کد خبر : 40910

احتمال تغییر جریان تجاری و تضعیف واردات به سبب اعمال تعرفه‌های ضد دامپینگ چین بر فنول

چین 40 درصد از واردات فنول خود در سال 2017 را از خاورمیانه، آمریکا و اتحادیه اروپا با مقدار 145358 تن تأمین کرد

احتمال تغییر جریان تجاری و تضعیف واردات به سبب اعمال تعرفه‌های ضد دامپینگ چین بر فنول

پتروتحلیل- معامله‌کنندگان بازار گفتند، انتظار می‌رود اعمال تعرفه‌های ضد دامپینگ چین بر واردات فنول، مسیر جریان تجاری را تغییر دهد و موجب ضعف کل حجم‌های وارداتی شود.

به گزارش «پتروتحلیل»، در گزارشی که آیسیس پیش‌ازاین ارائه داد، وزارت بازرگانی چین در 26 مارس، بررسی‌های خود را در مورد واردات فنول از آمریکا، اتحادیه اروپا، کره جنوبی، ژاپن و تایلند آغاز کرد.

وزیر گفت، انتظار می‌رود این بررسی تا قبل از 26 مارس 2019 تکمیل شود، اما احتمال دارد تحت شرایط ویژه، 6 ماه به آن اضافه شود.

این اقدام در پاسخ به درخواست‌هایی بود که از سوی نماینده تولیدکنندگان داخلی شامل  PetroChina Jilin Petrochemical، Changshu Changchun، CEPSA Shanghai، Sinopec Mitsui Chemicals، Bluestar Harbin Petrochemical، Yangzhou Shiyou و Huizhou Zhongxin صورت پذیرفت.

واردکنندگان چینی احساس می‌کنند که اگر تعرفه‌های ضد دامپینگ اعمال شود، این امر انگیزه آن‌ها را برای در نظر گرفتن منابع جایگزین وارداتی از عرضه بین‌المللی بدون تعرفه‌های ضد دامپینگ تسریع خواهد کرد.

در حال حاضر، واردکنندگان چینی محموله‌های بین‌المللی خود را از آمریکا، خاورمیانه و اتحادیه اروپا تأمین می‌کنند زیرا قیمت‌های آن‌ها نسبت به محموله‌های کشورهای آسیایی مناسب‌تر است.

چین 40 درصد از واردات فنول خود در سال 2017 را از خاورمیانه، آمریکا و اتحادیه اروپا با مقدار 145358 تن تأمین کرد.

و 50 درصد باقی‌مانده آن از محموله‌های کشورهای آسیایی شامل کره جنوبی، ژاپن و تایلند تأمین شد.

حجم واردات فنول در سال 2017 در مقایسه با سال قبل 47/2 درصد بیشتر شد.

اگرچه، باوجود اعمال تعرفه‌های ضددامپینگ، تعدادی از واردکنندگان چینی گفتند که احتمالاً به دنبال محموله‌های خاورمیانه که منبعی قابل‌مقایسه با آمریکا و اتحادیه اروپا است، خواهند رفت.

انتظار می‌رود با توجه به تعطیلی واحد شماره 3 فنول/آستون شرکت Shell در تگزاس در 28 فوریه، واردات از آمریکا در طی سال جاری افت کند. این واحد ظرفیت تولید 240000 تن در سال (فنول) را دارد.

به‌علاوه، آغاز فعالیت واحد فنول شرکت Petro Rabigh با ظرفیت تولید 250000 تن در سال در سه‌ماهه اول نیز عرضه را از سوی خاورمیانه افزایش خواهد داد.

یکی از خریداران چینی گفت: «اگر محموله‌های عربی در مقایسه با محموله‌های آمریکا، اروپا و کشورهای آسیایی پس از اعمال تعرفه‌های ضد دامپینگ ارزان‌تر باشد، صد در صد مایحتاج خود را از خاورمیانه تأمین خواهیم کرد.»

دیگر معامله‌کنندگان بازار گفتند، ما احساس می‌کنیم که اعمال تعرفه‌های ضد دامپینگ، اتکا بر عرضه داخلی را نسبت به منابع وارداتی بیشتر خواهد کرد زیرا باوجود این اتفاق قیمت محموله‌های داخلی مناسب‌تر خواهد بود.

یکی از تاجران چینی گفت: «ظرفیت فنول داخلی چین و نیازهای صنایع پایین‌دستی به‌خوبی در تعادل‌اند. اگر تولیدکنندگان چینی به حد مطلوب از واحدهای خود بهره بگیرند، مصرف‌کنندگان نهایی مجبور به واردات بیش‌ازاندازه نخواهند شد.»

قرار است ظرفیت تولید فنول داخلی چین در سال جاری افزایش پیدا کند؛ آغاز فعالیت شرکت‌های CNOOC و Shell Petrochemical co (CSPC) با ظرفیت 220000 تن در سال در شهر هویژو در استان گوانگ دونگ در ماه می‌ خواهد بود.

احتمال می‌رود این امر با افزایش تقاضا بیسفنول آ که به کمک افزایش ظرفیت پلی کربنات صنایع پایین‌دستی چین حمایت می‌شود، تعادل ایجاد کند.

آغاز فعالیت واحد پلی کربنات شرکت Yantai تا پایان سال با ظرفیت تولید 70000 تن (در سال) که در شهر یانتای در استان شانگ دونگ واقع است، می‌تواند حامی تقاضای فنول چین باشد.

مصرف ماهیانه بیسفنول آ واحد پلی کربنات، حداکثر 5000 تن تخمین زده شده است.

phenol

ارسال نظر