کد خبر : 43056

دورنمای متفاوت بازارهای پتروشیمی آسیا؛

احتمال افت قیمت متانول در هند و چین

احتمال افت قیمت متانول در هند و چین

پتروتحلیل-بازارهای پتروشیمی آسیا در این هفته با دورنمای متفاوتی روبرو هستند. درحالی‌که انتظار می‌رود روند برخی محصولات در میان تقاضای ضعیف کاهشی باقی بماند، احتمالاً استایرن مونومر و بوتادین شاهد حمایت از سوی عرضه اندک باشند.

آروماتیک‌ها

به گزارش «پتروتحلیل»، پیش‌بینی می‌شود تقاضای بازار آمریکا برای بنزن آسیا ادامه پیدا کند، که طبق شنیده‌ها قیمت‌های ماه اوت خلیج ایالات‌متحده (DDP) در میزان 693/68 تا 708/63 دلار در هر تن می‌باشد، که این رقم برای پوشش هزینه نقدی حمل‌ونقل میان کره جنوبی و خلیج ایالات‌متحده که تقریباً 55 دلار در هر تن می‌باشد، کافی است. یکی از منابع گفت، علیرغم پنجره باز آربیتراژ، و هم‌زمان با عرضه اندک برای محموله‌های تحویل فوری در ماه‌های آتی، احتمال می‌رود تقاضای واقعی برای محموله‌های ماه اوت محدود باشد. قیمت‌های داخلی شرق چین در هفته گذشته به دنبال سیر صعودی قیمت‌های نفت خام و افت میزان محموله‌های وارداتی، به‌طورثابت افزایش یافتند.

قیمت‌های پاراکسیلن تایوان/چین (CFR) در جمعه گذشته در مقایسه هفتگی 42 دلار در هر تن کاهش یافتند و به 817/67 دلار در هر تن رسیدند. قیمت‌های پاراکسیلن با نزدیکی به ‌روزهای پایانی ماه می سیری افزایشی به خود گرفتند، که با این اتفاق تصمیم تولیدکنندگان برای کاهش میزان تولیدات به تعویق افتاد. معامله‌کنندگان بازار گفتند، گزارش شده است که در روزهای پایانی هفته تعدادی از واحدها عملیات تأمین و نگهداری خواهند داشت، که این امر کاهش میزان تولید واحد YishengDalian را شامل می‌شود، اگرچه، تقاضا تحت تأثیر آن‌چنانی قرار نمی‌گیرد. تعدادی از معامله‌کنندگان بازار گفتند که احتمال می‌رودمقداری از تقاضای ژوئیه، به دلیل تحقق نیافتن در زمان مقرر به اوایل اوت برسد، اما عرضه اوت به‌اندازه ماه قبل اندک نیست و تاجران را بر این داشت که همچنان می‌توانند محموله تهیه کنند.

قیمت‌های استایرن مونومر آسیا در این هفته به پشتوانه محدودیت عرضه در کره جنوبی و چین 40 دلار در هر تن افزایش یافتند و در روز جمعه در چین (CFR) و کره (FOB) به ترتیب به 1089 دلار در هر تن و 1049 دلار در هر تن رسیدند. منابع گفتند، پیش‌بینی می‌شود در میان کاهش ذخایر انبارهای شرق چین، محدودیت عرضه در این هفته ادامه پیدا کند، که این امر از سیر صعودی قیمت‌های استایرن و حاشیه سود تولیدات حمایت می‌کند. 

ازآنجایی‌که تقاضای بازار به‌طورمعمول در سه‌ماهه سوم دچار ضعف می‌شود، تقاضا در بازارهای صنایع پایین‌دستی در میان نبود جهت قیمتی مشخص، ضعیف باقی ماند.

اولفین ها

احتمال می‌رود بعدازاینکه قیمت‌های اتیلن آسیا در جمعه گذشته به کمترین میزان خود در 10 سال اخیر رسیدند، در این هفته نیز روندی کاهشی داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود بازار به دلیل تقاضای ضعیف و همچنین افت بازار جهانی اتیلن، تحت‌فشار باقی بماند. طبق داده‌هایPlatts، در جمعه گذشته قیمت‌های اتیلن شمال غربی اروپا (CIF) در مقایسه هفتگی 139 دلار در هر تن سقوط کردند و به 1059 دلار در هر تن رسیدند.

انتظار می‌رود قیمت‌های پروپیلن در چین به دلیل به تعویق افتادن شروع فعالیت مجدد واحد Hanwha Total Petrochemicals cracker کره جنوبی، که در حال خرید محموله برای تغذیه واحد صنایع پایین‌دستی پلی‌پروپیلن خود می‌باشد، صعودی بمانند. این امر عرضه محموله‌هایوارداتی پروپیلن به چین را محدود کرد، و خریداران چینی مایل بودند تا با پیشنهادات قیمتی بالاتر و باوجود سیر صعودی قیمت‌های پروپیلن داخلی در هفته گذشته، خوراک خود را تأمین کنند.

