کد خبر : 38488

متوسط قیمت نفت خام برنت در سال آتی؟

متوسط قیمت نفت خام برنت در سال آتی؟

پتروتحلیل- بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز چهارشنبه تحت تأثیر عدم اطمینان نسبت به کاهش تولید نفت از سوی تولید کنندگان بزرگ افت کرده و روند نزولی خود را ادامه داد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه فوریه در معاملات این روز با ۹۳ سنت ( ۱/۷ درصد) کاهش ، در سطح بشکه ای ۵۳ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژانویه با ۱/۱۶ دلار ( ۲/۳ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۹/۷۷ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای ماه فوریه از ۱/۹۶ به ۱/۰۶ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( EIA) در روز چهارشنبه گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور را منتشر کرد که در آن نشان می داد، میزان ذخیره سازی آن در هفته منتهی به دوم دسامبر ۲/۳ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴۸۵/۸ میلیون بشکه رسیده است. همچنین، میزان روزانه تولید آن ۲ هزار بشکه کمتر شده و در سطح بشکه ای ۸/۷میلیون بشکه در روز قرار گرفته است. این در حالی است که میزان روزانه واردات آن در هفته مورد بررسی با ۷۷۵ هزار بشکه افزایش به ۸/۳ میلیون بشکه در روز رسیده است. به علاوه، میزان موجودی فرآورده های بنزین و میان تقطیر در هفته مذکور به ترتیب ۳/۴ و ۲/۵ میلیون بشکه بیشتر شده و در سطوح ۲۲۹/۵ و ۱۵۶/۷ میلیون بشکه قرار گرفتند که این مسئله موجب شد تا اثر فزاینده کاهش موجودی نفت خام بر روی قیمت آن را خنثی نموده و سبب تقلیل قیمت نفت خام در این روز شد.

وضعیت موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به دوم دسامبر ۲۰۱۶

۷۷

به علاوه، انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر پیش بینی افزایش تولید نفت اوپک در سال آتی سبب شد تا فضای روانی بازار نفت شدیداً متأثر گردیده به طوری که باعث کاهش قیمت نفت خام در معاملات روز چهارشنبه شد. همچنین، اظهار نظر وزیر نفت عربستان مبنی بر متعهد بودن این کشور برای تامین تقاضای جهانی نفت نیز موجب شد تا عدم اطمینان نسبت به اجرای توافق میان تولید کنندگان بزرگ نفت افزایش یابد. از سوی دیگر، تلاش عربستان برای عرضه بیشتر نفت خود به مشتریان آسیایی در ماه ژانویه نیز موجب تشدید رقابت عربستان با دیگر تولیدکنندگان نفت در بازار خاورمیانه خواهد شد. به علاوه، این اقدام می تواند توافق اخیر میان تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک ( روسیه) را متزلزل نماید که در این صورت نگرانی ها نسبت به مازاد عرضه نفت مجدداً در بازار بیشتر شده و در نتیجه قیمت نفت خام را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. در این راستا، برخی از تحلیل گران پیش بینی کردند که افزایش قیمت نفت خام در روز های اخیر می تواند سبب بیشتر شدن تعداد دکل های حفاری فعال نفتی شده و سبب برگشت میزان قابل ملاحظه ای از تولید نفت شیل در مناطق اصلی آن به چرخه تولید خواهند شد. با این وجود تحلیل گران موسسه BMI متوسط قیمت نفت خام برنت در سال آتی را حدود ۵۵ دلار در هر بشکه برآورد خواهد کرد.

روند قیمت نفت خام های شاخص در مناطق مختلف

۷۷۷

ارسال نظر