کد خبر : 46247

شیوع سریع گونه دلتا ویروس کرونا می‌تواند تقاضا بازار‌‌های شیمیایی آسیا را آشفته کند

گونه دلتا ویروس کرونا با سرایت بالا می‌تواند حتی تا میزانی تقاضای پتروشیمی و بازارهای اولئوکمیکال‌ها را کله‌پا کند.

شیوع سریع گونه دلتا ویروس کرونا می‌تواند تقاضا بازار‌‌های شیمیایی آسیا را آشفته کند

پتروتحلیل- مهدی کائینی: رایج است در استراتژای برای مبارزه با ویروس ویرانگر و سرسخت کرونا، کشورها به هنگام تشدید اوضاع، قرنطینه‌های شتاب‌زده یا محدودیت‌های جزئی‌تری را اتخاذ کرده، و به محض کمتر شدن خطر بازگشایی‌ها صورت می‌گیرد. 

احتمال می‌رود همزمان با شیوع سویه دلتا در جای جای آسیا و افزایش سریع تعداد مبتلایان، اقتصادها در میان گذر فوتی‌های جهانی از 4 میلیون نفر، به زانو در بیایند.

گونه دلتا ویروس کرونا با سرایت بالا می‌تواند حتی تا میزانی تقاضای پتروشیمی و بازارهای اولئوکمیکال‌ها را کله‌پا کند.

اِیمی یو تحلیلگر ارشد آیسیس گفت: «پیش‌بینی می‌شود در کوتاه‌مدت تقاضای پلی‌اتیلن به دلیل اعمال مجدد قرنطینه‌‌ها در برخی مناطق و تعدادی از کشورهای آسیا، مختل شود. به دلیل اعمال مجدد قرنطینه در مناطقی از چین، مسائل لجستیک دوباره به وجود خواهند آمد.»

یو اشاره داشت که،‌ کمبود انرژی در ژوئیه تقاضای چین را تحت تاثیر قرار داد، اگر چه معمولاً فصل اوج مصرف برق در ماه اوت می‌باشد. 

یو توضیح داد: «برخی از شرکت‌های تولیدکننده پلاستیک در جنوب چین مجبورند تا در ماه جاری نرخ بهره‌برداری خود را کاهش دهند. در‌حالی‌که بسیاری از مناطق چین در حال سپری کردن ایام سیل‌خیز خود هستند، تقاضا برای بخش لوله‌های پلاستیکی ضعیف خواهد بود.»   

او گفت: «علاوه بر این، به دلیل محدودیت و هزینه‌های بالای کانتینرهای باربری، تعدادی از شرکت‌های تولید محصولات نهایی پلاستیک سفارش‌های صادراتی خود را کاهش داده‌اند زیرا نمی‌توانند از پس هزینه‌ها بر بیایند.»

به دنبال مواجهه چین با گونه دلتا ویروس کرونا، که اخیراً تعداد مبتلایانش سیر صعودی به خود گرفته، لجستیک در بسیاری از مناطق به دلیل محدودیت‌های شدید تحت تاثیر قرار گرفت و برخی از محموله‌های وارداتی پلی‌اولفین به دلیل همین محدودیت‌ها در بنادر جیانگسو با دیرکردهایی در تحویل مواجه شدند.

به دنبال نگرانی معامله‌کنندگان از احتمال کاهش نرخ بهره‌برداری یا تعطیلی واحد‌های صنایع پایین‌دستی به دنبال تشدید شرایط در آینده، جو بازار کاهشی شد. ضعف بازارهای مالی معاملات آتی روند بازارهای پلی اولفین را تعدیل کرد.

در 4 اوت، بازارهای معاملات آتی پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سبک خطی برای سومین روز پیاپی افت کردند.

در بازار پلی‌استر آسیا نیز اتفاق مشابهی رخ داد. جیمی ژنگ از تحلیلگران ارشد آیسیس گفت: «قبل از افزایش تعداد مبتلایان به گونه دلتا، پیش‌بینی می‌کردیم در سه ماهه چهارم گردشگری و در سپتامبر تقاضای پوشاک در چین بهبود یابد. همچنین بازار، ذخایر خود را برای فصل احتمالی خرید افزایش داده است.»

قرنطینه‌های جدید ترمز بهبود گردشگری و لجستیک را می‌کشند. 

ژنگ اشاره داشت: «تقاضای پوشاک و پلی‌استر با احتمال بالا تحت تاثیر قرار می‌گیرند. احتمال می‌روند صادرات، محصولات و تولیدات محصولاتی نظیر وسائل خانگی، سیر نزولی به خود بگیرند، و تقاضا برای آکریلونیتریل بوتادین استایرن، پلی استایرن و پلی‌ استایرن انبساطی کاهش یابد.»

