کد خبر : 40429

پلی اتیلن سبک آسیایی: ثبات در قیمت‌های آسیای شرق دور، کاهش در آسیای جنوب‌شرقی

توقف تولید واحدهای پلی اتیلن سینوپک در ماه اکتبر/ احتمال رشد قیمت اِل پی جی در زمستان

شرکت تایوانی Formosa Petrochemical، این شرکت در نظر دارد از اواخر ماه سپتامبر به بعد، در واحدهای کراکینگ‌با‌بخار خود در شهر مایلیائو، دیگر از اِل پی جی به عنوان خوراک استفاده نکند

توقف تولید واحدهای پلی اتیلن سینوپک در ماه اکتبر/ احتمال رشد قیمت  اِل پی جی در زمستان

پتروتحلیل- در روز چهارشنبه، قیمت‌های پلی اتیلن سبک گرید فیلم آسیایی در بازار آسیای شرق دور با ثبات همراه بود اما در آسیای جنوب‌شرقی، نظر به حجم پایین معاملات، با کاهش تقاضا روبه‌رو شد.

به گزارش «پتروتحلیل»، معاملات متعدد پلی اتیلن سبک خطی در بازار معاملات آتی دالیان برای تحویل ژانویه‌ی سال 2018 با کاهش 50 یوان در هر تنی نسبت به هفته گذشته همراه بود و نهایتاً در روز چهارشنبه، معادل 9،660 یوان در هر تن (با شرایط ex-warehouse) قیمت‌گذاری شد.

در چین و پیش از تعطیلات یک‌هفته‌ای روز ملی که از یکم تا 8 اکتبر به طول خواهد انجامید با تقاضای پایین در بازار روبه‌رو بودیم. گزارش شده است که در این هفته تبدیل‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی با توجه به پیش رو بودن تعطیلات و تقاضای پایین، نسبت به ثبت سفارش‌های تحویل فوری و نقدی تمایلی نداشته‌اند. همچنین، برگزاری نوزدهمین اجلاس ملی مورخ 18 ماه اکتبر در پکن موجب شد بسیاری از تبدیل‌کنندگان/بازیافت‌کنندگان پلاستیک از تولیدات خود بکاهند. در آسیای جنوب‌شرقی نیز تقاضا با کاهش همراه بود. به گزارش منابع مختلف چینی، با توجه به اینکه آمریکا سالانه حدود 500،000 تن مواد، یعنی 5 درصد از کل واردات چین را تامین کرده است، امکان دارد تاثیر طوفان حاره‌ای هاروی بر بازار چین ملموس نباشد.

در خصوص اخبار مربوط به واحدهای تولیدی نیز باید بگوییم شرکت چینی Zhong Tian He Chuang Energy برنامه دارد تا واحد تولیدی پلی اتیلن سبک خود در منطقه مغولستان داخلی، واقع در شمال غرب چین، که ظرفیتی معادل 250،000 تن در سال دارد را در ماه اکتبر برای تعمیرات به مدت یک ماه تعطیل کند. واحد تولیدی پلی اتیلن سبک این شرکت که ظرفیت تولیدی معادل 120،000 تن در سال دارد نیز هم‌اکنون تحت تعمیر است.

شرکت Zhong Tian He Chuang Energy یک پروژه مشترک بین شرکت‌های Sinopec و China Coal Group است. همچنین، شرکت چینی Sinopec Beijing Yanshan برنامه دارد واحدهای پلی اتیلن خود در شهر پکن را برای انجام تعییرات در ماه اکتبر تعطیل کند.

مجتمع پلی اتیلن این شرکت از یک واحد پلی اتیلن سبک با چهار خط تولید و ظرفیت 380،000 تن در سال و یک واحد پلی اتیلن سنگین با ظرفیت تولید 160،000 تن در سال برخوردار است. با توجه به اینکه برنامه‌ریزی شده است تا چند واحد کراکینگ‌ با‌ بخار در سه ماهه‌ی چهارم سال 2017 به منظور تعمیرات بسته شوند، پیش بینی می‌شود وضعیت موجودی خوراک واسطه‌ی اتیلن در طول این دوره مناسب باشد. به گفته منابع خبری، ممکن است عرضه اتیلن کمی تحت تاثیر قرار بگیرد، چراکه رفته‌رفته میزان استفاده از اِل پی جی به جای نفتا کم خواهد شد.

این به معنای کاهش موجودی اتیلن و در نتیجه پایین آمدن عرضه خوراک برای واحدهای تولید پلی اتیلن است، چرا که به احتمال زیاد قیمت‌های اِل پی جی در فصل زمستان رشد خواهند داشت. به گزارش یکی از منابع نزدیک به شرکت تایوانی Formosa Petrochemical، این شرکت در نظر دارد از اواخر ماه سپتامبر به بعد، در واحدهای کراکینگ‌با‌بخار خود در شهر مایلیائو، دیگر از اِل پی جی به عنوان خوراک استفاده نکند. واحدهای کراکینگ‌با‌بخار این شرکت در حاضر از 8 تا 10 درصد اِل پی جی استفاده می‌کنند.

ارسال نظر