کد خبر : 41116

مدیرعامل پتروشیمی جم خبر داد:

ال سی سه ماه مواد اولیه در اختیار تولیدکننده ها قرار می گیرد/سود دلالان در زنجیره صنعت پتروشیمی بیشتر از تولیدکننده است

پتروشیمی جم ال سی سه ماه مواد اولیه را در اختیار تولیدکننده ها قرار می دهد و آنها پس از فروش محصولات خود، پول ما را پرداخت می کنند

ال سی سه ماه مواد اولیه در اختیار تولیدکننده ها قرار می گیرد/سود دلالان در زنجیره صنعت پتروشیمی بیشتر از تولیدکننده است

پتروتحلیل- نشست آشنایی با اعتبار اسنادی از طریق اعتبارات اسنادی بانک تجارت روز گذشته در پتروشیمی جم با حضور مدیران عامل پتروشیمی جم و شرکت بازرگانی تاپکو، مدیران و کارکنان این مجموعه ها و بانک تجارت برگزار شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، در این نشست، مهندس سید حسین میر افضلی مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم، گفت: در حال حاضر پتروشیمی جم و بانک تجارت همکاری های بسیاری دارند و در حوزه ال سی ریالی این همکاری ها در حال گسترش است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تولیدکنندگان در حوزه صنایع پایین دست مواد اولیه خود را دریافت و به محصولات ارزشمند تبدیل کرده و اشتغال زایی خوبی نیز ایجاد کرده اند، افزود: امیدواریم رابطه بین تولید کننده صنایع بالا دست و پایین دست پتروشیمی  نزدیک تر شده و بتوانیم در جلسات دوره ای تبادل نظر داشته باشیم؛ ارایه راهکار های سازنده می تواند در آینده اهداف تعیین شده را محقق کند.

مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به اینکه صادرات مواد خام یعنی صادرات اشتغال، تاکید کرد: اشتغال یک میلیون نفری در صنعت پتروشیمی، در صنایع بالا دستی اتفاق نمی افتد؛ چرا که این واحدها اشتغال اندکی ایجاد می کنند؛ برای مثال یک واحد پتروشیمی که با یک میلیارد دلار احداث می شود، اشتغال کمی خواهد داشت، اما اگر محصولات آن را به صنایع پایین دست عرضه کنیم،  اشتغال و ارزش افزوده بالایی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت رونق صنایع پایین دست گام برداریم، خاطر نشان کرد: همکارهای پتروشیمی ها با صنایع پایین دست باید گسترش یافته و منسجم تر شود. 

به گفته میرافضلی؛ همکاری صنایع بالادست و پایین دست در این موضوع خلاصه نمی شود که گریدهای مختلف مانند PE100 و BL3  و 52518 و ... در بورس عرضه شده و توسط صنایع پایین دست خریداری شوند؛ چرا که در حال حاضر ظرفیت تولید در صنایع پایین دست 30 درصد است.

پتروشیمی جم، ال سی سه ماه مواد اولیه در اختیار تولیدکننده ها قرار می دهد

وی با اشاره به مشکلات این حوزه گفت: در حال حاضر شرکت های کوچک برای ورود به بازارهای جهانی با مشکلات بازاریابی، تضامین و ال سی ریالی روبه رو هستند، از این رو بحث حل مشکلات ال سی ریالی این شرکت ها در هیات مدیره پتروشیمی جم تصویب و در حال عملیاتی شدن است.

مدیرعامل پتروشیمی جم در ادامه افزود: پتروشیمی جم ال سی سه ماه مواد اولیه را در اختیار تولیدکننده ها قرار می دهد و آنها پس از فروش محصولات خود، پول ما را پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: طی جلسه ای که با دکتر نوروز زاده داشتیم، قرار شد تا تفاهم نامه ای سه جانبه بین پتروشیمی جم، بورس و تولید کنندگان  منعقد شود تا بتوانیم  از طریق قرار دادهای بلند مدت نیاز تولید کنند گان را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پتروشیمی جم ظرفیت تولید یک میلیون و 200 هزارتن گرید پایپ را به طور سالانه دارد، گفت: با این حال در سال گذشته تولید گرید پایپ در این مجمواه 300 هزارتن بود.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه صنعت پتروشیمی سه کار مهم و اساسی باید انجام شود، خاطر نشان کرد: ابتدا باید تولیدکنندگان در صنایع بالادست با صنایع پایین دست مشورت کرده و بر این اساس تنوع و افزایش کیفیت تولید ایجاد کنیم. همچنین باید برنامه مصرف کننده ها را در اختیار داشته باشیم و براساس آن، برنامه ریزی خطوط تولید را انجام دهیم.

وی در ادامه گفت: اگر تولید در صنایع پایین دست افزایش یابد، قطعا هزینه ها در مقابل ارزش افزوده ای که ایجاد می شود، بسیار ناچیز خواهد بود، از این رو باید ارتباط تولیدکننده ها و مصرف کننده ها در حوزه تحقیق و توسعه کیفیت محصول و همچنین در حوزه تناژ و برنامه تولید ارتباطی نزدیک باشد و از طریق انجمن ها و جلسات باید چارچوب آن طراحی شود.

