کد خبر : 39320

تغییرات اندک در بازار پلی اتیلن ترفتالات

تغییرات اندک در بازار پلی اتیلن ترفتالات

پتروتحلیل- در چین قیمت پلی اتیلن ترفتالات در بازار صادراتی و محلی در هفته جاری روندی پایدار داشت.

به گزارش «پتروتحلیل»، گر چه هزینه های پایین و ضعف تقاضا طی هفته گذشته بر بازار فشار وارد می کرد.

به این ترتیب محدوده کلی قیمت پلی اتیلن ترفتالات صادراتی ۱۰۳۰ تا ۱۰۴۰ دلار در هر تن فوب چین به صورت نقدی گزارش شده است. در بازه پایینی قیمت بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بود، اما در بازه بالایی ۲۵ دلار عقب نشینی کرد.

تولیدکنندگان داخلی گزارش دادند که آنها هم صادرات خود را با ثبات و اندکی رو به پایین عرضه کرده اند.

یک منبع تولیدکننده گفت: هفته جاری تغییرات عمده ای در بازار پلی اتیلن ترفتالات ثبت نشد. البته در مقایسه با ماه گذشته قیمت ها ۳۵ تا ۴۵ دلار در هر تن بالاتر بوده و بازیکنان بازار انتظار دارند مسیر ثابت بازار تا پایان ماه پی گیری شود.

قیمت صادرات از کره جنوبی هم در هفته جاری تغییری نداشت و با قیمت ۱۰۶۰ تا ۱۰۷۰ دلار در هر تن فوب به صورت نقدی گزارش شده است. یک منبع کره ای گفت: عمده معاملات در پایین تر از این محدوده انجام شده است و تقاضا از اروپا رضایت بخش نیست.

در چین، هر دو صادرات و قیمت PET محلی موفق به حفظ روند سفت کننده از هزینه های پایین تر همراه با دولت ضعیف تقاضا به سمت پایین فشار بر بازار طی هفته گذشته اعمال می شود. در همین حال گروه جهانی «SK» چین هنوز هم با مشکلات تولید پارازایلین روبه رو است.

با این حال در چین قیمت پلی اتیلن ترفتالات با ثبات در بازه پایین و در بازه بالایی هم با ۲۵ دلار افت نسبت به هفته قبل روبه رو شد. یک تولیدکننده داخلی گفت: قیمت پلی اتیلن ترفتالات با توجه به هزینه های پایین با فشار خریداران روبه رو است.

این در حالی است که بازار پلی اتیلن در کوتاه مدت توسط هزینه های پایین و کاهش تقاضا، تضعیف شده است، اما در بلندمدت ممکن است تحت تاثیر احساسات افزایشی شود. قیمت اسید ترفتالیک هم در هفته جاری ۱۰ دلار کاهش یافت و به ۶۷۵ تا ۶۸۰ دلار در هر تن سی اف آر چین رسید. قیمت منواتیلن گلایکول هم در حدود ۲۰ تا ۲۵ دلار عقب نشینی کرد و به ۸۷۰ دلار در هر تن سی اف آر رسید.

اما در منطقه جی سی سی در هفته جاری ، قیمت پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری با ۲۰ دلار رشد به ۱۰۱۰ تا ۱۰۴۰ دلار در هر تن فوب رسید، قیمت پلی اتیلن ترفتالات نیز در این منطقه به صورت سی اف آر ۱۰۲۰ تا ۱۰۸۰ دلار در هر تن گزارش شده که ۲۰ دلار نسبت به هفته قبل رشد کرده است. البته در منطقه جی سی سی هم قیمت خوراک، اسیدترفتالیک خالص و منواتیلن گلایکول روند نرم تری را در هفته جاری پیش گرفته است. از این رو پیشنهادات تا حد زیادی نسبت به هفته پیش پایدار بود.

گفته می شود کمبود خوراک اسیدترفتالیک در حال کاهش است و تولید پلی اتیلن ترفتالات به حالت نرمال باز خواهد گشت. البته در مقابل تقاضا به خرید نیز در بازار وجود دارد.

ارسال نظر