کد خبر : 40724

بحرانی بزرگ در انتظار بازار «پایپ»؛

توقف جم به دلیل تصمیمات مدیریتی/توقف امیرکبیر به بهانه کمبود خوراک

بازار «پایپ» در هفته های آینده و متاثر از توقف پتروشیمی امیرکبیر و عدم تولید گرید پایپ در پتروشیمی جم و حضور کمرنگ شازند می تواند التهابات سخت و جدیدی را با ضررهای هنگفتی تجربه کند که جبران آن سخت و دشوار خواهد بود و مرگ واحدهای تولیدی را در پی خواهد داشت

توقف جم به دلیل تصمیمات مدیریتی/توقف امیرکبیر به بهانه کمبود خوراک

پتروتحلیل- همزمان با توقف تولید پتروشیمی امیرکبیر، تصمیمات مدیریتی در پتروشیمی جم برای توقف تولید گرید پایپ، بازار این کالا را وارد فاز جدیدی کرد.

به گزارش «پتروتحلیل»، پتروشیمی جم که در هفته جاری برای تولید گرید پایپ آماده شده بود و حتی روز دوشنبه 3 هزارتن گرید پایپ را برای عرضه در بورس کالا، ثبت سفارش اولیه کرده بود، به ناگهان پیش از تایید این عرضه و پس از برگزاری جلسه ای اضطراری در جم، این عرضه حذف را کرد.

به این ترتیب در نبود این دو غول پایپ ساز، بازار صنایع پایین دست دچار شوک و التهابی ناگهانی شد، به طوری که گرید پایپ سه تولیدکننده عمده یعنی پتروشیمی امیرکبیر، جم و شازند در آخرین روز معاملاتی هفته جاری در بازار آزاد محصولات پلیمری به 6 هزار و 800 تومان در هر کیلو رسید، رقمی که برای مصرف کنندگان واقعی این کالا دور از انتظار است و می تواند واحدهای تولیدی آنها را به مرز تعطیلی بکشاند.

این در حالی است که گفته می شود پتروشیمی امیرکبیر با قطعی خوراک از خط لوله اتیلن غرب در ده روز اخیر مواجه بوده و واگذاری هلدینگ باختر به بخش خصوصی سبب شده تا حجم خوراک اتیلن از این خط لوله تنها به واحدهای زیر مجموعه باختر ارسال شود.

برخی دیگر از منابع خبری نیز به ارسال اتیلنی که سهم امیرکبیر بوده با دستور وزیر نفت به پتروشیمی ایلام خبر می دهند، با این حال باید به این نکته هم اشاره کرد که پتروشیمی امیرکبیر دارای واحد الفین با 5 کوره مایع و 2 کوره گازی است که در نهایت می تواند بخشی بزرگی از اتیلن مصرفی خود یعنی حدودا 50 درصد آن را تهیه کند.

البته پتروشیمی امیرکبیر بخشی از خوراک اتان و اتیلن خود را از پتروشیمی بندرامام و مارون دریافت می کند، اما گفته می شود حجم این خوراک نیز در هفته های اخیر کاهش یافته؛ چرا که درصد اتان مازاد پتروشیمی مارون به دلیل سنگین شدن خوراک ارسالی از اهواز کم شده است، از سوی دیگر موضوع افزایش قیمت ارز نیز سبب شده تا اکثر پتروشیمی هایی که اقدام به ارسال خوراک به واحدهای دیگر می کردند، در مقابل ارسال خوراک با توجه به پیش بینی های رشد قیمت دلار، مقاومت کرده و حاضر به ارسال خوراک به واحدهای دیگر نباشند، کما اینکه در حاضر بخشی از خوراک پروپیلن پتروشیمی مارون از سوی شازند به همین دلایل ارسال نمی شود.

این در حالی است که نگاهی به عرضه های مارون هم نشان می دهد که مشکلاتی در این مجتمع از تغییرات مدیریتی تا اختلاف ها برسر تولید گریدها و صادرات وجود دارد، به طوری که حتی این مجتمع در هفته های اخیر پیشنهاد قیمتی برای صادرات نداشت، موضوعی که از سوی تاجران عجیب به نظر می رسید.

به این ترتیب این موضوعات توانست شرایط جدیدی را برای بازار پایپ و صنایع پایین دست در هفته جاری رقم بزند که در نهایت مانند سالیان گذشته به بحرانی بزرگتر در آینده ختم می شود. وضعیت وخیم بازار و افزایش بیش از حد قیمت «ایکس تری» را نمی توان در سال های گذشته متاثر از اتفاقاتی شبیه امسال، نادیده گرفت، از این رو به نظر می رسد بخشی از اتفاقات در این بازار شبیه سال های گذشته برنامه ریزی شده باشد.

از این رو به نظر می رسد غیاب پتروشیمی امیرکبیر و توقف تولید گرید پایپ در پتروشیمی جم در این مقطع زمانی می تواند برای بازار به شدت نگران کننده باشد و ضروری است تا متولیان و مسئولان بازار با اتخاذ تدابیر ویژه به تدوام تولید گرید پایپ کمک کنند، از سوی دیگر نیاز است تا الزامی برای شرکت های پتروشیمی اندیشیده شود تا به تعهدات خود عمل کرده و بازار صنایع پایین دست را دچار التهاب نکنند؛ چرا که در سال های گذشته هم شاهد آسیب های جدی به واحدهای تولیدی و صنایع پایین دست بودیم، واحدهایی که دیگر قادر به ادامه حیات پس از التهابات بازار نشدند.

به همین دلیل به نظر می رسد بازار پتروشیمی نیازمند تصمیمات و نگاه مدیریتی کارا برای برقرای توازن در تامین خوراک شرکت های پتروشیمی است تا از ضررهای هنگفت تعداد محدودی از واحدهای تاثیرگذار در بازار پتروشیمی جلوگیری شود.

البته نمی توان این موضوع را یادآوری نکرد که برای تهیه خوراک مجتمع ها، خلاء قانونی وجود دارد؛ چرا که تکلیف خوراک مجتمع های پتروشیمی در قانون مشخص نشده و اگر روزی مجتمع پتروشیمی ای حاضر نباشد خوراک مجتمع دیگر را بدهد، قانونی در این خصوص وجود ندارد. در حال حاضر هم مجتمع های پتروشیمی با هدایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی و البته با ورود این شرکت اقدام به تامین خوراک پتروشیمی های دیگر می کنند که آن هم در بسیاری از موارد جواب نمی دهد.

این در حالی است که بازار «پایپ» در هفته های آینده و متاثر از توقف پتروشیمی امیرکبیر و عدم تولید گرید پایپ در پتروشیمی جم و حضور کمرنگ شازند می تواند التهابات سخت و جدیدی را با ضررهای هنگفتی تجربه کند که جبران آن سخت و دشوار خواهد بود و مرگ واحدهای تولیدی را در پی خواهد داشت که علاوه بر صدمه به سرمایه گذاری در کشور، نیروی انسانی را هم با سرخوردگی و بیکاری روبه رو می کند.

از سوی دیگر باید این موضوع را هم مدنظر داشت که شرکت های پتروشیمی از منابع عظیم کشور از جمله گاز در حال استفاده هستند و نباید تنها به منافع خودشان بیندیشند، ضروری است این شرکت ها به صنایع پایین دست توجه ویژه داشته و برای سودهای اندک و ناچیز، بازار را با التهاب روبه رو نکرده و صنایع پایین دست را از چرخه تولید خارج نکنند.

ارسال نظر