کد خبر : 37388

توازن ناممکن عرضه و تقاضای نفت در آینده

پتروتحلیل- در پی افزایش سطح موجودی فرآورده های نفتی آمریکا در گزارش هفتگی EIA و تشدید نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت، قیمت نفت خام در بازار های بین المللی در معاملات روز چهار شنبه کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. بدین ترتیب قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه نوامبر در معاملات این روز با ۱/۲۵ دلار ( ۲/۷ درصد) افت، در سطح بشکه ای ۴۵/۸۵ دلار قرار گرفت. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه اکتبر با ۱/۳۲ دلار ( ۲/۹ درصد) کاهش، در سطح بشکه ای ۴۳/۵۸ دلار به تثبیت رسید.

بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام شاخص اروپا نسبت به WTI برای معاملات ماه نوامبر از ۱/۶۲ به ۱/۷۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا ( EIA) در گزارش هفتگی خود وضعیت موجودی های نفت این کشور را منتشر ساخت که طی آن نشان می داد حجم موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به نهم سپتامبر ۵۵۹ هزار بشکه کاهش یافته و مقدار آن به ۵۱۰/۸ میلیون بشکه رسیده است.

همچنین، میزان موجودی نفت خام در منطقه کوشینگ اوکلاهما نیز ۱/۲ میلیون بشکه تقلیل یافته و به سطح ۶۲/۲ میلیون بشکه رسیده است. در مقابل، میزان واردات روزانه آن در هفته مورد بررسی با ۹۹۳ هزار بشکه افزایش به ۸/۱ میلیون بشکه در روز رسید. لازم به ذکر است، واردات نفت این کشور در هفته منتهی به دوم سپتامبر در اثر اختلالات ایجاد شده در تخلیه محموله های نفتی ناشی از وقوع طوفان در خلیج مکزیک بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته بود. به علاوه، میزان ذخیره سازی بنزین و فرآورده های میان تقطیر به ترتیب با ۵۶۷ هزار و ۴/۶ میلیون بشکه افزایش، در سطوح ۲۲۸/۳ و ۱۶۲/۷ میلیون بشکه قرار گرفتند.

بررسی وضعیت موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به نهم سپتامبر

۱۴oil1

در این راستا، تحلیل گران بازار نفت معتقدند، رشد سطح موجودی بنزین و فرآورده های میان تقطیر آمریکا با توجه وضعیت نامساعد تقاضای نفت موجب تأثیر کاهنده بر قیمت نفت خام شده به طوری که حتی اثر فزاینده افت غیر منتظره سطح ذخیره سازی نفت خام آمریکا را نیز خنثی کرد و در نهایت سبب کاهش قابل ملاحظه قیمت نفت خام در روز گذشته شد. از سوی دیگر، پیش بینی اوپک در مورد روند رو به رشد تولید نفت کشور های آمریکا و نروژ سبب تشدید نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت در بازار گردیده و موجب شکل گیری انتظارات کاهش قیمت نفت خام در این روز شده است. به علاوه، انتشار اخباری مبنی بر تحت کنترل در آوردن چهار پایانه مهم صادرات نفت توسط دولت لیبی و اعلام آمادگی این کشور برای افزایش صادرات نفت خام خود فضای روانی بازار را شدیداً تحت تأثیر قرار داده و به افت قیمت ها در روز گذشته را بیشترکرد.

لذا با توجه به موارد فوق به نظر می رسد، برقراری توازن میان عرضه و تقاضای نفت در آینده نزدیک وجود نداشته و بنا بر پیش بینی اوپک عرضه نفت به طور متوسط حدود ۷۶۰ هزار بشکه در روز از تقاضای آن در سال آتی پیشی خواهد خواهد گرفت که این امر می تواند چشم انداز تاریکی برای رشد قیمت ها رقم بزند. کارشناسان بازار نفت بر این باورند، در شرایط کنونی بازار نفت تنها در صورتی امکان برقراری تعادل در بازار نفت وجود خواهد داشت که کشور های عضو اوپک میزان تولید خود را به سطح ماه مه برساند.

بررسی روند قیمت نفت خام های شاخص

۱۴oil

ارسال نظر