کد خبر : 40204

افزایش واردات نفت خام ایران به کره جنوبی در ماه ژوئن

کل واردات نفت خام کره جنوبی از خاورمیانه در ماه ژوئن با ۲/۴ درصد کاهش نسبت به زمان مشابه سال قبل به ۶۹/۳ میلیون بشکه یا ۲/۳۱ میلیون بشکه در روز رسید . شرکت نفت دولتی کره جنوبی (KNOC) علت این امر را افت تعداد محموله های نفتی ارسالی از کویت، امارات، قطر و عمان به این کشور طی دوره یاد شده اعلام کرده است

افزایش واردات نفت خام ایران به کره جنوبی در ماه ژوئن

پتروتحلیل- کره جنوبی میزان واردات نفت خام خود از خاورمیانه را در ماه ژوئن کاهش داد، در حالی که طی این دوره، میزان خرید نفت از ایران را افزایش داد تا پالایشگران نفتی خود را از هزینه های پایین تر منتفع کند.

در مجموع، کل واردات نفت خام کره جنوبی از خاورمیانه در ماه ژوئن با ۲/۴ درصد کاهش نسبت به زمان مشابه سال قبل به ۶۹/۳ میلیون بشکه یا ۲/۳۱ میلیون بشکه در روز رسید . شرکت نفت دولتی کره جنوبی (KNOC) علت این امر را افت تعداد محموله های نفتی ارسالی از کویت، امارات، قطر و عمان به این کشور طی دوره یاد شده اعلام کرده است.

میزان واردات نفت خام کره جنوبی از عربستان به عنوان بزرگترین عرضه کننده نفت خام به این کشور با ۱۴ درصد افزایش در ماه گذشته نسبت به ژوئن سال قبل به ۸۵۶ هزار بشکه در روز رسید، هر چند این رقم نسبت به ماه مه سال جاری ۱۸ درصد کاهش نشان می دهد . برپایه این گزارش، تحویل نفت خام ایران به این کشور در ماه گذشته با ۱۱ درصد افزایش نسبت به ژوئن ۲۰۱۶، به بیش از ۳۱۰ هزار بشکه در روز رسید که این رقم ۱۳ درصد بیشتر از ماه پیش از آن بود.

سئول به سرعت میزان واردات نفت خام خود از ایران را از زمان لغو تحریم های بین المللی در اوایل سال گذشته افزایش داد. این افزایش تقریباٌ تا ماه مه بدون هیچ وقفه ای ادامه یافت، اما از لحاظ حجم نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۶ درصد کاهش و نسبت به ماه پیش از آن ۳۴ درصد کاهش یافته است. با افزایش مجدد واردات نفت خام کره جنوبی در ماه ژوئن، حجم واردات نفت خام این کشور از ایران در نیمه نخست سال جاری با ۵۹ درصد افزایش به ۴۲۲ هزار بشکه در روز رسید و بدین ترتیب پالایشگران ۳ تا ۴ دلار در هر بشکه در هزینه های تولید خود صرفه جویی کردند.

براساس این گزارش، واردات نفت خام کره جنوبی از کشورهای حوزه آسیا – اقیانوسیه طی ماه ژوئن با ۷۶ درصد افزایش نسبت به ژوئن سال ۲۰۱۶ به ۳۲۷ هزار بشکه در روز رسید. در این میان، واردات نفت خام این کشور از اندونزی با بیش از دو برابر افزایش به ۵۰ هزار بشکه در روز رسید. کل واردات نفت خام کره جنوبی در ماه ژوئن با چهار درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل، به ۲/۹۱ میلیون بشکه در روز رسید.

در شش ماهه نخست سال جاری، میانگین واردات نفت خام این کشور با رشد ۲/۶ درصد به کمتر از سه میلیون بشکه در روز افزایش یافت. واردات نفت خام کره جنوبی در این ماه از رشد داخلی تقاضای فرآورده های نفتی این کشور فراتر رفت و با ۱/۲ درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل، به ۲/۵۳ میلیون بشکه در روز رسید. این در حالی است که صادرات فرآورده با ۲/۸ درصد افزایش تقریباً به ۱/۳۶ میلیون بشکه در روز رسید.

طی دوره یاد شده، حجم تولید فرآورده توسط پالایشگران این کشور با ۴/۵ درصد افزایش نسبت به ژوئن ۲۰۱۶ به ۳/۲۹ میلیون بشکه در روز رسید؛ با توجه به اینکه میزان تولید نفت خام این کشور تنها با ۱/۷ درصد رشد به ۲/۹۸ میلیون بشکه در روز افزایش یافت. میانگین صادرات فرآورده کره جنوبی در ماه ژوئن ۱/۲۷ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به ژوئن سال قبل ۰/۵ درصد کاهش یافته است. در ماه گذشته، صادرات نفت به چین به عنوان بزرگترین بازار کره جنوبی به کمتر از ۲۲۲ هزار بشکه در روز کاهش یافت که نشان دهنده یک افت ۱۴ درصدی است.

در حالیکه صادارت این کشور به سنگاپور با کاهش ۶۲ درصدی به حدود ۷۶ هزار بشکه در روز رسید. همچنین طی این دوره میزان فروش نفت کره جنوبی به آمریکا به ۷۵ هزار بشکه در روز رسید که ۳۵ درصد کاهش نشان می دهد. اما در ماه گذشته میزان واردات فرآورده ژاپن از کره جنوبی با ۱۳ درصد افزایش به ۱۲۷ هزار بشکه در روز رسید. طی این دوره صادرات کره جنوبی به ویتنام با ۸۳ درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل به ۸۶ هزار بشکه در روز رسید که این رقم ۶۸ درصد بیشتر از شش ماهه نخست سال جاری بوده است. درحالیکه صادرات این کشور به فیلیپین با ۷۲ درصد افزایش به ۷۰ هزار بشکه درروز بالغ شد.

سوخت جت و دیزل در مجموع ۶۳ درصد ازکل صادرات فرآورده کره جنوبی را در ماه گذشته تشکیل داده است. میزان ذخیره سازی های فرآورده و نفت خام این کشور در پایان ماه ژوئن با ۱۴ درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل، به ۱۰۷/۸ میلیون بشکه رسید که این رقم معادل تامین ۴۲/۶ روز تقاضای نفت این کشور است.

 

ارسال نظر