کد خبر : 39261

ترامپ، سیاست های اوپک را خنثی می کند

ترامپ، سیاست های اوپک را خنثی می کند

پتروتحلیل- قیمت نفت‌خام در بازارهای بین‌المللی روز سه شنبه در اثر افزایش امیدواری‌ها نسبت به اجرای کامل تعهدات تولیدکنندگان بزرگ رشد یافت. بدین ترتیب، قیمت نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل در معاملات این روز با ۴۸ سنت (۰/۹ درصد) افزایش یافته و در سطح بشکه‌ای ۵۶/۶۶ دلار به تثبیت رسید. همچنین قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در مارس با ۶۶ سنت (۱/۲ درصد) رشد، در سطح بشکه‌ای ۵۴/۰۶ دلار قرار گرفت. بنابراین حق مرغوبیت نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام برنت نسبت به نفت‌خام وست تگزاس برای ماه آوریل به ۲/۳۳ دلار در هر بشکه رسید.

دبیر کل اوپک اعلام نمود که انتظار می‌رود، کشورهای عضو این سازمان در ماه‌های آینده تلاش بیشتری را در جهت اجرای توافق نوامبر سال قبل در خصوص کاهش عرضه نفت از خود نشان دهند، زیرا علی‌رغم اجرای بخش زیادی از تعهدات خود برای کاهش عرضه نفت توسط تولیدکنندگان بزرگ همچنان میزان عرضه نفت در بازار درحجم بالایی قرار داشته و نیز سطح فعلی قیمت‌های کنونی هنوز تا رسیدن به قیمت تعادلی فاصله زیادی دارد.

همچنین، اظهارات وی در زمینه احتمال تمدید طرح کاهش حجم تولید نفت اعضای اوپک تا اواخر سال جاری موجب شد تا حدودی نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت در بازار کاهش یافته و قیمت نفت را در روز سه شنبه افزایش دهد. در این راستا، وزیر انرژی روسیه نیز از احتمال تمدید طرح کاهش حجم تولید نفت تا‍ انتهای سال جاری خبر داد. لازم به ذکر است که در هفته جاری کمیته متشکل از این گروه از تولیدکنندگان به منظور نظارت بر اجرای تعهدات آنها در مورد کاهش عرضه نفت در وین برگزار خواهد گردید.

در مجموع مسایل فوق سبب گردید تا خوشبینی ها نسبت به کاهش عرضه نفت و رشد قیمت نفت در بازار بیشتر شود که این امر به نوبه خود منجر به افزایش خالص موقعیت Long قراردادهای نفت‌خام‌های شاخص بازار آمریکا و اروپا در این روز شد. بنابراین کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌نمایند در صورت اجرای کامل تعهدات تولیدکنندگان بزرگ در سال جاری احتمال تغییر جهت ساختار بازار نفت از کانتانگو به بکواردیشن بسیار زیاد است. در مقابل، از زمان توافق کشورهای عضو اوپک برای محدود نمودن حجم تولید نفت خود تعداد دکل‌های حفاری نفتی آمریکا نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده اند. لازم به یادآوری است تعداد آنها در اوایل سال ۲۰۱۶ در اثر افت قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در سه سال گذشته رسیده بود اما پس از توافق اولیه کشورهای تولیدکننده اوپک در سپتامبر گذشته در الجزایر سرعت رشد تعداد دکل‌های مذکور بیشتر شد.

تحلیل‌گران بازار بر این باورند که سیاست های ترامپ برای رونق بخشیدن به صنعت نفت آمریکا و همچنین گسترش تولید نفت‌شیل آن می‌تواند منجر به خنثی کردن سیاست های اعضای اوپک برای ایجاد ثبات در بازار گردد. به علاوه برنامه ترامپ در راستای اعمال تعرفه بر صادرات نفت خام آمریکا در جهت استقلال انرژی این کشور می‌تواند موجب کمیابی نفت‌خام‌های آن و افزایش تقاضای آنها شده و لذا باعث تقویت قیمت نفت خام شاخص بازار آمریکا خواهد گردید. در این ارتباط بانک آمریکایی Merrill Lynch با توجه به گسترش تولید نفت شیل آمریکا پیش بینی خود از دامنه قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۲۲ از محدوده ۷۵-۵۵ را به ۷۰-۵۰ دلار در هر بشکه کاهش داد.

ارسال نظر