کد خبر : 44615

پیش بینی می شود ظرفیت رشد صادرات جهانی محصولات شیمیایی تا سال 2022 محدود باشد

پیش بینی می شود ظرفیت رشد صادرات جهانی محصولات شیمیایی تا سال 2022 محدود باشد

پتروتحلیل-یکی از مقامات شرکت بزرگ حمل و نقل نروژی Odfjell گفت که، پیش بینی میشود در نتیجه فشار بر حاشیه سودها به دنبال بهره برداری از عرضه های جدید در چند سال گذشته و ابهامات اقتصادی به وجود آمده بر سر پاندمی کرونا، ظرفیت سرمایه گذاری جدید محصولات شیمیایی تا سال 2022 محدود باشد. 

ظرفیت سرمایه گذاری جدید قابل توجه در آمریکا و خاورمیانه، ظرفیت تقاضای بخش کشتیرانی را افزایش داد، اما رشد اقتصادی ضعیف در سال 2019، اشتهای سرمایه گذاری را به دنبال مواجهه معامله کنندگان با فشار بر حاشیه سود ها به دلیل همان رشد عرضه، کاهش داد.

طبق گفته برون کریستین رود، رئیس بخش تحقیقات و ارتباط با سرمایه گذارشرکت Odfjell، احتمال میرود عرضه بیش از حد و تردید ها بر سر سرعت بهبود بازار آسیب دیده از پاندمی، ظرفیت سرمایه گذاری جدید را در طی چند سال آتی محدود کند. 

احتمال میرود جذب چشمگیر ظرفیت های جدید، توسط بازار ها در مدت آشفتگی اقتصادی به تقاضای قوی هر تن در یک مایل – واحد صنعت کشتیرانی برای اندازه گیری حجم بار و فاصله انتقال داده شده – تبدیل شود.

تقاضا در طی بحران با سرعت کمتری رشد میکند

طبق گفته رئیس شرکت، کریستین مورچ، بعد از بحران مالی جهانی در سال های 2008 و 2009، احتمال نمیرود رشد تقاضای ترابری (کشتیرانی) محموله های شیمیایی در طی بحران منفی شود، اما شرکت انتظارت خود را تا حدی زیادی کاهش داده است.

کریستین مورچ در جلسه روز بازار سرمایه در شهر برجن گفت: «اگر شما به تصویر تقاضا در سال 2008 تا 2009 نگاه کنید، آن چیزی که خیلی از افراد را متعجب میکند این است که تقاضا در طی آخرین بحران با میزان 3 درصد (نرخ رشد سالانه ترکیبی) در سال، به رشد خود ادامه داد. 

او گفت: «آن چیزی که در سال 2009 اتفاق افتاد، هیچ گاه بحران تقاضا نبود. بحران سال 2019 نیز بحران ساختاری بود، جاییکه پاندمی ویروس کوید 19 با تعطیلی های داوطلبانه همراه شده، که در نهایت منجر به بیکاری و احتمالا یکی از بزرگترین سرا زیری ها در اقتصاد جهانی شد.

او اضافه کرد: «اما برای کشتیرانی، بر طبق داده ها تقاضا منفی نمیشود؛ این تصویری نیست که در حال حاضر شاهد آن هستیم.»

طبق گفته رود، شرکت در حال حاضر شاهد تاثیر منفی 28 درصدی در تجارت های دریایی است، که در نتیجه تقاضای ضعیف به دلیل بحران میباشد، که عمدتا پیرامون بخش های اتومبیل و ساخت وساز جهانی قرار میگیرد.

او اضافه کرد، در حال حاضر، به دلیل تقاضا از بخش های غذا و کشاورزی،بسته بندی و دارو، در حدود نیمی از محصولات شیمیایی، تاثیر خنثی تا مثبت دارند. 

روند قوی تر در سه ماهه دوم 

طبق گفته مورچ پیش بینی میشود، وضعیت مالی شرکت در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول بهتر باشد. ضرر خالص شرکت در سه ماهه اول سال 4/5 میلیون دلار بود، که نمایانگر یکی از بهترین سه ماهه ها در چندین سال گذشته است. 

او گفت: «ما شروع خوبی در آغاز سال داشتیم.» «سه ماهه اول سال، یکی از بهترین سه ماهه هایی بوده است که ما از سال 2017 داشته ایم و ... بر این باوریم که سه ماهه دوم قوی تری نسبت به سه ماهه اول خواهیم داشت.»

شرکت نرخ بالایی در مصرف کشتی ها و ترمینال ها دارد، که با اقداماتی در راستای کاهش هزینه، موقعیت آن ها را در چند سال گذشته بهتر کرده است. 

ضعف رشد تقاضای جهانی پیش از پاندمی به این معنی بود که طبق انتظار، عرضه کشتی های جدید با میزان حدودی 1/4 درصد برای سال جاری و 0/5 درصد برای سال آتی در مقایسه با زمان بحران مالی سال های 2008 تا 2009 با میزان 14 تا 15 درصد، بسیار کمتر است؛ یعنی اینکه بخش کشتیرانی در مقایسه با آن موفع بسیار کمتر در معرض فراوانی عرضه کشتی های جدید قرار دارد.

مورچ گفت: «بر این باوریم که بر طبق نظریه های منطقی، آنچه که در سال 2009 شاهد بودیم، بحرانی در نتیجه عرضه بود.»

کاهش هزینه ها – توسعه

شرکت هیچ برنامه ای برای صرف هزینه در بخش کشتیرانی خود ندارد، در حالی که پروژه بزرگ ترمینال های خود در هیوستون را دنبال میکند. شرکت در حال کار بر پروژه ای با هدف بازگرداندن سه تانکر به سرویس دهی تا پایان 2020 با هزینه 8/1 تا 5/2 میلیون دلار، و به دنبال توسعه ظرفیت ذخیره تا سال 2021 – 2022 با سرمایه گذاری 23 تا 25 میلیون دلاری میباشد.

این شرکت همچنین در نظر دارد ظرفیت ذخیره خود را تا سال 2021 – 22 از 30 هزار تا 35 هزار متر مکعب به 150 هزار تا 165 هزار متر مکعب برساند.

با بررسی هزینه ها در میزان 88 تا 113 میلیون دلار، شرکت به دنبال این است که پیش از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری بر روی کار های بزرگتر، مشتری ظرفیت های جدید خود را تامین کند.

طبق گفته مدیر ارشد مالی شرکت ایورسون، موعد سر رسید یکی از اوراق شرکت در ژانویه 2021 میباشد، و آن ها به دنبال این هستند تا با توجه به شرایط نامطلوب بازار های سرمایه، مسیر نقدینگی آن را فراهم آورند.

او گفت: «بازار اوراق قرضه در حال حاضر تقریبا بسته است، به خصوص اگر بخواهید با شرایط صحیح آن را دنبال کنید... ما برنامه ای را آغاز کرده ایم تا بدون رفتن به بازار اوراق قرضه و اجبار به پرداخت قیمت های پیشنهادی امروزه، به موعد سر رسید آن اوراق رسیدگی کنیم.»

طبق گفته ایورسون، کاهش میزان بدهی ها و کمتر کردن نقطه سر به سر شرکت نیز از اولویت ها میباشد، و همزمان سهام ها با تخفیفات قابل توجهی نسبت به ارزش واقعی آن ها معامله میشوند.

او اضافه کرد: «این امر برای ما یک چالش است، و استفاده از سهام ها به عنوان وجه نقد، امری دشوار برای ماست.»

 

ارسال نظر