کد خبر : 18492

بحران جدید پتروشیمی ها

kala1

پتروتحلیل- اطمینان از افت قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در هفته جاری و همچنین تعطیلی روزهای پایانی هفته سبب شد امروز بازار محصولات پتروشیمی با کاهش اکثر قیمت ها روبه رو باشد.

به گزارش «پتروتحلیل»، البته در روز گذشته برخی از محصولات مانند پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر با رشد قیمت در بازار داخل روبه رو بودند، علاوه بر کمبود این کالا متاثر از کاهش عرضه های پتروشیمی امیرکبیر، برخی از معامله گران می گویند: در بازار محصولات پتروشیمی عده ای با تغییر نام محصولات برروی بسته بندی آنها، به وسیه شابلون، اقدام به فروش کالاها با قیمت های بالاتر کرده اند، مثلا گفته می شود به جای پلی اتیلن سبک خطی ۲۰۹AA کالای ۲۰۹KJ و یا به جای پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵، پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰ به خریداران فروخته شده است، از این رو بازار محصولات پتروشیمی با افزایش نگرانی ها در این خصوص و نوسان قیمت این کالاها امروز شروع به کار کرد. برخی از آگاهان بازار می گویند: پیش تر نیز برخی از افراد در بازار محصولات پتروشیمی اقدام به این کار می کردند، اما در ماه های اخیر این موضوع افزایش چشمگیری یافته به طوری که تعدادی از دستگاه های موجود در واحدهای تولیدی به خاطر استفاده اشتباه محصولات خراب شده اند. یک مقام آگاه در این باره به پتروتحلیل می گوید: بازار محصولات پتروشیمی نیازمند نظارت بیشتر است؛ چرا که رواج این موضوع می تواند صنعت پتروشیمی را با بحران تازه ای روبه رو کند.

از سوی دیگر نگرانی در خصوص اعلام قیمت های پایه نیز همچنان در بازار وجود دارد؛ چرا که زمزمه هایی در خصوص قوانین تازه در خصوص قیمت گذاری محصولات پتروشیمی به گوش می رسد. یک مقام آگاه در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: پتروشیمی ها به توافق شفاهی رسیده اند تا در زمان افت قیمت ها هر دو هفته یک بار اجازه کاهش ۲/۵ درصدی قیمت ها را بدهند و از این رو هنوز مشخص نیست که در هفته جاری میزان افت قیمت ها چقدر خواهد بود.

به طوری که گفته می شود قیمت پی وی سی در اعلام جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید حدودا ۱۲۵ تومان با توجه به افت قیمت های جهانی، کاهش داشته باشد، اما به گفته آگاهان بازار، این افت برای دوشنبه هفته جاری کمتر از ۷۰ تومان در نظر گرفته شده است.

با این حال به نظر نمی رسد بازار محصولات پتروشیمی در هفته جاری رونقی داشته باشد، این در حالی است که پی وی سی ها در صدر محصولاتی هستند که مشتری ندارند، به طوری که تنها ۵۳۹ تن از عرضه ۱۱ هزارتنی پی وی سی ۶۵ بندرامام هم هفته گذشته فروخته شد. این در حالی است که گفته می شود در حال حاضر فروش اعتباری پی وی سی با نرخ ۳ هزار و ۱۰ تا ۳ هزار و ۲۰ تومان انجام می شود.

از سوی دیگر به گفته معامله گران، پی وی سی گرید ۶۵ در حال حاضر در بازار داخل مازاد بر نیاز است، البته قیمت پی وی سی غدیر نسبت به پی وی سی تولیدکننده های دیگر اندکی گران تر در بازار داخل پیشنهاد می شود، برخی از معامله گران می گویند: بخش زیادی از پی وی سی گرید ۶۵ پتروشیمی غدیر توسط برخی از افراد ذخیره شده و از این رو سبب افزایش قیمت آن در بازار داخل را فراهم آورده اند. با این حال بیشتر کارشناسان این حوزه احتمال می دهند تا سه هفته آینده روند قیمت پی وی سی نزولی باشد، این در حالی است که ترکیه نیز قیمت های پیشنهادی خود را کاهش داده است. البته گفته می شود خط تولید گرید S70 در مجتمع بندرامام از اردیبهشت ماه در مدار قرار گیرد.

با این حال نگرانی در خصوص اعلام قیمت های پایه و محاسبه نرخ ارز این کالاها همچنان در بین فعالان این حوزه وجود دارد، این در حالی است که قیمت دلار طی روزهای اخیر نیز روندی کاهشی داشته و برخی از معامله گران احتمال می دهند دلار محاسبه شده در قیمت های پایه بین ۳ هزار و ۳۰۰ تا ۳ هراز و ۳۱۰ تومان باشد.

ارسال نظر