کد خبر : 40627

تداوم رشد در بازار داخلی پلی پروپیلن ترکیه؛

عرضه‌های محدود گرید فیبر از سوی ایران

پلی پروپیلن گرید رافیا در بازار داخلی 30 تا 40 افزایش یافت و به 1470 تا 1500 دلار در هر تن (با شرایط ex-warehouse، نقد و شامل مالیات بر ارزش افزوده) رسید

عرضه‌های محدود گرید فیبر از سوی ایران

پتروتحلیل- در ترکیه، قیمت‌های پلی پروپیلن این هفته نیز همان طور که پیش بینی‌ شده بود افزایش داشتند، حال آنکه شرایط بازار تقریباً بدون تغییر بود؛ یعنی روبه‌کاهش بودن فشار وارده از پر شدن ظرفیت انبارها و محتاطانه بودن تقاضای خرید که ناشی از افزایش نرخ برابری ارز به بیشترین حد خود است.

به گزارش «پتروتحلیل»، همچنین دلیل این مسئله این است که به علت نزدیک بودن زمان اعلام قیمت‌ها، معامله‌کنندگان از بازار کناره گرفته‌اند تا با توجه به محدود بودن قیمت‌های پیشنهادی وارداتی، بتوانند روند آینده بازار را پیش بینی کنند.

پلی پروپیلن گرید رافیا در بازار داخلی 30 تا 40 افزایش یافت و به 1470 تا 1500 دلار در هر تن (با شرایط ex-warehouse، نقد و شامل مالیات بر ارزش افزوده) رسید. قیمت‌های گرید فیبر نیز 10 تا 30 دلار  و گرید تزریقی پلی پروپیلن نیز 20 دلار افزایش داشتند و هرکدام به ترتیب در نرخ 1470 تا 1520 و 1490 تا 1510 دلار در هر تن (با شرایط فروش یکسان) گزارش شدند.

در بازار وارداتی، پلی پروپیلن گرید رافیا عربستان سعودی 5 تا 15 دلار رشد داشت و به 1135 تا 1140 دلار در هر تن رسید، گرید فیبر نیز بین 0 تا 10 دلار در هر تن افزایش داشت و به 1150 تا 1170 دلار در هر تن (CIF، نقد، مشمول 6/5 درصد عوارض) رسید. گرید رافیا هندی (مشمول 3 درصد عوارض گمرکی) نیز در بازه‌ی پایین قیمت‌ها 10 دلار بالا رفت و در نرخ 1160 تا 1170 دلار در هر تن گزارش شد.

اگرچه بسیاری از تاجران گزارش دادند عرضه از جانب ایران چندان قابل توجه نیست، اما خریداری گزارش داد از جانب ایران برای گرید فیبر، قیمت‌های 1005 تا 1010 یورو (معادل 1190 تا 1197 دلار) در هر تن (FCA مرسین، نقد) دریافت کرده است. البته همه خریداران این موضوع رو تایید نکردند. فروشنده‌ای اذعان کرد که تقاضای گرید فیبر مناسب است، که این مسئله ممکن است به عرضه‌های محدود از سوی ایران مرتبط باشد. همچنین، تاجران گزارش دادند از جانب یک منبع ایرانی قیمت‌های بالاتری را برای پروپیلن کوپلیمر دسته‌ای گرید تزریقی در نرخ 1260 تا 1270 دلار در هر تن (CPT، نقد) دریافت کرده اند، چرا که این منابع قادر نیستند تا محصولات خود تا قبل از 15 ماه دسامبر ارسال کنند.

بر اساس شاخص تحلیلی ChemOrbis، بازار گرید رافیای وارداتی ترکیه نیز  پس از تغییرات اخیر به سطحی برابر با چین بازگشت، آن هم بعد از آنکه به مدت سه هفته در ماه نوامبر با نرخی پایین‌تر از چین معامله شده بود.

عمدتاً معامله‌کنندگان پیش بینی می‌کنند با توجه به روبه‌کاهش بودن عرضه، قیمت‌ها در آینده افزایش بیشتری داشته باشند. توزیع‌کننده‌ای بیان داشت: «با توجه به این مسئله که واردکنندگان دیگر همان نرخ بازه‌ی پایین قیمت‌ها را ارائه نمی‌کنند، ما نیز قیمت‌های پلی پروپیلن را بالاتر برده‌ایم.» از سوی دیگر، معامله‌کنندگان قراردادهای پروپیلن ماه دسامبر را زیر نظر خواهند گرفت و انتظار می‌رود با توجه به عرضه مناسب مونومر و از طرفی افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی و نفتا، این قیمت‌ها بدون تغییر و یا با اندکی افزایش همراه باشند.

ارسال نظر