کد خبر : 40391

عدم عرضه پلی اتیلن از سوی ایران به دلیل کمبود اتیلن و مشکل تاییدیه کنسولگری؛

منابع خاورمیانه‌ای به افزایش قیمت‌های مورد نظرشان در ترکیه دست یافتند

احتمال می‌رود درخواست‌های جدیدی برای افزایش قیمت‌ها، هر چند هم ناچیز، در ماه آینده مطرح شود، چراکه معامله‌کنندگان چینی رفته‌رفته آماده‌ی تعطیلات روز ملی در اوایل ماه اکتبر می‌شوند. ممکن است قیمت‌ها تا ماه نوامبر به بالاترین میزان خود برسند

منابع خاورمیانه‌ای به افزایش قیمت‌های مورد نظرشان در ترکیه دست یافتند

پتروتحلیل- در بازار ترکیه، تولیدکنندگان بزرگ پلی اتیلن در خاورمیانه به افزایش‌های مورد نظر خود دست یافتند. خریداران تایید کردند اکثر منابع منطقه‌ای با وجود مقاومت ضعیف از سوی تبدیل‌کنندگان، تمام سهمیه‌ی اختصاصی خود در ماه جاری را به فروش رسانده‌اند.

به گزارش «پتروتحلیل»، منبعی گزارش کرد: «دیگر قادر به دریافت پیشنهادهای جدید از سوی تامین‌کننده‌ی خود نیستیم چراکه آن‌ها اکثر محموله‌های خود را روانه‌ی دیگر مقاصد صادراتی کرده‌اند که سودهای بیشتری برای آنان در پی خواهد داشت.»

بازه‌های قیمت برای منابع واقع در خاورمیانه معادل 1230 تا 1260 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبکِ گرید فیلم، 1180 تا 1220 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی گرید فیلم C4 و 1130 تا 1160 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین خطی گرید فیلم (همگی CIF ترکیه و مشمول 6/5 درصد عوارضِ گمرکی) است. این محصولات پس از افزایش قیمت ماهیانه 20 تا 60 دلاری در هفته گذشته، یا ثابت مانده و یا 10 تا 30 دلار بالا رفتند.

یکی از تاجران اظهار داشت: «در حالا حاضر برخی تاجران با در نظر داشتن رشد قیمت‌های پلی اتیلن در ماه آینده، در قیمت‌گذاری‌های خود صبر کرده‌اند، اما منابع کره‌ای و ازبکستانی ترجیح می‌دهند تولیدات خود را به دیگر بازارها عرضه کنند. همچنین، عدم عرضه از سوی ایران نیز به وضوح ناشی از کمبود اتیلن و مشکل در تاییدیه‌ی کنسولگری است.»

قیمت‌های ایران برای پلی اتیلن سبک خطی به 1190 تا 1220 دلار در هر تن افزایش داشت، در حالی که پلی اتیلن سنگین خطی گرید فیلم و پلی اتیلن گریدِ قالب بادی نیز بسته به نوع گرید محصول، با نرخ 970 تا 990 یورو در هر تن (معادل 1160 تا 1185 دلار) (همگی FCA، مشمول 6/5 درصد عوارض) ارائه شدند. یکی از تاجران ابراز نارضایتی کرد و گفت: «ما در دو روز گذشته با مشکلاتی در خصوص تاییدیه‌ی کنسولگری روبه‌رو بوده‌ایم.» یک سازنده‌ی محصولات بسته‌بندی تایید کرد: «محموله‌های اخیر پلی اتیلن سنگین خطی که برای ماه آگوست خریداری‌شده بود به مقصد رسیده اما هنوز به ما تحویل داده نشده است.»

قیمت‌های معاف از مالیات از سوی مصر نیز این ماه بالا رفته و به 1290 تا 1320 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سبک خطی، 1250 تا 1270 دلار در هر تن برای پلی اتیلن سنگین خطی گرید فیلم، 1250 دلار در هر تن برای گریدِ قالب بادی، 1260 دلار در هر تن برای پلی اتیلن گرید تزریقی و پایپ 80 (همگی FCA، نقد و معاف از مالیات) رسید. یکی از سازندگان محصولات نهایی اظهار داشت: «در نیمه دوم هفته جاری دیگر اثری از قیمت‌های برابر یا نزدیکِ بازه‌‌های پایین قیمت‌ها نبود.»

در بازار داخلی، شرکت پتکیم در روز دوشنبه، قیمت پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین خطی، گریدِ قالب بادی، تزریقی و پایپ را 20 دلار در هر تن افزایش داد و مقدار کل افزایش‌های ماه سپتامبر خود را به 40 تا 50 دلار در هر تن رساند. بازه‌ی قیمت‌ها در بازار داخلی برای پلی اتیلن سبک معادل 1670 تا 1720 دلار در هر تن، برای پلی اتیلن سبک خطی 1520 تا 1540 دلار در هر تن، برای پلی اتیلن سنگین خطی گرید فیلم و گریدِ قالب بادی 1480 تا 1520 دلار در هر تن (شامل مالیات بر ارزش افزوده) باقی ماند.

تقاضا تا پایان ماه سپتامبر بالا خواهد ماند و با توجه به قیمت‌های بالای اتیلن در بازارهای جهانی، ممکن است روند صعودی قیمت‌ها تا ماه اکتبر ادامه داشته باشد. برخی از خریداران ترک اظهار داشتند: «احتمال می‌رود درخواست‌های جدیدی برای افزایش قیمت‌ها، هر چند هم ناچیز، در ماه آینده مطرح شود، چراکه معامله‌کنندگان چینی رفته‌رفته آماده‌ی تعطیلات روز ملی در اوایل ماه اکتبر می‌شوند. ممکن است قیمت‌ها تا ماه نوامبر به بالاترین میزان خود برسند.»

ارسال نظر