سود دلالان در زنجیره صنعت پتروشیمی بیشتر از تولیدکننده است

مدیرعامل پتروشیمی جم ادامه داد: همواره روال این بوده که شرکت های پتروشیمی در بورس محصولات خود را عرضه کرده و عده ای نیز به دنبال دلالی هستند و مصرف کننده واقعی نیز به دلایلی مانند چک های برگشتی، قدرت پایین در دریافت ضمانت نامه و نقدینگی های اندک قادر به خرید از بورس نیستند و همواره دلال ها از امتیاز آنها استفاده کرده و محصولات را خریداری می کنند و با قیمت بالا دوباره به مصرف کنندگان واقعی می فروشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بازار آزاد ایران قیمت BL3 به 8 هزار و 300 تومان در هر کیلو رسیده است و در بورس قیمت پایه این کالا حدودا 5 هزار و 500 تومان است، تاکید کرد: در حال حاضر اختلاف قیمت این کالا در بازار آزاد و بورس حدودا 2 هزار و 500 تا 2 هزا رو 800 تومان است که این رقم به جیب دلال سرازیر می شود و مصرف کننده نهایی مجبور است با قیمتی بالا محصولات خود را تهیه کرده و متاسفانه سود دلالان در زنجیره صنعت پتروشیمی از تولیدکننده هم بیشتر است. اما با روش قراردادهای بلندمدت می توانیم نیاز مصرف کننده واقعی را تامین کنیم.

وجود شرکت بازرگانی مشترکی در حوزه پایین دست ضروری است

وی با اشاره به اینکه نیاز است شرکت بازرگانی مشترکی در حوزه پایین دست ایجاد شود، گفت: به دلیل توان اندک بازاریابی در شرکت ها، نیاز است شرکت بازرگانی مشترکی در حوزه پایین دست ایجاد شود که بخشی از آن به صادرات اختصاص داده شود.

وی همچنین گفت: در حال حاضر در بازار داخل و خارج مشکلاتی در خصوص قراردادها وجود دارد، مثلا با افزایش قیمت ها، قراردادی که با جهادکشاورزی یا شرکت گاز بسته شده است، ثابت مانده و با توجه به تغییرات قیمتی،  انعقاد قراردادها با مشکلاتی روبه رو می شوند. از سوی دیگر تضمینی برای زمانی که شرکت ها به مواد اولیه نیاز دارند و ممکن است شرکت ها قادر به تهیه آن نباشند، وجود ندارد.

مذاکره درباره نحوه قیمت گذاری قراردادهای بلندمدت و پوشش ریسک با بورس کالا

در ادامه این نشست، دکتر نجفی، مدیر عامل شرکت بازرگانی تاپکو گفت: با توجه به نزدیکی پتروشیمی جم به بندرعسلویه، رویکرد اولیه این مجتمع صادراتی بوده است، از این رو در سال 95 حدود 70 در صد محصولات پتروشیمی جم صادر شد، اما در سال 97 این روند به بازار داخلی برگشت.

وی ادامه داد: در سال 96 حدود 190 هزار تن مواد پلیمری از طریق شرکت تاپکو به بازار داخل تزریق شد که شامل 64 هزار تن 52518 ،گرید لوله ایکس تری  30 هزار تن، پلی اتیلن سنگین بادی 19 هزار تن، فیلم ایکس فایو 11 هزار تن، گرید لوله پایپ  10 هزار تن، تزریقی های 52505 و 511 هم هر گدام 8 هزار تن و پلی اتیلن سبک خطی هم حدود 5 هزار تن بوده است. این محصولات براساس تولید و نیاز بازار داخل به بازار تزریق شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بررسی نیاز بازار ایران در شرکت تاپکو آغاز شده است، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات حوزه صنعت پتروشیمی خریدهای نقدی برای مصرف کنندگان است که با فعال شدن خریدهای اعتباری می توان بخشی از آن را مرتفع کرد.

وی ادامه داد: از سه هفته گذشته موضوع خرید اعتباری در هیات مدیره پتروشیمی جم مطرح و به تصویب رسید و ما توانستیم در همین مدت  7 هزار تن فروش اعتباری داشته باشیم که عمدتا از طریق  بانک تجارت فعال شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی تاپکو در ادامه گفت:امیدواریم بتوانیم فروش اعتباری محصولات خود را افزایش دهیم تا هزینه ای که دلال ها به بازار پلیمر برای مصرف کارخانه های پلاستیک اعمال می کنند را کم تر کنیم و با هزینه ماهیانه 1.5 درصد که هزینه مرسوم واحد های داخلی  است بتوانیم به نتیجه برسیم.

وی همچنین افزود: در حال حاضر درباره نحوه قیمت گذاری قراردادهای بلندمدت با بورس کالا جلساتی داشتیم تا بتوانیم راه حلی برای این موضوع و همچنین پوشش ریسک قیمت ها در بازار ایران به نتیجه برسیم.

به گفته مدیرعامل شرکت تاپکو؛ احتمالا قراردادهای بلندمدت به صورت خرید سلف و یا پریمیوم آغاز شود.

وی همچنین گفت: برای برخی از گریدها مانند لوله با انجمن تولید کنندگان لوله در حال مذاکره هستیم تا برای تولید و خرید به تعادلی برسیم، همچنین سیاست شرکت تاپکو در حال حاضر تامین بازار داخل و کاهش صادرات گرید لوله است.

وی در پایان یادآور شد: برای سایر گرید ها نیز شرکت تاپکو آمادگی دارد تا با مصرف کنندگان وارد مذاکره شده و تولید را براساس نیاز داخل هماهنگ کند.

 

ارسال نظر