بازار بوتادین آسیا در روز جمعه در میان فعالیت‌های تجاری نقدی هفته را با افزایش 45 تا 50 دلاری به پایان رساند. شاخص Platts قیمت‌هایچین (CFR) و شمال شرقی آسیا را در میزان 1140 دلار در هر تن و کره جنوبی (FOB) را در میزان 1090 دلار در هر تن ارزیابی کرد. شرکت Hanwha Total همچنان با مشکلات فنی خود در واحد کراکینگ Daesanدست‌وپنجه نرم می‌کند، و قادر نبود در پایان هفته گذشته فعالیت خود را از سر بگیرد. اگر مشکلات این شرکت کره‌ای ادامه پیدا کند، قیمت‌ها نیز به روند صعودی خود ادامه خواهند داد. قیمت‌های مواد خام بوتادین افزایش پیدا کرد. قیمت‌های استایرن بوتادین رابر صنایع پایین‌دستی 5 دلار در هر تن افزایش یافتند و در جنوب شرقی آسیا (CFR) و چین (CFR) به دلیل تقاضای ضعیف و عرضه بالا، که منجر به افت بیش‌ازپیش حاشیه سودهای استایرن بوتادین رابر شد، به ترتیب در رقم 1400 دلار در هر تن و 1350 دلار در هر تن قرار گرفتند.

اینترمدیت ها

ازآنجایی‌که انتظار می‌رود در ماه ژوئیه تعدادی محموله از ایران برسد، احتمالاً قیمت‌های متانول در هند و چین سیری کاهشی خواهند داشت. طبق شنیده‌ها، واحدهای متانول ایران با بیشترین ظرفیت در حال تولید می‌باشند. قیمت‌های متانول هند (CFR) در مقایسه هفتگی 2 دلار در هر تن کاهش یافتند و در روز چهارشنبه در رقم 260 دلار در هر تن قرار گرفتند، درحالی‌که بازار چین (CFR) شاهد افت 5 دلاری بود و قیمت‌هادر روز جمعه به 265 دلار در هر تن رسیدند.

احتمال می‌رود قیمت‌های مونو اتیلن گلیکول آسیا در میان ضعف عرضه و تقاضا، و حمایت از سوی صنایع بالادستی، ثابت باقی بمانند. قیمت‌هایمونو اتیلن گلیکول چین (CFR) در هفته گذشته در میزان 531 تا 534 دلار در هر تن شناور بودند. منابع گفتند، ذخایر مونو اتیلن گلیکول در بندرهایاصلی شرق چین با میزان حدودی 35/1 میلیون تن کافی باقی ماندند، که این میزان برای تأمین تقاضای یک ماه مناسب می‌باشد. به گفته منابع، ازآنجایی‌که اکثر تولیدکنندگان مونو اتیلن گلیکول آسیا متحمل ضرر شده‌اند، احتمال کاهش چشمگیر قیمت‌های مونو اتیلن گلیکول موجود است. حاشیه سودها برای واحدهای مونو اتیلن گلیکول پایه نفتا و پایه اتیلن به ترتیب منفی 12 دلار در هر تن و منفی 97 دلار در هر تن ارزیابی شد.

بازار اسید ترفتالیک خالص آسیا در میان بی‌ثباتی بازار پاراکسیلن صنایع بالادستی، مسیر مشخصی نداشت. خوراک پاراکسیلن از 7 ژوئن 21 دلار در هر تن افزایش یافت و در دوشنبه گذشته در تایوان و چین(CFR) در رقم 67/880 دلار در هر تن ارزیابی شد، و مستقیماًبعدازآن 63 دلار در هر تن افت کرد و در رقم 817/67 دلار در هر تن قرار گرفت. علیرغم ضعف فصلی در ماه ژوئن، تقاضا برای بخش پلی‌استر که با میزان 88 درصد از ظرفیت کل در چین در حال فعالیت است، مناسب بود.

ازآنجایی‌که خریداران در انتظار مسیر قیمتی مشخص می‌باشند، پیش‌بینی می‌شود بازار آکریلونیتریل در این هفته روند کاهشی داشته باشد. تعدادی از تولیدکنندگان آکریلونیتریل بوتادین استایرن میزان تولیدات خود را کاهش دادند و اظهار داشتند که قیمت‌های آکریلونیتریل باید به زیر 1800 دلار در هر تن کاهش یابد تا خریداران توانایی خرید داشته باشند. در سه‌شنبه گذشته قیمت‌های آکریلونیتریل آسیا با افت 40 دلاری در خاور دور (CFR) در رقم 1880 دلار در هر تن ارزیابی شدند. 

پلیمرها

احتمال می‌رود روند پلی‌اتیلن آسیا در این هفته در طی ضعف فصلی، کاهشی باشد. 

معامله‌کنندگان بازار نیز در انتظار شروع فعالیت مجدد واحد پالایشی و پتروشیمی Pengerang مالزی می‌باشند. طبق گفته منابع نزدیک به شرکت، فعالیت این واحد از ژوئیه از سر گرفته خواهد شد. واحد کراکینگ، واحدهای صنایع پایین‌دستی پلی‌اتیلن خود را با اتیلن تأمین می‌کند.

احتمال می‌رود پلی‌پروپیلن آسیا نیز در این هفته بعد از افت 10 تا 60 دلاری در هفته گذشته، به روند کاهشی خود ادامه دهد. ذخایر پلی‌پروپیلن در چین بالا بود، که این امر منجر به صادرات از چین به جنوب شرقی آسیا و هند شد.

ارسال نظر