کد خبر : 40479

ثبات اتیلن آسیایی و پایین بودن سطح خریدها با وجود افزایش در عرضه؛

افزایش احتمالی قیمت‌های مشتقات اتیلن، خریداران را به حاشیه راند

یکی از منابع بازار اظهار داشت برخی فروشندگان تصمیم گرفتند در هفته‌ی جاری از بازار کناره بگیرند و آن را تحت نظر داشته باشند، چراکه سطح پایین موجودی انبارهای مشتقات اتیلن در چین ممکن است در آینده‌ی نزدیک باعث افزایش قیمت‌ها بشود

افزایش احتمالی قیمت‌های مشتقات اتیلن، خریداران را به حاشیه راند

پتروتحلیل- بازار اتیلن آسیا در این هفته، با وجود عرضه در بازار نقدی منطقه، تحت فشار بود.

به گزارش «پتروتحلیل»، شرکت پترو رابغ عربستان سعودی در بازار نقدی 11،000 تن محصول را برای بارگیری در اواخر ماه اکتبر پیشنهاد داده است، همینطور خبرهایی از ارائه‌ی یک پیشنهاد دیگر از سوی تایلند در بازار نقدی رسیده است. تقاضای بازار چین این هفته نیز خاموش باقی ماند، حتی با وجود اینکه معامله‌کنندگان چینی از تعطیلات روز ملی چین بازگشته‌اند.

یکی از منابع بازار گزارش داد، فروش محموله‌ای در بالای نرخ 1،300 دلار در هر تن (CFR چین) با مشکل همراه بوده است، آن هم پس از آنکه آخرین معامله‌ی انجام شده در بازار نقدی هفته‌ی جاری در نرخ 1،310 دلار گزارش شد، چراکه مصرف‌کنندگان نهایی عمدتاً تصمیم به کناره‌گیری از بازار گرفته بودند.

این هفته نیز تقاضای چین نیز در اثر روند متداوم کاهشی قیمت‌های مشتقات اصلی اتیلن مثل مونومر استایرن با کاهش روبه‌رو شد. همچنین بنا به اطلاعات شرکت S&P Global Platts، هم‌راستا با پایین آمدن قیمت‌های استایرن در هفته‌ی جاری، مارجین‌های مونومر استایرن با کاهش همراه بود. مارجین‌های مونومر استایرن در این هفته حدود 25 تا 50 دلار در هر تن بودند که نسبت به مارجین‌های حدوداً 100 دلار در هر تنی اواخر ماه سپتامبر، یعنی پیش از تعطیلات روز ملی چین، پایین‌تر بودند.

همینطور با سپری شدن فصل انجام تعمیرات در واحدهای کراکینگ‌با‌بخار، عرضه‌ی اتیلن آسیا نیز در حال بازگشت به وضعیت معمول بوده است. برای مثال، در حال حاضر شرکت تایوانی فورموسا، پس از انجام تعمیرات سالیانه‌اش، در حال بهره‌برداری از 100 درصد ظرفیت تولید واحد کراکینگ‌با‌بخار شماره 3 خود است، یعنی واحدی که مبتنی بر نفتا کار می‌کند. این واحد کراکینگ قادر به تولید 1/2 میلیون تن اتیلن در سال است. علی‌رغم این مسئله، بازار اتیلن آسیا موفق شد قیمت‌های خود را در این هفته ثابت نگه دارد، چراکه فروشندگان نیز نسبت به کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود شدیداً مردد بودند.

یکی از منابع بازار اظهار داشت برخی فروشندگان تصمیم گرفتند در هفته‌ی جاری از بازار کناره بگیرند و آن را تحت نظر داشته باشند، چراکه سطح پایین موجودی انبارهای مشتقات اتیلن در چین ممکن است در آینده‌ی نزدیک باعث افزایش قیمت‌ها بشود. پلی اتیلن سنگین در روز جمعه نسبت به پنج‌شنبه هفته‌ی جاری 10 دلار و نسبت به هفته‌ی گذشته 25 دلار در هر تن افزایش داشت تا معادل 1،190 دلار در هر تن (CFR آسیای شرق دور) قیمت‌گذاری شود.

ارسال نظر