کد خبر : 41080

چالش حمل و نقل بین المللی زمینی بین ایران و ترکیه؛

توقف حمل و نقل محموله های پتروشیمی از ایران به ترکیه

وضع قوانین جدید و همچنین رخدادهای بین المللی عامل بسیار بزرگی برای چالش حمل و نقل بین المللی زمینی بین ایران و ترکیه شده است

توقف حمل و نقل محموله های پتروشیمی از ایران به ترکیه

پتروتحلیل- حمل ونقل زمینی محموله های پتروشیمی از ایران به مقصد ترکیه در روزهای اخیر با مشکلاتی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار «پتروتحلیل» در ترکیه، این در حالی است که منابع خبری از نبود محموله های ترکیه برای بازگشت و حمل به ایران نیز خبر می دهند، از این رو حمل و نقل زمینی در مسیر ایران، ترکیه و بالعکس با توقف همراه است.

افزون بر این، وضع قوانین جدید و همچنین رخدادهای بین المللی عامل بسیار بزرگی برای چالش حمل و نقل بین المللی زمینی بین ایران و ترکیه شده است.

ازجمله عوامل مهم، عدم وجود بار صادراتی از کشورترکیه به مقصد ایران است.

همچنین در پی جدی تر گرفته شدن ثبت سفارش درگمرکات ایران برای بارهای وارداتی ازاین کشور وافزایش عوارض گمرکی در ایران برای بارهای ورودی ازترکیه و نوسانات و معضلات انتقال ارز چه ازطریق سیستم بانکی و چه ازطریق صرافی ها، برشدت این موضوع افزوده است.

فارغ ازاین مسائل مشکل بارگیری کامیون های خارجی درایران موضوعی قدیمی و تاحدی وابسته به سیاست های کشورهای طرف مقابل و همچنین تاحدودی تابع قوانین و در برخی موارد سلیقه ای است.

بعنوان مثال تریلری که ازمبدا ترکیه به مقصد ایران وشهر یزد حمل بارانجام داده باشد فقط درصورتی مجاز خواهد بود ازمبادی پتروشیمی جنوب بارگیری کند که از پایانه مرزی اجازه دریافت کرده باشد، درغیراین صورت فقط درهمان شهرمحل تخلیه بار(دراینجا یزد) و درتمامی شهرهای مسیربازگشت مجاز به بارگیری وانجام امورگمرکی است.

به گفته خبرنگار «پتروتحلیل»، در ترکیه؛ شرکت های حمل و نقل علت نبود بار برگشت از ترکیه به ایران را عدم نقل و انتقال پول از ایران به ترکیه از طریق بانکها اعلام می کنند، از سوی دیگر ارسال پول از طریق غیر بانکی هم با مشکلات عدم ترخیص کالا در گمرک مواجه می شود.

این در حالی است که کامیون های ترکیه برای بارگیری در شهری غیر از محل تخلیه بار با ممنوعیت وضع شده توسط دولت ایران مواجه هستند (باید اقدام به گرفتن مجوز کنند) و در نتیجه عملا شاهد توقف شریان حمل و نقل از هر دو طرف ایران و ترکیه هستیم.

 

ارسال نظر