کد خبر : 41742

قیمت‌های فنول وارداتی چین با تکیه‌بر عرضه اندک به بیشترین میزان خود در 4 سال اخیر رسیدند

- عرضه داخلی محدود قیمت‌ها را افزایش داد - صادرکنندگان قیمت‌ها را افزایش دادند - با افزایش تجهیزات صنایع پایین‌دستی تقاضا بهبود میابد

قیمت‌های فنول وارداتی چین با تکیه‌بر عرضه اندک به بیشترین میزان خود در 4 سال اخیر رسیدند

پتروتحلیل- قیمت‌های فنول وارداتی چین با تکیه‌بر عرضه اندک به دلیل تعطیلی تعدادی از واحدهای اصلی، تقریباً به بیشترین میزان خود در 4 سال اخیر رسیدند.

به گزارش «پتروتحلیل»، طبق داده‌های آیسیس، در هفته منتهی به 21 سپتامبر، قیمت‌ها در رقم 1390 تا 1450 دلار در هر تن (CFR، CMP) ارزیابی شدند، که این میزان از ماه اوت 10/5 درصد بیشتر بود.

قیمت‌ها در 24 اکتبر 2014، با میزان متوسط 1470 دلار در هر تن (CFR, CMP) بالاتر بودند.

این افزایش ناگهانی قیمت‌ها به دلیل تعطیلی واحدها در چین از ماه اوت بود.

خریداران مجبور بودند تا درحالی‌که تولیدات داخلی اندک بود، به محموله‌های وارداتی روی بیاورند.

در سال 2017، محموله‌های دریایی عمیق از خاورمیانه، آمریکا و اروپا در حدود 40 درصد از مجموع واردات فنول چین را تشکیل دادند؛ درحالی‌که محموله‌های آسیایی از کره جنوبی، ژاپن و تایلند درمجموع 50 درصد از واردات چین را تشکیل دادند.

اگرچه، میل به خرید فنول آمریکا و اروپا بعد از بازرسی‌های آنتی دامپینگ در 26 مارس، به‌ندرت کاهش یافت.

اگرچه این بازرسی‌ها شامل کره جنوبی، ژاپن و تایلند شد، واردکنندگان با توجه به تاریخ قیمت‌های رقابتی در مقایسه با محموله‌های آسیایی، در خرید محموله‌های آمریکایی بیشتر احتیاط به خرج دادند.

ازآنجایی‌که فنول در لیست تعرفه‌های 10 درصدی چین برای تعرفه‌ها در میان جنگ تجاری دو غول اقتصادی دنیا می‌باشد، میل به خرید محموله‌های آمریکایی در ماه اوت شاهد سیر کاهشی جدیدی بود.

یکی از تاجران گفت: «در حال حاضر نمی‌خواهیم ریسک واردات محموله‌های آمریکایی را متحمل شویم، و باید تعرفه‌های اضافی برای محموله‌هایی پرداخت کنیم که دو ماه آینده به دستمان خواهند رسید.»

محموله‌های آمریکایی که به‌طورمعمول اولویت بازار چین بودند، به دیگر بخش‌های شمال شرقی آسیا شامل تایوان باقیمت‌هایی پایین‌تر نسبت به میزان قیمت‌های چین (CFR,CMP) ارسال شدند.

برای باقی بخش‌های آسیا، بازار با محدودیت محموله‌های نقدی مواجه شد، زیرا تولیدکنندگان منطقه‌ای به‌طورمعمول خود را وقف تأمین مشتری‌های ثابت می‌کنند.

در ژاپن، واحد Mitsui Chemicals از اوایل ژوئن تا 14 اوت تعطیل بود، درحالی‌که در تایلند، دو واحد  PTT Phenol’  از 7 تا 9 اوت تعطیل شدند.

شروع به کار واحد جدید Deepak Phenolics در هند در 16 اوت، تا مقداری محدودیت عرضه در آسیا را بهبود داد.

به‌منظور تضمین محموله‌های آسیایی، خریداران واقع در چین مجبور به هماهنگ شدن باقیمت‌های بالاتر بودند.

یکی از واردکنندگان گفت: «زمان چالش‌برانگیزی برای ماست. ارزش یوان در برابر دلار به‌شدت کاهش‌یافته است. این به معنا است که در مقایسه با چند ماه قبل زمانی که یوان در برابر دلار ارزش بالاتری داشت، باید نزدیک به 100 دلار در هر تن پول بیشتری برای واردات پرداخت کنیم.»

پیش‌بینی می‌شود با توجه به بهبود تجهیزات صنایع پایین‌دستی، تقاضای فنول چین باقیمت‌های صعودی در کوتاه‌مدت افزایش یابد.

این امر شامل شرکت China Petrochemical Development Corp’s (CPDC)  با ظرفیت 150000 تن در سال می‌شود، که انتظار می‌رود فعالیت خود را از اواخر سال آغاز کند.

یکی از مصرف‌کنندگان نهایی گفت: «احتمال دارد دیگر بخش‌های صنایع پایین‌دستی قادر به هضم قیمت‌های بالاتر نباشند، و مصرف فنول را متوقف کرده تا میزان تولیدات را کاهش دهند.»

مصرف‌کننده نهایی گفت: «باید شرایط روندهای بازار را بعد از هفته تعطیلات، تحت بررسی قرار دهیم.»

ارسال نظر