کد خبر : 37430

افزایش صادرات نفت خام نیجریه و لیبی بعد از کاهش تنش های سیاسی

افزایش صادرات نفت خام نیجریه و لیبی بعد از کاهش تنش های سیاسی

پتروتحلیل- بهای نفت خام در طی معاملات بین المللی آخرین روز کاری هفته گذشته تحت تأثیر رشد تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا و انتشار اخباری مبنی بر کاهش احتمال توافق میان کشور های عضو اوپک و روسیه افت کرد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر در طی داد و ستد های روز جمعه با ۸۲ سنت ( ۱/۸ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۵/۷۷ دلار قرار گرفت. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۸۸ سنت (۲ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۳/۰۳ دلار به تثبیت رسید. بنابراین، قیمت نفت خام های شاخص اروپا و آمریکا در طی هفته گذشته به ترتیب ۴/۷ و ۶/۲ درصد کاهش نشان می دهد. به علاوه، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تکزاس اینترمدیت برای معاملات ماه نوامبر از ۱/۷۰ به ۲/۱۵ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

انتشار اخباری در مورد افزایش صادرات نفت خام نیجریه و لیبی بعد از کاهش تنش های سیاسی در این کشور ها سبب شد تا فضای روانی بازار نفت شدیداً متأثر شده و باعث شکل گیری انتظارات کاهش قیمت نفت خام در روز گذشته شود. لازم به ذکر است، شرکت های رویال داچ شل و اکسان موبیل شرایط اضطراری تولید نفت از برخی از میادین نیجریه را برداشته و آمادگی خود را برای از سر گیری صادرات نفت خام این کشور اعلام کردند.

کارشناسان بازار نفت بر این باورند که برگشت تولید نفت خام این دو کشور عضو اوپک ( لیبی و نیجریه) به وضعیت عادی خود موجب شد تا انتظارات بازار در مورد احتمال توافق اعضای این سازمان با روسیه بر سر طرح فریز نفتی (محدود کردن تولید) در نشست غیر رسمی ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر در حاشیه اجلاس مجمع انرژی الجزایر کاهش یافته و نگرانی ها در مورد مازاد عرضه را تقویت کند که این مسئله یکی از عوامل کاهش قیمت نفت خام در روز گذشته بود.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص

۱۶oil

در این میان، از یک سو، عدم اطمینان از وضعیت نامناسب اقتصادی آمریکا و چین به عنوان قدرت های اقتصادی جهان موجب شکل گیری چشم انداز تاریک در مورد تقاضای جهانی نفت گردیده و سایه خود را بر بازار نفت گسترانیده و از سوی دیگر، رشد تولید نفت خام کشور های عضو اوپک سبب شکل گیری انتظارت روند نزولی قیمت ها شده است. همچنین، موسسه خدمات نفتی بیکر هیوز در گزارش هفتگی خود تعداد دکل های حفاری فعال نفتی آمریکا را ۴۱۶ واحد اعلام کرد که دو واحد نسبت به هفته قبل از آن افزایش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، تعداد این دکل ها برای یازدهمین هفته از ۱۲ هفته اخیر در این کشور افزایش داشته است که این امر نیز نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت خام را رشد داده و به حرکت قیمت ها در مسیر نزولی کمک کرده است. همچنین تحلیل گران بازار نفت معتقدند در شرایط فعلی بازار احتمال خروج قیمت نفت خام از کانال ۴۰ دلار وجود داشته و پیش بینی می نمایند که امکان تجربه کردن قیمت ۳۹ دلار در طی روز های آینده وجود خواهد داشت. البته علاوه بر موارد فوق، با توجه به توقف خط لوله Colonial به دلیل انجام عملیات تعمیرات آن سبب شد تا قیمت بنزین در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر در معاملات روز جمعه ۳/۱ سنت ( ۲/۲ درصد) افزایش یافته و در سطح ۱/۴۶۲ دلار در هر گالن قرار گیرد. لازم به ذکر است این خط لوله از نهم سپتامبر تا کنون بسته شده است و حدود ۴۰ درصد از بنزین مصرفی در شرق خلیج مکزیک را تامین می کند.

بررسی روند قیمت بنزین در آمریکا

۱۶oil1

ارسال نظر