کد خبر : 41879

در میان تقاضای اندک و وضعیت بد بازار؛

کراکینگ نفتای ژاپن به کمترین میزان خود در 3 ماه اخیر رسید

تعدادی از معامله‌کنندگان بازار انتظار داشتند که تقاضا با آغاز مجدد فعالیت‌های واحدهای کراکینگ، بهبود یابد

کراکینگ نفتای ژاپن به کمترین میزان خود در 3 ماه اخیر رسید

پتروتحلیل-منابع بازار گفتند، به دنبال شرایط نامناسب بازار و تقاضای اندک و عرضه کافی، کراکینگ نفتا ژاپن در مقابل نفت خام برنت بازارهای معاملات آتی با میزان 74/75 دلار در هر تن در روز جمعه به کمترین میزان خود در 3 ماه اخیر رسید.

به گزارش "پتروتحلیل"، طبق داده‌های Platts، قیمت‌های نفتا آخرین بار در 2 ژوئیه با میزان 73/425 دلار در هر تن، کمترین از این مقدار بودند.

ازآنجایی‌که تعدادی از کراکینگ های بخار در منطقه برای عملیات تأمین و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده تعطیل بودند، تقاضا نامناسب بوده است. علاوه بر این، کاهش حاشیه سود محصولات پتروشیمی، جو نفتا را تحت تأثیر قرار داد.

فاصله قیمتی نفتا در برابر صنایع پایین‌دستی اتیلن در طی ماه گذشته افت کرد. فاصله قیمتی اتیلن شمال شرق آسیا (CFR) در مقابل نفتا ژاپن (CFR) از 75/608 دلار در هر تن در 21 سپتامبر، در 19 اکتبر  به 420/12 دلار در هر تن رسید.

یکی از منابع کراکینگ شمال شرق آسیا گفت، تعدادی از تولیدکنندگان پتروشیمی آسیایی به دنبال کاهش تولیدات خود هستند که احتمالاً این امر فاصله قیمتی را افزایش دهد.

در بخش عرضه، بازار ضعیف نفتا شمال غرب اروپا در هفته گذشته، با تکیه‌بر تقاضای اندک بنزین، فشار را بر نفتا آسیایی بیشتر کرد.

نفتا شمال غربی اروپا در 18 اکتبر با کاهش 5/95 دلار در هر بشکه به کمترین میزان خود از می 2015 رسید، و البته در جمعه گذشته با افزایش جزئی تا مقداری بهبود یافت. کراکینگ آخرین بار در 7 می 2015 با کاهش 6/30 دلاری در هر بشکه، کمتر از میزان اخیر بود.

میزان بالای عرضه در اروپا انتظارات را از باز شدن پنجره آربیتراژ به‌سوی آسیا افزایش داد. پیش‌بینی می‌شود در ماه نوامبر، میزانی در حدود 1/6 میلیون تن نفتا از اروپا و آمریکا به آسیا ارسال شود، و نسبت به میزان ارسالی از اکتبر تغییری نداشته باشد.

فروش‌ها در شمال غرب آسیا همچنان با تخفیف باقی ماند. شرکت کراکینگ نفتا  Yeochun در پنج‌شنبه گذشته میزان نامشخصی از نفتا برای تحویل دسامبر با تخفیفی در حدود 4 تا 5 دلار در هر تن خریداری کرد.

تعدادی از معامله‌کنندگان بازار انتظار داشتند که تقاضا با آغاز مجدد فعالیت‌های واحدهای کراکینگ، بهبود یابد.

 

ارسال نظر