کد خبر : 40779

اختلاف قیمت پروپیلن و نفتا در آسیا به بالاترین رقم در 11 ماه گذشته رسید

محدودیت جهانی در عرضه بازار پروپیلن آسیا را تحت تاثیر قرار داده است. در آسیا، تعطیلی واحدهای تولیدی پروپیلن در سه‌ماهه‌ی نخست سال باعث محدودیت عرضه در بازار نقدی شده است

اختلاف قیمت پروپیلن و نفتا در آسیا به بالاترین رقم در 11 ماه گذشته رسید

پتروتحلیل- تفاوت قیمت پروپیلن و نفتا روز جمعه‌ گذشته نسبت به روز قبل 68/50 دلار در هر تن بالا رفت و به 50.481 دلار در هر تن رسید که بالاترین نرخ ثبت شده از 20 فوریه سال 2017 به‌شمار می‌رود؛ اطلاعات نشان می‌دهد در آن زمان این اختلاف 486 دلار در هر تن بوده است. 

به گزارش «پتروتحلیل»، روند صعودی قیمت‌ها در بازار پروپیلن آسیا باعث افزایش اختلاف پروپیلن و نفتا شد. روز جمعه‌ی گذشته، قیمت پروپیلن FOB کره نسبت به روز گذشته 60 دلار در هر تن افزایش یافت و به 1،080 دلار در هر تن رسید که بالاترین نرخ از نوزدهم نوامبر سال 2014 به‌شمار می‌رود؛ یعنی زمانی که بنا بر اطلاعات این نرخ 1،090 دلار در هر تن بوده است. 

ضمناً، در همین زمان، قیمت نفتا CFR ژاپن 8/50 دلار بالا رفت و به 598/50دلار در هر تن رسید. 

بر اساس گزارش منابع بازار، محدودیت جهانی در عرضه بازار پروپیلن آسیا را تحت تاثیر قرار داده است. در آسیا، تعطیلی واحدهای تولیدی پروپیلن در سه‌ماهه‌ی نخست سال باعث محدودیت عرضه در بازار نقدی شده است.

گزارش شده است در کره‌ی جنوبی، شرکت Yeochun Naphtha Cracking Center برنامه دارد واحد کراکینگ‌با‌بخار شماره 2 خود را در اواخر ماه فوریه به منظور تعمیرات به مدت دو هفته تعطیل کند. این واحد کراکینگ‌با‌بخار قادر به تولید 270 هزار تن پروپیلن در سال است. 

همچنین گزارش شده است شرکت GS Caltex نیز قرار است واحد کراکینگ کاتالیزوری سیال بستر گازوئیل خلا خود با ظرفیت 53 هزار بشکه در روز را در پالایشگاه شهر یئوسو در روز 19 ماه فوریه، به مدت 45 روز تعطیل کند. این واحد کراکینگ قادر به تولید 250 هزار تن پروپیلن در سال است. 

عرضه محموله‌های بین‌المللی به آسیا نیز محدود است، چراکه قیمت‌های پروپیلن آمریکا باعث شده تاجران محموله‌های موجود در بازار نقدی را به آمریکا بفرستند. روز جمعه‌ی گذشته، قیمت پروپیلن در بازار نقدی آمریکا معادل 75 دلار و 63 سنت در هر بشکه (FD آمریکا) یا 05/ 1،1405 دلار در هر تن ارزیابی شد. 

به گزارش منابع بازار هفته گذشته در پی افزایش قیمت‌ها در آمریکاف حدود 7000 تن محموله از رابغ در عربستان سعودی به بازار نقدی آمریکا روانه شد. به گزارش منابع مختلف بازار، تاجران نیز در تلاش برای انتقال محموله‌های فوری از آسیا به به آمریکا هستند اما محدودیت در عرضه فوری موجب دشواری این کار شده است.

ارسال نظر