کد خبر : 41802

سهم 14 و 8 درصدی مصرف نفت خام و گاز توسط پتروشیمی ها در یک روز؛

شرکت Petchem به دنبال تأمین نیمی از رشد تقاضای جهانی نفت خام تا سال 2050

احتمال می‌رود با میزان افزایش تقاضای نفت و گاز از سوی پتروشیمی، مقدار انتشار کربن دی‌اکسید این بخش تا سال 2030، 20 درصد و تا سال 2050، 30 درصد افزایش یابد

شرکت Petchem به دنبال تأمین نیمی از رشد تقاضای جهانی نفت خام تا سال 2050

پتروتحلیل-طبق داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌شود پتروشیمی بخش بسیار مهمی در صنعت نفت خام شود، زیرا تا سال 2050 نمایانگر نیمی از رشد تقاضای نفت خام است.

به گزارش "پتروتحلیل"، بخش پتروشیمی در حال حاضر سهمی 14 درصدی در مصرف نفت خام – در حدود 13 میلیون بشکه در روز – و سهمی 8 درصدی در مصرف گاز دارد، که آن را به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی صنعتی تبدیل می‌کند.

طبق تخمین‌های آژانس بین‌المللی انرژی، این بخش در دهه‌های آتی در میان همه صنایع حتی بیش از بازارهای اتومبیل و هواپیمایی، رشد مصرف نفت خام را خواهد داشت، و تا سال 2030  بیش از یک‌سوم تقاضای جهانی نفت خام و تا 2050 تقریباً نیمی از تقاضای جهانی را تشکیل خواهد داد.

پیش‌بینی می‌شود مصرف نفت خام صنعت پتروشیمی تا 32 سال آینده تقریباً 20 میلیون بشکه در روز افزایش یابد، درحالی‌که انتظار می‌رود مصرف گاز 56 میلیون مترمکعب در روز تا 83 میلیون مترمکعب در روز تا 2050 بیشتر شود.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی فیت بیرول گفت: «بازارهای پتروشیمی از اصلی‌ترین بخش‌های مذاکرات بازار جهانی انرژی، به‌خصوص با تأثیری که درروند آینده انرژی خواهند گذاشت، می‌باشند.»

رشد مورد انتظار در پتروشیمی توسط فاکتورهایی اعم از تقاضای پلاستیک (که با سرعت بالایی نسبت به دیگر مواد در حال حرکت است) در کنار موقعیت مستحکم آمریکا به‌عنوان تولیدکننده کم‌هزینه، و میزان پروژه‌های جدید اعلام‌شده در خاورمیانه، در حال حرکت است.

علیرغم رشد منابع خوراک جایگزین، به‌خصوص در حضور برتری روزافزون ابتکارات مربوط به اقتصاد مدور، محدودیت عرضه جایگزین‌های باصرفه سوخت‌های فسیلی به این معنی است که تقاضای نفت خام از این صنعت به قدرت خود باقی خواهد ماند.

معامله‌کنندگان دولتی و خصوصی نفت و گاز با انتظار افزایش تقاضای جهانی نفت خام درزمانی در دهه‌های آتی، در حال افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در فعالیت‌های پتروشیمی هستند.

شرکت Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC) در حال سرمایه‌گذاری 45 میلیارد دلاری در پروژه پالایشگاه جدید و مجتمع پتروشیمی در امارات می‌باشد.

 شرکت خاورمیانه‌ای Saudi Aramco کارگزاری دو شرکت مشترک Petronas’ Refinery و Petrochemical Integrated Development (RAPID) complex که میلیاردها ارزش‌دارند را بر عهده گرفت، و در پالایشگاه مشترک SATORP در الجوبیل سرمایه‌گذاری جدید کرد، و موقعیت خود را به در جهت تأمین خوراک در خلیج ساحلی آمریکا بهبود بخشید.

علیرغم حضور در رتبه اول به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی، بخش پتروشیمی به دلیل حجم مواد سوختنی، سومین تولیدکننده بزرگ کربن دی‌اکسید می‌باشد.

احتمال می‌رود با میزان افزایش تقاضای نفت و گاز از سوی پتروشیمی، مقدار انتشار کربن دی‌اکسید این بخش تا سال 2030، 20 درصد و تا سال 2050، 30 درصد افزایش یابد.

اگر این صنعت در اهداف حفظ محیط‌زیست سازمان ملل سرمایه‌گذاری نکند، بدون بهبود شیوه‌های جمع‌آوری و طبقه‌بندی، احتمالاً میزان پلیمرهایی که به اقیانوس می‌ریزند نیز افزایش خواهد یافت.

 

ارسال نظر