کد خبر : 38430

متوسط قیمت نفت در سال ۲۰۱۷؟

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی اولین روز کاری هفته جاری تحت تاثیر فضای روانی مثبت ایجاد شده نسبت به حصول توافق اعضای اوپک در مورد کاهش حجم تولید نفت رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرده و روند صعودی خود را ادامه داد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه در معاملات این روز با ۵۲ سنت ( یک درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۵۴/۴۶ دلار به تثبیت رسید که این میزان ۱۲/۹ درصد نسبت به هفته قبل از آن رشد نشان می دهد. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه با ۶۲ سنت (۱/۲ درصد) رشد ، در سطح بشکه ای ۵۱/۶۸ دلار قرار گرفت که این رقم حدود ۱۲ درصد افزایش در مقایسه با هفته قبل از آن نشان می دهد. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به وست تگزاس اینترمدیت برای معاملات ماه فوریه به ۱/۴۹ دلار در هر بشکه رسید.

حصول توافق میان کشورهای تولید کننده اوپک بر سر کاهش حجم تولید نفت در هفته گذشته، همچنان فضای روانی بازار را تحت تأثیر خود قرار داده است، به طوری که این مسئله روز جمعه باعث شد تا قیمت نفت خام به مسیر افزایشی خود ادامه داده و به کانال ۵۰ دلار وارد شود. به علاوه، همکاری برخی از کشورهای غیر اوپک نظیر روسیه و آذربایجان برای محدود کردن میزان تولید و یا توقف رشد عرضه نفت خود نیز باعث شکل گیری انتظارات بازار نسبت به تقویت قیمت در معاملات روز مذکور شد. لازم به ذکر است، در روز های قبل از اجلاس ۳۰ نوامبر کشور های عضو اوپک، دست اندرکاران بازار احتمال اندکی را برای حصول توافق در مورد محدود کردن تولید نفت میان این گروه از تولید کنندگان را می دادند اما بعد از حصول توافق فوق و تصمیم به کاهش عرضه نفت آنها به میزان فراتر از انتظار سبب آن شد تا قیمت نفت خام افزایش قابل ملاحظه ای را تجربه کند. در این راستا، تحلیل گران Wood Mackenzie پیش بینی کردند، در صورت اجرای مفاد توافق فوق در خصوص کاهش تولید نفت از سوی کشورهای تولید کنندگان نفت، بازار از وضعیت مازاد به کمبود عرضه تغییر خواهد یافت و در این صورت متوسط قیمت نفت خام برنت در سال ۲۰۱۷ در دامنه قیمتی ۵۵ تا ۶۰ دلار نواسان خواهد کرد.

روند قیمت نفت خام های شاخص در بازار های مختلف

۲oild

البته، موسسه خدمات نفتی بیکرهیوز در روز جمعه گزارش هفتگی خود درمورد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا را منتشر کرد که در آن نشان می داد، تعداد این دکل ها سه واحد بیشتر شده و به ۴۷۷ واحد رسیده است. لذا به نظر می رسد، رشد قیمت نفت خام در روز قبل باعث زیاد شدن تعداد دکل های مذکور (شاخصی برای تولید نفت شیل) شده است. تحلیل گران بازار براین باورند که در صورت تداوم روند صعودی تعداد دکل های حفاری نفتی آمریکا می تواند افزایش قیمت نفت خام متاثر از حصول توافق اخیر مرا متوقف سازد. در این راستا، آژانس بین المللی انرژی نیز نسبت به افزایش تولید نفت شیل آمریکا با توجه به رشد قیمت نفت و برگشت بی ثباتی در بازار هشدار داده است. از سوی دیگر، انتشار آمار فرصت های شغلی آمریکا در ماه نوامبر در روز جمعه منتشر شد که در آن نشان می داد که وضعیت ایجاد فرصت های شغلی این کشور در ماه گذشته نامساعد بوده است و به علاوه، سطح دستمزد کارگران نیز حدود یک درصد کاهش یافته است که این مسئله موجب کاهش قدرت خرید و تقاضای اقتصادی در بزرگترین قدرت اقتصادی جهان خواهد شد. لذا، به نظر می رسد احتمال تقویت نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا در نشست کمیته سیاست پولی در اوایل ماه دسامبر برای ایجاد رونق اقتصادی افزایش خواهد یافت تا بدین ترتیب افزایش سطح قیمت کالا و خدمات ایجاد شده ناشی از بالا رفتن نرخ بهره منجر به افزایش دستمزد واقعی (نسبت دستمزد اسمی به سطح قیمت ها) گردد.

ارسال نظر