کد خبر : 45252

احتمال صادرات بوتادین چین به تایوان و کره جنوبی در اکتبر

احتمال صادرات بوتادین چین به تایوان و کره جنوبی در اکتبر

پتروتحلیل-تولیدکنندگان بوتادین چین باتوجه به انتظار بالا رفتن عرضه داخلی و کمبود عرضه در مناطق دیگر آسیا در ماه اکتبر بدنبال فرصت‌های صادراتی در کره جنوبی و تایوان هستند.

یک تولیدکننده رابر مصنوعی پایین‌دستی در کره جنوبی گفت که انتظار می‌رود بوتادین از مبدأ چین برای بارگیری اکتبر در دسترس باشد.

به گفته منابع بازار، واحد جدید پتروشیمی هنگلی (Hengli) در استان لیائونینگ چین که در فوریه 2020 راه‌اندازی شده ممکن است در ماه آینده، محصول برای ارسال به خارج از این کشور داشته باشد.

با نزدیک شدن سه ماهه چهارم و باتوجه به ورود سه واحد داخلی بوتادین با مجموع ظرفیت 290 هزار تن در سال به جریان تولید، عرضه تازه در چین در دسترس قرار خواهد گرفت.

یک تولیدکننده دیگر رابر مصنوعی پایین‌دستی گفت: «عرضه در تایوان، کره، و جنوب شرق آسیا محدود است، بنابراین احتمال دارد پتروشیمی هنگلی چین از ماه اکتبر به دنبال صادرات بوتادین به کره یا تایوان باشد.»

تعطیلی‌های از پیش برنامه‌ریزی شده و غیرمترقبه در مالزی، تایوان، و کره جنوبی عرضه نقدی در آسیا را محدود کرده و موجب جهش اخیر در قیمت‌های بوتادین شده است.

داده‌های آیسیس نشان می‌دهد، قیمت‌های بوتادین طی دوره‌ای دو ماهه با جهش 73 درصدی در 4 سپتامبر به 650 دلار در هر تن (CFR شمال شرق آسیا)

یک تاجر گفت: «در خارج از چین تقاضا وضعیت مناسبی دارد، اما عرضه محدود است.»

در تایوان کراکر شماره 3 واحد بوتادین شرکت فرموسا با ظرفیت 176 هزار تن در سال هم اکنون برای فعالیت‌های تأمین و نگهداری تعطیل است. این سازماندهی مجدد در حدود 70 روز تا پایان اکتبر ادامه خواهد داشت.

در کره جنوبی، محتمل است که شرکت شیمیایی لاته راه‌اندازی مجدد واحد بوتادین 150 هزار تنی خود در دائسان را تا نوامبر یا اوایل سال آتی به تعویق بی‌اندازد. این کراکر در اوایل ماه مارس و در پی آتش‌سوزی تعطیل شد.

در مالزی نیز انتظار می‌رود پالایشگاه و پتروشیمی پنگرنگ (به اختصار PRefChem) تولید بوتادین را تا اوایل 2021 تنها با واحد 185 هزار تنی خود ادامه بدهد. این واحد در اواسط مارس سال جاری و در پی آتش‌سوزی در مجتمع جهور (Johor) این شرکت تعطیل شد.

 

 

 

ارسال نظر