کد خبر : 38029

اعتراض پایین دستی ها و جواب رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی

اعتراض پایین دستی ها و جواب رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی

پتروتحلیل- نشست هماهنگی تعاونی های توزیع مواد صنایع پایین دست روز گذشته با حضور اتحادیه ها و تعاونی ها در دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی برگزار شد. این نشست با حضور رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی، رئیس امور هماهنگی و نظارت بر تنظیم بازار، مدیران بورس کالا و اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی و همچنین اعضای تعاونی ها برگزار شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در این نشست، مشکلات صنایع پایین دست در تامین محصولات پتروشیمی توسط تعاونی ها عنوان شد و جلسه بعدی موکول به ارائه راهکاری هایی از سوی تعاونی ها برای حل مشکلات شد.

در این نشست رضا محتشمی‎پور، رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی گفت: اتحادیه ها و تعاونی ها باید واحدهای تولیدی در مناطق دور را شناسایی کنند، مثلا در استان اراک تنها ۴۰ درصد واحدهای تولیدی شناسایی شده است، این در حالی است که برخی از واحدهای تولیدی هنوز نمی دانند که از کجا و چگونه باید محصولات خود را تهیه کنند.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد اتحادیه ها و تعاونی ها گفت: بورس کالای ایران بیش از اتحادیه و تعاونی ها در مدیریت بازار نقش داشته و به دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی کمک رسانی کرده است.

وی افزود: اکثر تعاونی ها همواره از پتروشیمی ها برای عرضه های محدود گله می کنند، اما نیاز است که راهکارها از سوی تعاونی ها عنوان شده و مشکلات حل شود.

وی همچنین ادامه داد: مثلا در حال حاضر هر هفته پتروشیمی شازند اقدام به عرضه ۱۱۰۰ تن دی اتیل هگزانول در بورس کالا می کند، اما هنوز بازار با کمبود این کالا مواجه است و معامله گران برای خرید آن رقابت می کنند، در مقطعی ما از پتروشیمی شازند خواستیم که برای برطرف کردن کمبود دی اتیل هگزانول اقدام به واردات این کالا کند و این اتفاق هم افتاد، اما در عوض مدیربازرگانی مجموعه توبیخ و از کار برکنار شد، این در حالی است که ما همیشه از مجتمع ها انتظار داریم بازار را مدیریت کنند، اما باید مشکلات آنها را هم در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه ضروری است تعاونی ها و انجمن های تخصصی، استانداردهای سهمیه بندی مواد را نگارش کنند، افزود: علاوه بر نگارش استانداردهای بهین یاب، ضروری است که برای تولیدکنندگان در مناطق دور نیز فرصت ایجاد شود و راهکارهایی برای ورود آنها به بازار عنوان شود.

وی همچنین به راه اندازی سامانه «سایا» اشاره کرد و گفت: این سامانه طی تفاهم ای با بورس کالا و دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی به منظور رصد و شفاف سازی میزان خرید و توزیع مواد اولیه درتعاونی ها، پیاده سازی و اجرا می شود. محتشمی پور همچنین به فرصت تعاونی ها برای خرید از سامانه سایا اشاره کرد و گفت: پس از تاریخ ۹۵/۸/۱۵ باید تعاونی ها از طریق سامانه سایا اقدام به خرید محصولات خود کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اختصاص ۱۰ درصد عرضه های بورسی به تعاونی ها گفت: اختصاص ۱۰ درصد عرضه های بورسی به اتحادیه ها و تعاونی ها امکان ندارد؛ چرا که تعاونی ها در سال گذشته ۶ درصد عرضه ها را جذب کرده اند، به طوری که از عرضه های ۳ میلیون تنی سال گذشته فقط تعاونی ها ۱۸۴ هزارتن آن را جذب کرده اند و از این رو این موضوع منتفی است.

وی در ادامه از پیوستن یک تولیدکننده جدید پلی استایرن به بازار پتروشیمی خبر داد و گفت: در مقطعی از زمان به دلیل کمبود پلی استایرن در بازار، جلوی کشتی صادرکننده این کالا گرفته شد، البته هنوز کمبود استایرن و پلی استایرن در بازار ما مشهود است.

ارسال نظر