کد خبر : 41783

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی؛

اختلاف 1500 تومانی فروش ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما با سایر صادرکنندگان

اختلاف 1500 تومانی فروش ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما با سایر صادرکنندگان

پتروتحلیل- دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به برداشتن سقف رقابت پتروشیمی‌ها در بورس، اظهار کرد: در سه هفته بعد از اجرای این تصمیم تقاضا در بورس ۴۵ درصد افت کرد و در حال نزدیک شدن به میزان نرمال خودش است.

احمد مهدوی در نشست خبری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که واحدهای پتروشیمی ارز صادراتی خود را با قیمت ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ تومان در سامانه نیما به فروش می‌رسانند، گفت: این در حالی است که سایر صادرکنندگان ارز خود را با نرخ ۹۰۰۰ تومان می‌فروشند.

وی با اشاره به آماری که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، اظهار کرد: طبق گفته بانک مرکزی  ۸۰ درصد ارز نیما را پتروشیمی‌ها آوردند در حالی که ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی در اختیار پتروشیمی‌ها است. البته از زمانی که رییس جمهور به صادرکنندگان غیرنفتی در مورد ارائه‌ ارزشان هشدار داد، سهم پتروشیمی‌ها در نیما ۷۲ درصد شد.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در مورد میزان صادرات شرکت‌های پتروشیمی، توضیح داد: از اول فروردین‌ماه تا شانزدهم مهرماه سال جاری شرکت‌های پتروشیمی پنج میلیارد و ۶۸۰ میلیون صادرات داشتند و چهار میلیارد و ۳۱۹ یورو ارز آورده‌اند. باید توجه داشت که شرکت‌های پتروشیمی اقدام به واردات برخی از تجهیزات کرده‌اند که واردات این تجهیزات در زمان تحریم امکان‌پذیر نیست.

مهدوی ادامه داد: از ۱۶ مردادماه که بازار ثانویه آغاز به کار کرد تا ۱۶ مهرماه واحدهای پتروشیمی حدود یک میلیارد و ۸۶۱ میلیون یورو ارز به فروش رساندند، در واقع این واحدها ارز هرچه صادر کرده‌اند را به فروش رساندند.

به گفته وی، برای هر واحد پتروشیمی مشخص شده است که چقدر ارز باید عرضه کند و هیچ واحدی نمی‌تواند ازاین موضوع سرپیچی کند.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به وضعیت معامله در بورس کالا نیز توضیح داد: میزان تقاضا در بورس در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج میلیون تن بیشتر بود، اما از زمانی که سقف در بورس برداشته شد تقاضا کاهش یافت و به میزان نرمال خودش نزدیک می‌شود.

مهدوی ادامه داد: تقاضا در سه هفته بعد از برداشتن سقف ۴۵ درصد افت کرد.

ارسال نظر