کد خبر : 44204

اداره کل گمرک چین زمان انتشار اطلاعات اولیه‌ی تجاری در ماه ژانویه را به تعویق انداخت و تصمیم گرفت آن را با اطلاعات ماه فوریه تجمیع کند؛

کاهش ١٠ درصدی واردات پلی اتیلن سبک چین در ٢ ماه اول سال نسبت به سال قبل/پتروشیمی های ایرانی تنها ١٠٠ هزارتن صادرات پلی اتیلن سبک به چین داشتند

کاهش ١٠ درصدی واردات پلی اتیلن سبک چین در ٢ ماه اول سال نسبت به سال قبل/پتروشیمی های ایرانی تنها ١٠٠ هزارتن صادرات پلی اتیلن سبک به چین داشتند

پتروتحلیل-آمار و ارقام نشان می‌دهند میزان کل واردات پلی اتیلن چین در دو ماه نخست سال 2019 یک رکورد محسوب می‌شد. با وجود این، به دلیل شیوع ناگهانی ویروس کرونا، که کل کشور و سپس کل جهان را تحت‌الشعاع خود قرار داد، چنین اتفاقی در سال 2020 رخ نداد.

چگونه شیوع ویروس ضربه‌ای سخت به فعالیت‌های تجاری در چین زد

به گزارش "پتروتحلیل"، نخستین موارد ابتلا به ویروس در حوالی ماه دسامبر سال 2019 در چین گزارش شدند. به دلیل شیوع بسیار سریع، طولی نکشید تا در حوالی ماه‌های ژانویه و فوریه، داخل و خارج کشور چین آلوده به این ویروس شدند. و اندکی بعد ویروس موسوم به کُوید-19 توسط سازمان بهداشت جهانی «جهان‌گستر» یا پاندمی توصیف شد.

دولت چین تمهیداتی جدی برای مقابله با ویروس اعمال کرد، من‌جمله تمدید تعطیلات سال نو در چین، منع عبور و مرور در برخی مناطق ازجمله استان هبی و مرکز شیوع، شهر ووهان و منع کلیه‌ی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی.

در اوایل ماه فوریه اداره کل گمرک چین زمان انتشار اطلاعات اولیه‌ی تجاری در ماه ژانویه را به تعویق انداخت و تصمیم گرفت آن را با اطلاعات ماه فوریه تجمیع کند.

کاهش سال به سال مجموع واردات پلی اتیلن ژانویه و فوریه‌ی چین برای گرید‌های مختلف

مجموع واردات پلی اتیلن ماه ژانویه و فوریه‌ی چین در سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 6/7 درصد کاهش داشت و به حدود 2/4 میلیون تن رسید.

در بین سایر فراورده‌های پلی اتیلن، واردات پلی اتیلن سبک خطی در این دو ماه بیشترین کاهش سال به سال را داشتند و پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سنگین در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

پلی اتیلن سبک خطی

مجموع واردات پلی اتیلن سبک خطی چین در دو ماه نخست سال 2020 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدوداً 800 هزار تن گزارش شد و عربستان با 170 هزار تن به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی این محصول به چین اعلام شد.

پلی اتیلن سبک

مجموع واردات پلی اتیلن سبک در دو ماه نخست سال 2020 با 10/5 درصد کاهش به 440 هزار تن رسید و صادرکننده‌ی اصلی آن هم ایران با 100،384 تن عنوان شد.

پلی اتیلن سنگین

در ماه‌های ژانویه و فوریه، مجموع میزان واردات پلی اتیلن سنگین این کشور با 4/5 درصد کاهش نسبت به سال گذشته به حدود 1/2 میلیون تن رسید.

عربستان با 295،649 تن صادرات به چین بزرگ‌ترین صادرکننده‌ی این محصول لقب گرفت.

چه اتفاقاتی در آینده رخ خواهد داد؟

سازمان ملی آمار چین گزارش داد شاخص مدیران خرید چین، بعد از سقوطی بی‌سابقه در ماه فوریه به دلیل شیوع ویروس کرونا، در ماه مارس احیا شد. این مسئله را به بهبود فعالیت‌های صنایع پایین‌دستی، در قالب در بازتابی از اقدام برای جلوگیری و کنترل شیوع ویروس، نسبت داده‌اند.

با توجه به آخرین داده‌های اقتصادی و نیز برنامه‌های دولت این کشور برای تنظیم وضعیت قرنطینه در برخی مناطق، وضعیت چین نویدبخش است. با وجود این و با توجه به دغدغه‌هایی که درخصوص احتمال وقوع موج دوم شیوع ویروس و نیز احتمال رکود جهانی مطرح است، خریداران هنوز عمدتاً تردید دارند و محتاطانه عمل می‌کنند.

 

ارسال نظر