کد خبر : 38525

چالشی جدی پیش روی رشد قیمت نفت

چالشی جدی پیش روی رشد قیمت نفت

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی اولین روز کاری هفته جاری در اثر حصول توافق میان تولید کنندگان غیر اوپک در خصوص کاهش حجم تولید نفت افزایش یافته و روند صعودی خود را ادامه داد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه در معاملات روز دوشنبه با ۱/۳۶ دلار ( ۲/۵ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۵۵/۶۹ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه با ۱/۳۳ دلار ( ۲/۶ درصد) افزایش ، در سطح بشکه ای ۵۲/۸۳ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه فوریه به ۱/۹۴ دلار در هر بشکه رسید. به عبارت دیگر، انتشار اخباری مبنی بر حصول توافق در مورد کاهش حجم تولید نفت کشور های تولید کننده غیر اوپک ( ۵۵۸ هزار بشکه در روز) در نشست روز شنبه ، موجب ایجاد فضای روانی مثبت نسبت محدود شدن مازاد عرضه گردیده و سبب تقویت قیمت نفت خام در معاملات روز دوشنبه شد. شایان ذکر است، کشور های عضو اوپک در اجلاس ۳۰ نوامبر به منظور ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای نفت در مورد کاهش میزان ۴/۵ درصدی تولید خو با یکدیگر به اجماع رسیده بودند که البته با توجه به کاهش قبلی سطح تولید نفت کشور های نیجریه و لیبی در اثر منازعات داخلی، این دو کشور از اجرای این طرح معاف شدند.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به اختلاف نظر های شدید میان اعضای اوپک ، شرایط نامساعد اقتصادی آنها را (که عمدتاً ناشی از افت سطح قیمت های نفت خام در طی دو سال گذشته است) عامل اصلی اجماع این کشور ها می دانند. لازم به ذکر است، نگرانی ها از رشد عرضه نفت در بازار در طی ماه های اخیر به ویژه در ابتدای سال جاری موجبات افت قیمت نفت خام را فراهم کرده بود اما حصول توافق فوق توانست تا حدودی انتظارات منفی بازار را نسبت به فزونی عرضه نفت تعدیل نماید به طوری که باعث تغییر کانال قیمتی نفت خام از ۴۰ به ۵۰ دلار گردد.

روند قیمت نفت خام های شاخص در مناطق مختلف

oil12d

البته در این میان، روند رو به رشد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا همچنان یک چالش مهم و جدی برای افزایش قیمت نفت است. اگرچه تولید نفت شیل همچنان حدود یک میلیون بشکه در روز کمتر از بالاترین سطح تولید آن در سال قبل است، اما با توجه به بیشتر شدن قیمت نفت و کاهش هزینه های تولید نفت شیل به نظر می رسد که تولید کنندگان این نفت فعالیت خود را گسترش دهند. لذا تحلیل گران بازار بر این باورند که رشد قیمت نفت خام در اثر حصول توافق اخیر میان تولید کنندگان بزرگ موقتی است، چراکه با زیاد شدن تولید نفت شیل آمریکا مجدداً نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه نفت برخواهد گشت. در این راستا، بانک گلدمن ساکس، متوسط قیمت‌ نفت خام شاخص بازار آمریکا در نیمه نخست سال آتی را در سطح ۵۵ دلار در هر بشکه پیش بینی کرد. البته این بانک نسبت به افزایش تولید نفت شیل آمریکا و اجرای تعهدات اخیر تولید کنندگان مذکور در مورد کاهش حجم تولید نفت نیز هشدار داد زیرا این احتمال وجود دارد که با توجه به رشد قیمت نفت، این گروه از تولیدکنندگان به منظور کسب سود بیشتر به تعهدات خود در زمینه محدود کردن عرضه نفت خود عمل ننمایند. به علاوه، بانک Barclays پیش بینی کرد که قیمت نفت خام در نیمه اول سال آتی افزایش یافته اما در نیمه دوم آن مجدداًکاهش خواهد یافت

ارسال نظر