کد خبر : 37005

دلایل اصلی عقب ماندن از برنامه تولید اتان؟

پتروتحلیل- یکی از دلایل اصلی عقب ماندن از برنامه تولید اتان، عدم پایداری تولید اتان در فازهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ است که امیدواریم با جبران تولید اتان در فاز ۱۹ این مشکل کمتر شود.

وزیر نفت با بیان این مطلب در جمع مدیران عامل شرکت های پتروشیمی مستقر در عسلویه گفت: از حدود ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز استخراجی در پارس جنوبی، حدود ۹۰ میلیون متر مکعب به خشکی منتقل می شود. از این میزان گاز باید در حدود ۱٫۵ میلیون تن اتان تولید شود، که البته هنوز این امر محقق نشده است.

زنگنه با بیان اینکه اتان مایه حیات واحدهای پتروشیمی ها است، اظهار کرد: باید به دنبال ایجاد منبع اصلی تغذیه خوراک اتان(Header)، در عسلویه باشیم تا از سوختن این ماده با ارزش جلوگیری شود.

وی با اشاره به حجم بسیار عظیم اتان در پارس جنوبی، اظهار کرد: سرمایه گذاران در صنعت پتروشیمی نگران تامین خوراک نباشند، با راه اندازی منبع و خطوط تغذیه کننده اتان از شرق تا غرب عسلویه واحدهای پتروشیمی خوراک کافی خواهند داشت.

وزیر نفت با تاکید بر این که علت افزایش تعداد اتفاقات رخ داده در حوزه نفت و پتروشیمی،‌بی توجهی عامل انسانی است، گفت: حضور مدیران، فعالیت افراد کاربلد،‌ آموزش و سیستم به کار گرفته شده از اهمیت برخوردارند.

زنگنه با اشاره به این که واحدهای پتروشیمی در فاصله کوتاهی نسبت به یکدیگر و به صورت متراکم احداث می شوند، گفت: ‌بروز حادثه به حیثیت تولید وسرمایه ملی آسیب می رسد و باید در رعایت قوانین و استاندارهای سختگیرانه برخورد کنیم.

وی خطاب به مدیران با تاکید بر این که نکات HSE. باید به دقت رعایت شوند، گفت: گاه زحمات بسیاری که کشیده شده با یک اشتباه کوچک دچار بحران می شود.

وی با اشاره به این که پتروشیمی نقش تعیین کننده ای در خروج کشور از بحران در دوره ‌تحریم ها و پس از آن داشته و دارد ،‌گفت: باید به فکر جهش دوم صنعت پتروشیمی باشیم، این صنعت بازوی مطمئن برای برون رفت اقتصاد کشور از بحران ها است.

وزیر نفت با تاکید بر این که رسیدن به ارزش ۵۰ میلیارد دلاری پتروشیمی دور از انتظار نیست،‌گفت: هم اکنون ارزش محصولات پتروشیمی بالای ۲۰ میلیارد دلار است و دو برابر شدن مقدار آن رقم عجیبی نیست.

بیژن نامدار زنگنه، ‌وزیر نفت با تاکید بر این که بیش از آن چه در ستاد اقتصاد مقاومتی متعهد شده ایم به نتیجه خواهیم رسید، گفت: پتروشیمی مرجان قبل از پایان کار دولت یازدهم افتتاح می شود.

وی افزود: همه باید کمک کنند تا منبع تغذیه کننده اتان راه اندازی شود تا پتروشیمی هایی که به این ماده نیاز دارند مانند پتروشیمی کاویان بتواند با تمام ظرفیت کار کند

ارسال نظر