کد خبر : 39013

نوسان مداوم پلی پروپیلن سازها به بازار

نوسان مداوم پلی پروپیلن سازها به بازار

پتروتحلیل- ۱۴ پلیمر روز گذشته در تالار پتروشیمی با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند.

به گزارش «پتروتحلیل»، افزایش عرضه در گروه های جذاب پلیمرها روز گذشته سبب شد تا حجم معاملات نیز نسبت به هفته قبل افزایش یابد.

به این ترتیب عرضه محصولات پلیمری از ۵۷ هزارتن در هفته گذشته به ۷۷ هزارتن رسید که نشان از افزایشی حدودا ۱۹ هزارتنی دارد.

همچنین تقاضا هم حدودا از ۸۸ هزارتن درهفته گذشته به ۱۰۶ هزار و ۱۲۱ تن رسید که حدودا ۲۸ هزارتن افزایش را نشان می دهد، به این ترتیب حجم معاملات هم ۶ هزارتن رشد را نشان می دهد و حدودا از ۳۵ هزارتن به ۴۱ هزارتن رسیده است.

روز گذشته رقابت قیمتی ۱۴ پلیمر از ۰٫۴ تا ۱۰ درصد بود که در صدر آنها پروپیلن های نساجی قرار داشتند. گرید ۵۲۵ فیلم، ۵۵۰J، ۵۵۲R پلی پروپیلن جم بیشترین تقاضا و رقابت قیمتی را به ثبت رساندند.

این در حالی است که عرضه پلی پروپیلن ها در دو روز دوشنبه و سه شنبه انجام می شود و این موضوع به گفته بسیاری از کارشناسان بازار پتروشیمی جای تامل دارد؛ چرا که انجام عرضه ها در دو روز می تواند سبب تغییراتی در معاملات این کالاها شود.

جواد موسوی، مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم دراین باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: اگر عرضه پلی پروپیلن سازها در یک روز انجام شود، مطمئنا وضعیت بازار تغییر خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: روز گذشته پلی پروپیلن های نساجی ۵ گرید با عرضه ۱۵۳۰ تن و تقاضای ۲۰ هزارتن بود که نشان از تقاضای ۱۳ برابری نسبت به عرضه دارد.

مدیرکالایی کارگزاری اطمینان سهم با اشاره به اینکه تقاضایی پلی پروپیلن ها به صورت ماهانه و حداکثر ۳۰ تا ۴۰ هزارتن است، گفت: روز دوشنبه هم ۱۰ گرید پلی پروپیلن نساجی عرضه شد و اگر همه این گریدها روز سه شنبه عرضه شده بود، تقاضا بر ۱۵ گرید تقسیم می شد و به این ترتیب رقابت ها معقول تر می شد.

با این حال روز گذشته هم پتروشیمی رجال که عرضه های خود را در دو روز دوشنبه و سه شنبه تقسیم می کند، باز هم نتوانست خریداران را وادار به ثبت سقف قیمت کند، البته به گفته بسیاری از معامله گران تقسیم عرضه رجال به دو روز دوشنبه و سه شنبه سبب شد تا رقابت بیشتری برای پلی پروپیلن های این مجتمع رقم بخورد.

البته یکی دیگر از انتقادها به پلی پروپیلن سازها که در هفته های اخیر مطرح شده، سابقه تولید همزمان گریدها با هم است، به طوری که اکثر پلی پروپیلن سازها با همدیگر اقدام به تولید یک گرید می کنند و سبب کمبود گریدهای دیگر در بازار می شوند و پس از ایجاد کمبود و افزایش قیمت، دوباره با برنامه ریزی، تولید گریدهای دیگر را از سر می گیرند و به این ترتیب بازار پلی پروپیلن را ساخته و شکل می دهند. نگاهی به حجم عرضه های پلی پروپیلن سازها نیز در هفته های اخیر نشان از افت و خیز بسیار دارد.

