کد خبر : 39504

تلاش عراق برای تامین مالی برنامه ساخت پالایشگاه

پتروتحلیل- عراق تقریباً ۸۵ درصد از بودجه سرمایه گذاری نفت خود را به قراردادهای خدمات فنی (TSC) اختصاص داده است.

طی این قراردادها شرکت های خارجی علاوه بر توسعه میادین نفتی، در دوران بهره برداری از این میادین هم حضور خواهند داشت. البته این میزان بودجه برای تکمیل و توسعه پروژه های عمده پایین دستی نفت این کشور کافی نیست. صندوق بین المللی پول(IMF) در حال بررسی چگونگی و نحوه هدف گذاری بودجه عراق به بهترین شکل ممکن جهت اولویت بندی اقدامات وزارت نفت این کشور است.

گفتنی است در لایحه بودجه سال ۲۰۱۷ عراق ، بالغ بر ۱۳/۷ تریلیون دینار (۱۱/۷ میلیارد دلار) به عنوان بودجه سرمایه گذاری نفت اختصاص داده شده است که از این رقم، ۱۱/۶ تریلیون دینار آن برای قراردادهای TSC و مابقی یعنی تنها ۱/۲ تریلیون دینار آن برای موارد دیگر سرمایه گذاری های نفتی در نظر گرفته شده است. تاکنون هیچ یک از چهار پالایشگاهی که وزارت نفت عراق در سال ۲۰۰۹ برای ساخت و توسعه آنها مناقصه برگزار کرد، به علت محدودیت های مالی به سرانجام نرسیده است.

البته بغداد یک موافقت نامه اولیه با شرکت سوئیسی Satarem جهت احداث و راه اندازی پالایشگاهی با ظرفیت تولید روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت تا سال ۲۰۱۸ در منطقه Missan به امضا رسانده است. هر چند علی دوایی فرماندارMissan روز گذشته اعلام کرد عملیات احداث این پالایشگاه هنوز آغاز نشده است. عراق در نوامبر گذشته به علت محدودیت های مالی بودجه ای را برای ساخت پالایشگاه جدید کربلا با ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار بشکه در روز نفت از طریق سرمایه گذاری های خارجی به تصویب رساند.

از ژوئن سال گذشته تاکنون مشکلات بودجه باعث توقف این پروژه ۶/۵ میلیارد دلار ی گردیده، و پرداخت به پیمانکاران کره جنوبی از طریق برداشت نفت خام صورت گرفت. در ابتدا قرار بود کار احداث پالایشگاه کربلا در سال ۲۰۱۹ -۲۰۱۸ کامل و راه اندازی شود، اما تاکنون تنها ۵۰ درصد این پروژه تکمیل شده است. عراق همچنین برای احداث و توسعه دو پالایشگاه ناصریه با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه در روز و نیز پالایشگاه کرکوک با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه درروز به دنبال جذب سرمایه گذاری های خارجی است.

ارسال نظر