کاهش داد.

یکی از تاجران نفتا واقع در سنگاپور گفت: «آربیتراژ غربی ارسالیسپتامبر در حدود ۲.۵ میلیون تن می‌باشد، و محموله‌های بیشتری از ساحل خلیجی آمریکا در راه است.»

براساس داده‌های پلتس، میل ضعیف به آربیتراژ اروپا به آسیا، قیمت‌های سابق باربری برای مسیر مدیترانه تا ژاپن را رقم زد، که در بازه ۲ تا ۲۶ اوت در میانگین ۱.۶۴۹ میلیون دلار قرار داشته و آخرین بار در ۲۵ تا ۲۶ اوت در میزان ۱.۶۲۵ میلیون دلار ارزیابی شدند.

براساس گفته منابع، زمان رسیدن محموله‌های نفتا از اروپا به شمال آسیا در صورت تردد کشتی از طریق کانال سوئز حدود یک ماه می‌باشد.

 

 

 

 

 

ارسال نظر