او اضافه کرد: «این جو بدبینانه در روز‌های اخیر در سیر نزولی شدید بازارهای معاملات‌ آتی پتروشیمی به مانند اسید ترفتالیک خالص و استایرن، بازتاب کرد.»

نگرانی‌ها در مورد کرونا ویروس و سویه دلتا تا بخشی فشار صعودی وارده بر کل بازار اتیل استات را تعدیل کرد.

کشورهایی شامل تایلند و ویتنام شاهد اوج‌گیری سریع تعداد مبتلایان هستند. 

یکی از منابع منطقه‌ای گفت: «تقاضای کلی مناسب نیست. شرکت‌هایی که کارمند مبتلا دارند یا باید شرایط سخت‌‌گیرانه‌ای را وضع کرده و یا فعالیت‌ها را تعطیل کنند.»

منبع اضافه کرد: «بیمارستان‌ها در تایلند تحت فشار شدیدی قرار گرفته، و مردم اجازه دارند به قرنطینه‌های خانگی بروند. سطح تعداد مبتلایان روزانه از 20000 نفر گذشته است.»

در ویتنام، تقاضا همزمان با دست و پنجه نرم کردن کشور با اوج‌گیری تعداد مبتلایان، رویه کاهشی دارد.

یکی دیگر از منابع بازار منطقه‌ای گفت: «تقاضا به دلیل تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها و محدودیت‌های سخت‌گیرانه جابجایی، 30 تا 40 درصد کاهش یافته است.»

تولیدکنندگان و تبدیل‌کنندگان پلی‌اتیلن ترفتالات تصفیه شده در این هفته به دلیل مسائل تصفیه‌ای، بیش از همه آسیب خوردند.

 

تولیدکنندگان و تبدیل‌کنندگان موظف‌اند 10 درصد از فضای واحدهای خود را به کارمندانی که در دستهٔ مبتلایان «سبز» قرار دارند، اختصاص دهند. دسته مبتلایان سبز به گروهی اشاره دارد که تست کرونای آن‌ها مثبت بوده اما به مراقبت‌های بیمارستانی احتیاج ندارند.

در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان و تبدیل‌کنندگان، یا تولیدات خود را کاهش داده و یا آن را متوقف می‌کنند، زیرا تعداد کمی از تولیدکنندگان قادر به ادامه امور در حالت نرمال هستند. 

به دلیل رواج جمع‌آوری غیر رسمی ضایعات در جنوب شرق آسیا، قرنطینه‌ها این دست فعالیت‌ها را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار داده‌اند و بنابراین حجم‌های مورد استفاده به عنوان خوراک کاهش یافته است.

همچنین، تقاضای اسیدهای چرب آسیا کاهش یافته و احتمال می‌رود در میان‌مدت به وضعیت نزولی خود ادامه دهد، زیرا خریداران به دلیل افزایش تعداد مبتلایان شامل شیوع بیماری در چین، از خرید عقب‌نشینی کرده‌اند.

در مجموع، فعالیت‌های تولیدی جنوب شرق آسیا در ژوئیه همزمان با انواع قرنطینه‌ها در سراسر کشورهای منطقه آسیب سنگینی دید، و در این بین سرعت توسعه صنعتی در چین و کره جنوبی در میان تداوم اختلالات زنجیره عرضه، کاهش یافت. 

شاخص مدیران خرید اکثر اقتصادهای آسیا در ژوئیه کاهش یافت؛ این امر نشان‌دهندهٔ وخامت شرایط فعالیت‌های تجاری است.

با این حال، با توجه به تلاش بالای کشورها برای واکسیناسیون گسترده، همه چیز تاریک و سیاه نیست. 

جان ریچاردسون، مشاور ارشد آیسیس آسیا گفت: «شیوع سویه دلتا در 14 استان چین نگران کننده است، اما بر این باورم که چین این توانایی را دارد که خیلی سریع این شرایط را تحت کنترل خود در بیاورد.»

او اضافه کرد: «البته این امر به این معنا نیست که قیمت‌های نفت خام و پتروشیمی تا زمان تداوم این همه‌گیری دچار رویه نزولی نمی‌شوند، بلکه آن‌ها تحت تاثیر جو بازار عمل می‌کنند. از آنجایی‌که خریداران در انتظار کاهش قیمت‌ها در آینده از خرید عقب‌نشینی می‌کنند، می‌توان تقاضایی آسیب‌دیده را متصور شد.»

ریچاردسون گفت: «اما وقتی‌که چین (امیدواریم هر چه زودتر) اینهمه‌گیری را تحت کنترل خود دربیاورد، شاهد تغییر جهت بازار و اوج‌گیری قیمت‌ها و تجدید ذخایر یا پیش‌خرید خریداران خواهیم بود.»

ارسال نظر