این در حالی است که اکثر کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ بازار پلی پروپیلن ها به مدیریت گرید به صورت درست و منطقی نیاز دارد.

به این ترتیب گریدهای ۱۱۰۲L و ۱۱۰XK پتروشیمی رجال ۶٫۵ درصد رقابت را ثبت کردند، ۵۱۰L پلی پروپیلن جم هم با توجه به عرضه سلف آن ۵ درصد رقابت را ثبت کرد. در همین حال پلی پروپیلن شیمیایی ۵۴۸ پلی پروپیلن جم هم تا ۳٫۱ درصد رقابت را تجربه کرد. پلی پروپیلن شیمیایی EP440 پلی پروپیلن جم هم که به صورت سلف عرضه شده بود با ۰٫۴ درصد رقابت معامله شد.

با این حال روز گذشته حجم تقاضا برای پی وی سی ها نیز افزایش یافت، به طوری که عدم تولید گرید ۶۵ پتروشیمی بندرامام، سبب رقابت برای این کالا تا محدوده ۸٫۴ درصد شد، هفته گذشته همین کالا با ۵ درصد رقابت خریداری شده بود. از سوی دیگر گرید ۶۵ غدیر و گرید ۶۵ پالت اروند نیز ۳٫۷ درصد رقابت داشت. گرید ۶۵ جامبوی اروند هم با ۷۶۰ تن عرضه ۲٫۳ درصد رقابت را تجربه کرد.

در همین حال «ایکس تری» امیرکبیر هم که روز گذشته با حجم ۲۲۰۰ تن عرضه شده بود ۵۵۱۰ تن تقاضا داشت و با قیمت پایانی ۴ هزار و ۵۵۴ تومان خریداری شد، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۸۴ تومان بود. به این ترتیب حدودا برای این کالا ۶٫۵ درصد رقابت شد. البته معامله این کالا به دلیل ثبت قیمت اشتباه با تاخیر تایید شد. برخی از معامله گران معتقدند؛ برای رسیدن به تعادل در بازار «ایکس تری» پتروشیمی جم و یا مارون باید تولید خود را از سر بگیرد. این در حالی است که جم یک سال است که به این بازار ورود نکرده است، گفته می شود عدم توانایی در خرید کاتالیست از بازل به دلیل وجود تحریم ها دلیل عمده این موضوع است. به همین دلیل هم پتروشیمی مارون به درخواست شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بازار این کالا ورود کرد و در حال حاضر نیز تولید این کالا را به صورت دوره ای انجام می دهد.

در گروه پلی اتیلن های ترفتالات گرید بطری، رقابت از ۴ درصد در هفته گذشته به ۲٫۷ درصد افت کرد، به طوری که گرید ۷۸۱ که هفته گذشته با حجم ۱۲۰۰ تن ۴ درصد رقابت را تجربه کرده بود، این هفته با حجم ۱۸۷۰ تن عرضه شد و ۲٫۷ درصد نیز رقابت داشت.

در گروه پلی اتیلن ها هم امیرکبیر عرضه گرید ۲۰۹ را کاهش داده بود و به این ترتیب برای این کالا ۲ درصد رقابت ثبت شد. اما بدترین گروه های بازار هم پلی اتیلن های سبک و سنگین فیلم بودند که با حجم بسیار پایینی فروش رفتند.

پتروشیمی تبریز هم پلی اتیلن سنگین دورانی ۳۸۴۰ خود را به صورت سلف عرضه کرد که تنها ۲۲۰ تن از آن با نرخ پایه معامله شد، روز دوشنبه پتروشیمی شازند اقدام به عرضه این گرید که همواره در انحصار تبریز بود، کرد و به این ترتیب به نگرانی خریداران پس از مدت ها پایان داد.

کارشناسان بازار پتروشیمی معتقدند؛ افزایش حجم معاملات روز گذشته به دلیل کاهش قیمت ها و مناسب بودن قیمت خرید کالاها رخ داد.

ارسال نظر