کد خبر : 36881

افت و خیز هماهنگ عرضه پتروشیمی های بورسی

افت و خیز هماهنگ عرضه پتروشیمی های بورسی

پتروتحلیل- در حالی هفته گذشته پلی اتیلن سنگین دورانی پتروشیمی تبریز بیشترین رقابت تالار نقره ای را با ۱٫۲۴ درصد به دست آورد که ۳ کالای دیگر این پتروشیمی هم در جدول بیشترین رقابت های بورسی جای داشتند.

به گزارش «پتروتحلیل»، پلی استایرن انبساطی ۲۰۰، پلی استایرن مقاوم و پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹KJ سه کالایی بودند که به ترتیب با ۱٫۱۴، ۱٫۱۴ و ۱٫۱ درصد رقابت خریداری شدند.

به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی، کاهش عرضه ها یکی از دلایل مهمی است که معاملات پلیمرها را با رونق در هفته های اخیر درگیر کرده است. بررسی ها نشان می دهد حجم کلی عرضه ها نسبت به نیاز بازار بسیار کم است و به صورت کاملا هماهنگ عرضه ها در مورد گریدهای خاص کم و زیاد می شود. این در حالی است که برخی از منابع خبری نزدیک به پتروشیمی ها می گویند: هماهنگی های صورت گرفته در مجتمع های پتروشیمی در خصوص عرضه ها با کمک و همکاری انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی سبب شده تا رونق به بازار برگردد.

این موضوع در پتروشیمی هایی که کالاهای یکسان تولید می کنند در هفته های اخیر بسیار به چشم خورده است، به طوری که در معاملات هفتگی بورس کالا شاهد عرضه محصول یک مجتمع پتروشیمی بودیم و در همان زمان مجتمع دیگر اقدام به عرضه نمی کند، مثلا پتروشیمی ایلام در هفته گذشته در غیاب مهر توانست محصول خود را به فروش برساند.

مقایسه ۴ ام مرداد

با این حال در بازار پتروشیمی به فصل اوج مصرف نایلون های عریض وارد شده ایم و از این رو تقاضای گروه سبک فیلم در حال افزایش است، از این رو احتمالا در هفته های آینده معاملات جنجالی در این گروه محصولات باشیم، از سوی دیگر در حال حاضر خریدهای شدید کدهای غیر مرتبط از معاملات مچینگ نیز در حال رخ دادن است، به طوری که در هفته گذشته ۹۸۰۰ تن از حجم معاملات ۵۱ هزار تنی در مرحله مچینگ بود.

در همین حال معاملات«ایکس تری» هم در بازار، خریداران این گروه از کالاها را نگران کرده است، گر چه بازگشت پتروشیمی جم به مدار تولید «ایکس تری» در هفته های اخیر مطرح شده است، اما برخی از فعالان این حوزه معتقدند پتروشیمی جم با تمام توان خود به بازار «ایکس تری» باز نمی گردد و از این رو معاملات «ایکس تری» همچنان برای خریداران جذاب است.

بیشترین رقابت

در همین حال پی وی سی ها هم همچنان در کانون توجه قرار داشته و با ۱٫۱ درصد رقابت خریداری شدند. جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: به نظر می رسد معاملات پی وی سی با توجه به شرایط موجود تا پایان سال ۹۵ بر همین منوال باقی بماند، البته ایجاد قراردادهای بلندمدت تولیدکنندگان پی وی سی با صنایع پایین دست در بورس کالای ایران می تواند بازار این کالا را کنترل کند. این در حالی است که جمعه راکتور واحد EDC شرکت پتروشیمی کیمیا بندرامام که چند ماه پیش دچار انفجار شده بود و بدنه راکتور آسیب جدی دیده بود، برای بار دوم منفجر و بطور کامل آتش گرفت. این در حالی است که محصول تولیدی در راکتور اتیلن دی کلراید(EDC) است که از ترکیب کلر و اتیلن بدست می آید. گفته می شود راکتور این پتروشیمی آسیب ۷۰ درصدی دیده است. برخی از منابع خبری از بازگشت بندرامام به خط تولید پی وی سی در مهرماه خبر می دادند، اما به نظر می رسد برای جلوگیری از توقف تولید پی وی سی در این مجتمع نیاز به واردات EDC باشد. کارشناسان این حوزه می گویند: نهادهای دولتی باید از مدت ها قبل برای واردات پی وی سی متولی و کمک دهنده بودند، اما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

به گفته موسوی؛ به نظر می رسد بازار پی وی سی با انعقاد قرارداد بلندمدت شرکت های پتروشیمی و تولیدکنندگان واقعی و بزرگ حل شود؛ چرا که به این روش واسطه ها از بازار خارج می شوند و تولیدکننده های بزرگ می توانند به راحتی تناژ مورد مصرف شان را خریداری کنند. وی افزود: البته از طرف دیگر با اجرای این اقدام حجم عرضه ها برای عموم به خاطر تولید کم کاهش پیدا می کند، اما به نظر می رسد این راه بهترین روش برای کنترل بازار پی وی سی است.

البته در بازار پتروشیمی اخباری نیز در خصوص عدم تولید پلی اتیلن سنگین بادی بندرامام و مارون نیز منتشر شده است و به نظر می رسد این موضوع بتواند بازار این کالاها را رونق ببخشد، این در حالی است که در هفته گذشته گرید ۰۰۳۵ با رقابت خریداری شد. از سوی دیگر احتمال افزایش تقاضا برای پلی استایرن ها نیز از نیمه دوم شهریور ماه رشد خواهد کرد. به نظر می رسد با ورود به محرم، ذخیره پلی استایرن ها از سوی واسطه ها افزایش یابد.

معاملات هفته گذشته پلی استایرن ها

استایرن

ارسال نظر