کد خبر : 37287

خوشبینی در بازار نفت

خوشبینی در بازار نفت

پتروتحلیل- در پی خوشبینی در مورد احتمال توافق کشور های عضو اوپک بر سر طرح فریز نفتی، قیمت نفت خام در معاملات بین المللی روز چهارشنبه افزایش یافت.

بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر با ۷۲ سنت ( ۱/۵ درصد ) رشد، در سطح بشکه ای ۴۷/۹۸ دلار قرار گرفت. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۶۷ سنت ( ۱/۵ درصد) افزایش، در سطح بشکه ای ۴۵/۵۰ دلار به تثبیت رسید. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام شاخص بازار اروپا نسبت به نفت خام شاخص آمریکا برای معاملات ماه نوامبر از ۱/۸۰ دلار روز سه شنبه به ۱/۸۳ دلار در هر بشکه در روز چهارشنبه افزایش یافت.

انتشار اخبار پیرامون افزایش یا کاهش احتمال توافق اعضای اوپک بر سر محدود نمودن تولید نفت فضای روانی بازار را شدیداً متاثر نموده به طوری که هرگونه خبر مثبت یا منفی در این زمینه که منتشر می شود، به سرعت قیمت نفت خام را تحت تاثیر قرار می دهد. در این راستا، اعلام حمایت ایران برای بازگرداندن ثبات به بازار منجر به خنثی نمودن اثرات منفی اظهار نظر وزیر نفت عربستان مبنی بر عدم نیاز به اجرای طرح فریز نفتی در حال حاضر بر قیمت نفت خام گردیده و سبب رشد قیمت نفت خام در روز چهارشنبه گردید.

اگرچه کارشناسان بازار نفت بر این باورند که احتمال توافق تمام اعضای این سازمان بر سر طرح فریز نفتی اندک است چراکه کشور هایی نظیر ایران، لیبی و نیجریه درصدد افزایش تولید نفت خود در طی ماه های آینده می باشند. لذا اجماع تمام اعضای این سازمان در خصوص اجرای این طرح امری دشوار می باشد.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص

۷oil

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در گزارش ماهیانه خود، پیش بینی متوسط قیمت نفت خام های شاخص اروپا و آمریکا را در سال جاری به ترتیب ۴۲/۵۴ و ۴۱/۹۲ دلار در هر بشکه پیش بینی نمود. همچنین برآورد خود در مورد تولید نفت آمریکا چهار دهم درصد نسبت به برآورد قبلی برای سال جاری را افزایش داد که این امر می تواند در طی ماه های آینده سبب تشدید نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت شده و انتظارات قیمت نفت خام را در جهت نزولی شکل دهد.

در این راستا، آژانس بین المللی انرژی (IEA) تقاضای جهانی نفت را در نیمه دوم کند تر از نیمه اول برآورد کرد که این امر موجب به تعویق افتادن برقرای توازان عرضه و تقاضای نفت می شود.همچنین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش هفتگی از وضعیت موجودی نفت این کشور را با توجه به تعطیلی روز دوشنبه در پنجشنبه منتشر می نماید. البته انجمن نفت آمریکا ( API)، افت موجودی نفت خام آمریکا در طی هفته منتهی به دوم ستامبر را ۱۲/۱ میلیون بشکه اعلام کرد. به علاوه، کاهش ذخیره سازی بنزین این کشور را در هفته قبل ۲/۳ میلیون بشکه گزارش نمود.

ارسال نظر