کد خبر : 37238

بیانیه مشترک روسیه و عربستان برای ثبات بازار نفت

بیانیه مشترک روسیه و عربستان برای ثبات بازار نفت

پتروتحلیل- گفتگو میان وزرای انرژی و نفت روسیه و عربستان در حاشیه نشست گروه ۲۰ در چین منجر به ایجاد فضای مثبت در بازار نفت شده و بر قیمت نفت خام در بازارهای جهانی افزود. شایان ذکر است که اولین دوشنبه سپتامبر هر سال در آمریکا مصادف با روز کارگر بوده و تعطیل استد، لذا هیچ قیمت تثبیتی برای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک در روز گذشته موجود نبوده است. روسیه و عربستان بیانیه مشترکی را درباره ایجاد ثبات در بازار نفت امضا کردند. این دو کشور بر اساس این بیانیه آمادگی خود را برای همکاری با کشورهای دیگر نفتی در این زمینه اعلام کردند. در این بیانیه آمده؛ هزینه های زیاد تولید از جمله اکتشاف، لغو گسترده سرمایه گذاری ها یا تاخیر در اجرای آنها چالش های مهم جهانی در افق صنعت نفت به شمار می رود. الکساندر نوواک-وزیر انرژی روسیه گفت: مسکو و ریاض همکاری های خود در زمینه انرژی را افزایش می دهند‎ و برای کاهش نوسان بازار تلاش خواهند کرد‎. وی افزود: خواهان باز کردن صفحه جدیدی در همکاری با عربستان هستیم. ما برای کاستن از نوسانات در بازار نفت تلاش می کنیم. روسیه و عربستان اصلی ترین جایگاه را در بازار نفت دارند.

از دیگر تولیدکنندگان نفت هم دعوت می کنیم تا در توافق دو کشور مشارکت کنند. ایجاد موازنه عرضه و تقاضا در بازارها به تاخیر افتاده است، در حالیکه موفقیت در تعلیق رشد میزان تولید نفت می توانست نقش مهمی را برای تثبیت بازارهای جهانی بازی کند. نوواک اظهار داشت: عربستان به عنوان تولید کننده بزرگ نفت بر بازارهای جهانی نفوذ دارد و هماهنگی اقدام ها بین دو کشور دارای اهمیت زیادی برای رسیدن به هدف تثبیت بازارها است. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، می‌گوید اعتماد خوبی بین روسیه و عربستان برای ایجاد ثبات در بازار نفت به وجود آمده است. تحلیل گران می گویند که به نظر می‌رسد روسیه نقش میانجی بین ایران و عربستان را در حوزه نفت در پیش گرفته و سعی در مستثنی کردن ایران از طرح فریز نفتی دارد و در نشست الجزایر کشورهای دیگر را وادار به اجرایی کردن این طرح کند.

پوتین اعلام کرده است که تمام تولیدکنندگان نفتی در تمام دنیا این مسئله را به‌خوبی درک می‌کنند که میزان تولید نفت در حال حاضر درست نیست و باید اجماعی بر سر میزان تولید نفت اوپک وجود داشته باشد. وی می‌گوید این منصفانه نیست که ما بخواهیم ایران تولید نفتش را در همان سطحی که تحت تحریم‌ها قرار داشت، نگه دارد. به گفته پوتین، تولیدکنندگان نفت باید این موضوع را به رسمیت بشناسند که ایران اخیرا" و بعد از سه سال محدودیت‌های تجاری توانسته صادراتش را مقداری افزایش دهد و سزاوار است که بتواند به‌طور کامل به بازار جهانی بپیوندد. این امر سبب شد تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر ۸۰ سنت افزایش یافته و به هر بشکه ۴۷/۶۳ دلار بالغ گردید.

روند قیمت نفت خام های شاخص بازار جهانی نفت

۵oill

ارسال نظر