کد خبر : 46268

درگیری پتروشیمی آسیا با تقاضای کاهشی و کمبود کانتینرهای باربری

درگیری پتروشیمی آسیا با تقاضای کاهشی و کمبود کانتینرهای باربری

پتروتحلیل- از آنجایی‌که منطقه مداوماٌ با همه‌گیری کرونا و کمبود کانتینرهای باربری مواجه است، بازارهای پتروشیمی آسیا با معضل تقاضای نزولی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به دلیل وجود تردیدهای فراوان، جو بازار به هیچ وجه مناسب نیست.

موج جدید قرنطینه‌ها در آسیا که همچنان نرخ نابرابری از واکسیناسیون در آن جریان دارد، موجب اختلالات زنجیره عرضه و تقاضا، لجستیک و تقاضای اندک شده است.

بندرهای چین عموماٌ در خطر تعطیلی‌های وابسته به پاندمی قرار گرفته‌اند.

بندر نینگبو-ژوشان --سومین بندر پر تردد دنیا بعد از شانگهای و سنگاپور -- به تازگی بعد از تعطیلی دو هفته‌ای فعالیت خود را از سر گرفت.

این تعطیلی‌ها به مانند تعطیلی بندر یانتیان در جنوب چین در مه، بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

تاثیر بر بازارهای پتروشیمی

برای مثال، جو کاهشی، بازار پلی‌اتیلن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

عرضه فراوان پلی‌اتیلن داخلی، در کنار ظرفیت جدید ۱.۷ میلیون تنی پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی در چین برای تحویل در سه ماهه سوم، بازار این کشور را در کوتاه‌مدت تحت فشار قرار خواهد داد.

این اتفاق با تقاضای اندک به دلیل کمبود انرژی در شرکت‌های کوچک و متوسط جنوب چین، همراه شده است.

ایمی یو، تحلیل‌گر ارشد آیسیس گفت: «احتمال می‌رود به دنبال اعمال مجدد اقدامات قرنطینه‌ای در برخی از کشورهای آسیا، تقاضای پلی‌اتیلن در کوتاه‌مدت ضعیف باقی بماند...عرضه همزمان با راه‌اندازی ظرفیت‌های جدید در باقی سال در آسیا افزایش خواهد یافت، اگرچه تعدادی از گریدها شامل پلی‌اتیلن سبک، همچنان در کوتاه‌مدت محدود هستند.

او اشاره داشت: «ما پیش‌بینی می‌کنیم همزمان با بازگشایی مجدد پنجره آربیتراژ آمریکا به آسیا، واردات از آمریکا در سه ماهه چهارم افزایش یابد.»

تقاضای ضعیف صنایع پایین‌دستی به طرز مشابهی، میل به خرید بازار مونواتیلن گلیکول آسیا را تعدیل کرد.

تولیدکنندگان اصلی پلی‌استر صنایع پایین‌دستی در چین، نرخ بهره‌برداری خود را برای هماهنگی با افت تقاضای منسوجات به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان کاهش دادند، و همزمان جو نزولی بازار با افزایش عرضه در چین تشدید شد.

انتظار می‌رود مصرف کاهشی صنایع پایین‌دستی در بازار استیک اسید ادامه دار باشد، درحالی‌که فروش وینیل استات مونومر جنوب شرق آسیا و چین به دلیل تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده و نشده و مسائل تولید، کاهش یافته است.

جو خرید بیش از پیش تحت فشار نگرانی‌ها از موج سوم کرونا در هند قرار گرفته است.

مختل شدن صادرات محصولات نهایی به دلیل کمبود کانتینرهای باربری که منتج به کاهش تقاضای استیک اسید شده و احتیاط خریداران را افزایش داده است، فشار ذخایر انبار را بر صنایع پایین‌دستی چین بیشتر کرد.

در بخش‌های دیگر صنایع پایین‌دستی، نرخ بهره‌برداری برخی از واحدهای اتیل استات و بوتیل استات در هند و جنوب شرق آسیا از اواخر ژوئیه به دلیل فاکتورهای متنوع شامل سیل در فصل باران‌های موسمی و جایگزینی مواد خام، کاهش یافته است.

به دنبال تداوم مبارزه کشورهای منطقه با همه‌گیری کووید-۱۹، احتمال می‌رود تقاضای پلی‌پروپیلن جنوب شرق آسیا در سپتامبر علیرغم سیر صعودی هر ساله بازار در این زمان، کاهشی باقی بماند.

راه اندازی قریب‌الوقوع ظرفیت‌های جدید در جنوب شرق آسیا و چین، فضای بازار را چالشی‌تر می‌کند. و با وجود حاشیه سود بسیار مناسب‌تر دیگر مقاصد، عرضه‌کنندگان در حال حاضر میلی به معامله با جنوب شرق آسیا ندارند.

معمولاٌ تقاضای پلی‌پروپیلن در سپتامبر و اکتبر به دلیل بازذخیره‌سازی انبارها در ایام پیش از تعطیلات، بهبود پیدا می‌کند. اگرچه، تعدادی از معامله‌کنندگان بر این باورند که به دلیل همه‌گیری، وقوع این اتفاق در سال جاری محتمل نیست.

به دنبال تقاضای قوی محصولات مصرفی و تقویت آن با نزدیکی به پایان سال، انتظار می‌رود آکریلونیتریل بوتادین استایرن آسیا بر خلاف روند اصلی حرکت کند.

جو بازار به دلیل مسائل لجستیک و چالش تحویل محصولات تشدید شده، و این امر عرضه را محدود می‌کند.

 

ارسال نظر