کد خبر : 41008

کمبود محموله های پلی اتیلن سنگین بادی و تزریقی در بازار ایران؛

غیبت پتروشیمی «بندرامام» و اورهال «مارون»/ بازار پرالتهاب پلیمرها در بورس کالا و تنگنای مصرف کنندگان واقعی

غیبت طولانی مدت پتروشیمی بندرامام و سپس عرضه دو هفته متوالی این مجتمع و دوباره توقف عرضه های آن، همچنین اورهال یک ماهه پتروشیمی مارون و نبود BL3 در بازار، عدم عرضه BL3 پتروشیمی جم و کرمانشاه در ماههای اخیر سبب شده تا بازار داخلی ایران با کمبود شدید پلی اتیلن های سنگین بادی روبه رو شود

غیبت پتروشیمی «بندرامام» و اورهال «مارون»/ بازار پرالتهاب پلیمرها در بورس کالا و تنگنای مصرف کنندگان واقعی

پتروتحلیل-کمبود محصولات پلیمری در بازار داخلی ایران احتمالا سبب ثبت سقف قیمت در هفته جاری برای اکثر پلیمرها در بورس کالا خواهد شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که کمبود پلی اتیلن های سنگین بادی بیش از محصولات دیگر در بازار ایران نمایان شده است.

در گروه پلی اتیلن های سنگین فیلم، غیبت طولانی مدت پتروشیمی بندرامام و سپس عرضه دو هفته متوالی این مجتمع و دوباره توقف عرضه های آن، همچنین اورهال یک ماهه پتروشیمی مارون و نبود BL3 در بازار، عدم عرضه BL3 پتروشیمی جم و کرمانشاه در ماههای اخیر سبب شده تا بازار داخلی ایران با کمبود شدید پلی اتیلن های سنگین بادی روبه رو شود.

این در حالی است که این محصولات علاوه بر مصرف بالای داخلی، در حال حاضر با شدت بیشتری توسط خریداران محصولات داخلی بورس کالا به کشورهای افغانستان و عراق قاچاق می شوند. از این رو اکثر مصرف کنندگان واقعی در هفته های اخیر از کمبود این کالاها در بازار داخل گله کرده و ابراز نگرانی می کنند.

این در حالی است که نبود گرید 0035 و F7000 برای مصرف کنندگان واقعی این کالاها در هفته های اخیر دردسرساز شده است. تولید گرید 0035 در پتروشیمی بندرامام متوقف است و F7000 پتروشیمی مهر نیز با حجم های اندک عرضه می شود.

به این ترتیب در گروه محصولات پلیمری، پلی اتیلن های سنگین تزریقی ها هم وضعیت مشابهی مانند بادی ها دارند، به طوری که تنها پتروشیمی لرستان اقدام به عرضه این کالاها در بورس می کند. پتروشیمی بندرامام هم عرضه Hi500  را متوقف کرده است، پتروشیمی جم هم عرضه سلف گرید 52518 را در هفته های اخیر لغو کرد و گفته می شود احتمالا عرضه دوباره ای برای این کالا در نظر گرفته شود.

همچنین در بازار محصولات پلیمری پلی اتیلن های ترفتالات بطری و پی وی سی نیز جز محصولات پرالتهاب در هفته های اخیر بوده اند، به گفته کارشناسان بازار پتروشیمی در حال حاضر معاملات اکثر محصولات پلیمری در بورس کالا با التهاب پی گرفته می شود، به طوری هفته گذشته 24 پلیمر از 60 محصول با سقف قیمت مورد معامله قرار گرفت.

همچنین 42 گرید نیز از 60 گرید با رقابت در هفته پیش خریداری شدند. برخی از معامله گران معتقدند؛ اکثر محصولات پلیمری در بورس کالا در هفته های اخیر با التهاب مورد معامله قرار گرفتند، به گفته این گروه در حال حاضر حجم محموله های پتروشیمی در انبارها کاهش یافته است و با وجود اینکه در پایان ماه قرار داریم و حجم سهمیه های خرید نیز کاهش یافته است، اما احتمالا در هفته جاری نیز شاهد ثبت سقف قیمت و رقابت برای اکثر محصولات در بورس کالا باشیم.

 

 

ارسال نظر