کد خبر : 36888

نشست تولیدکنندگان بزرگ نفتی

نشست تولیدکنندگان بزرگ نفتی

پتروتحلیل- بهای نفت خام طی معاملات روز چهارشنبه نیز همچنان روند صعودی را طی نمود. گزارش هفتگی EIA، آخرین تصمیمات فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره و نزدیک شدن به روز انقضاء معاملات ماه سپتامبر WTI سه عامل تأثیرگذار بر معاملات نفت در روز گذشته بودند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش وضعیت موجودیهای نفتی این کشور را برای هفته منتهی به ۱۲ اوت منتشر ساخت که در آن نشان می داد حجم ذخیره سازی نفت خام ایالات متحده به طور غیرمنتظره ای ۲/۵ میلیون بشکه کاهش یافته است، این در حالیست که طی سه هفته متوالی با افزایش روبرو شده بود. همچنین موجودی نفت در منطقه کوشینگ اوکلاهما کاهش ۷۲۴ هزار بشکه ای داشته و واردات نفت خام این کشور نیز در هفته مورد بررسی روزانه ۲۱۱ هزار بشکه کمتر شده است.

البته افزایش ۱/۳ درصدی (۲۶۸ هزار بشکه در روز) ضریب بهره برداری پالایشی نیز نقش مهمی در کاهش موجودی نفت داشته است. نکته مهم دیگری که در این گزارش به چشم خورده و در افزایش قیمت نفت در روز چهارشنبه مؤثر واقع گردید، کاهش ۲/۷ میلیون بشکه ای ذخیره‌سازی بنزین بود که توانست اثرات افزایش۱/۹ میلیون بشکه ای موجودی فرآورده های میان تقطیر را خنثی نماید.

وضعیت موجودی‌های نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۲ اوت ۲۰۱۶

۱۷oill

از سوی دیگر، آخرین داده های آماری چندان وضعیت مطلوبی از اقتصاد آمریکا ارائه نکرده و همین امر سبب شد تا کمیته بازار آزاد فدرال رزرو افزایش مجدد نرخ بهره در سال جاری را زودهنگام دانسته و نسبت به آن اظهار تردید نماید. از بین رفتن انتظارات نسبت به بالا رفتن نرخ بهره سبب کاهش ارزش دلار و به تبع آن تأثیر مثبت بر قیمت نفت شد. بدین ترتیب این عوامل سبب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه اکتبر طی دادوستد روز ۱۷ اوت ۶۲ سنت (۱/۳ درصد) افزایش یافته و در سطح بشکه ای ۴۹/۸۵ دلار به تثبیت برسد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲۱ سنت (۰/۴۵ درصد) افزایش به هر بشکه ۴۶/۷۹ دلار بالغ گردد.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۱۷oill1

افزایش قیمت نفت در روز قبل در ادامه صعود چند روز گذشته و در پی اعلام آمادگی عربستان برای گفتگو و همکاری با سایر تولیدکنندگان به منظور ایجاد ثبات در بازار نفت صورت پذیرفت. اما روز گذشته عربستان اعلام نمود که می تواند در تولید نفت از روسیه پیشی گرفته و تولید خود را از ۱۰/۶۷ میلیون بشکه در روز طی ماه ژوئیه به ۱۰/۹-۱۰/۸ میلیون بشکه در روز در ماه اوت برساند.

طارق زهیر، تحلیل‌گر و مشاور سرمایه‌گذاری گفت؛ بایستی نسبت به اینکه عربستان مصمم است تولید نفت خود را به نزدیکی ۱۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهد هوشیار باشیم زیرا در اینصورت حتی اگر طرح فریز نفتی نیز تصویب گردد، باز هم سطح تولید بالاتری نسبت به امروز محقق خواهد شد. در عین حال، ایران نیز همانطور که پیشتر نیز تأکید کرده بود، تا زمانیکه تولید خود را به سطح قبل از آغاز تحریم‌ها یعنی ۴/۲-۴/۰ میلیون بشکه در روز نرساند، به این طرح نخواهد پیوست. همچنین به احتمال زیاد لیبی و نیجریه نیز خواستار تعویق برای ملحق شدن به طرح فریز نفتی خواهند بود تا بتوانند به پتانسیل حداکثر تولید خود تا پیش از بحرانهای داخلی بازگردند.

لذا امید چندانی به نتیجه مطلوب از نشست ماه آینده تولیدکنندگان بزرگ نمی‌رود. در همین حال، روند رو به رشد تعداد دکلهای حفاری نفتی نیز نشانه‌ای مبنی بر افزایش تولید نفت آمریکا می باشد که حتی عده ای معتقدند که به نظر می‌رسد از این پس آمریکا باید نقش تولیدکننده تعدیلگر نوسان را ایفا نماید، چرا که اوپک در تلاش برای کسب حداکثر سهم از بازار مصرف است.

ارسال نظر