کد خبر : 36810

مهمترین عوامل تاثیر گذار و بنیادین در بازار نفت

مهمترین عوامل تاثیر گذار و بنیادین در بازار نفت

پتروتحلیل- در روز جمعه بازار نفت به پیروی از حوادث و وقایع روز قبل خود و سایر عوامل تاثیر گذار در این روز همچنان به روند صعودی در قیمت ادامه داد. در این روز نیز قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار ICE لندن برای محموله های تحویلی در ماه اکتبر با۰/۹۳ دلار(۱/۲ در صد) افزایش از ۴۶/۰۴ به ۴۶/۹۷ دلار و هربشکه نفت خام WTI در بازار نایمکس آمریکا برای محموله های تحویلی در ماه سپتامبر با ۲/۳ در صد افزایش نسبت به روز قبل از ۴۳/۴۹ دلار به ۴۴/۴۹ دلار به تثبیت رسید.

بدون شک اخبار تاثیر گذار بر بازار علاوه بر آنچه که درروز قبل مورد اشاره قرار گرفت از چنان اهمیتی برخوردار بودند که توانستند بازار بی ثبات روزهای جاری را تحت تاثیر خود قرار دهند که از جمله مهمترین آنها می توان به کاهش انتقال ۱۳۰۰۰۰ بشکه در روز نفت خام کرک از شمال عراق به پایانه سیحان و تا رقم ۴۰۰۰۰۰ بشکه در روز ، اعلام حالت فوق العاده (Force Majeure ) توسط شرکت شل در نیجریه بدلیل انجام خرابکاری مجدد در خط لوله انتقال نفت خام سبک بونی تولیدی در این کشورو بالاخره کاهش ارزش دلار در این روز پس از کسب حداکثر مقدار خود در روزهای قبل از آن بود که از مهمترین عوامل تاثیر گذار و بنیادین در طرف عرضه نفت در بازار های جهانی بشمار رفته و موجبات تقویت قیمت را در بازار فراهم خواهند آورد.

البته این روند قیمت ها در حالی به سمت صعودی حرکت داشته که گزارشات اعلام شده مبنی بر تلاش برای حفظ سطح عرضه نفت در روزهای اخیر و یا خبر موفقیت آمیز اتحادیه کارگران انگلستان در ترغیب توقف اعتصاب توسط کارگران شاغل در تاسیسات نفتی شرکت شل در این منطقه و بالاخره انتشار گزارش هفتگی موسسه خدمات عملیاتی بیکر هیوز مبنی بر افزایش ۱۵ واحدی دکلهای حفاری فعال در آمریکا و رسیدن تعداد کل آنها در آن کشور تا رقم ۳۹۶ دکل(در مقایسه با ۶۷۲ واحدی در سال گذشته ) نتوانستند از روند افزایشی قیمت در بازار جلوگیری نماید.

البته در بازار آمریکا آمده بود که کاهش ارزش دلار بدلیل نرخ با ثبات خرده فروشی در ماه ژوئیه بوده و اینکه افزایش ۴/۰ درصدی قیمت نفت خام های شاخص در دو بازار شمال غرب اروپا و آمریکا نیز در روز گذشته در نتیجه اظهارات وزیر نفت عربستان مبنی بر امکان انجام مذاکره بین تولید کنندگان نفت در جلسه ماه آینده در الجزایر حادث گردیده است. بدیهی است که کاهش ۸/۱ درصدی تولید نفت چین بعنوان بزرگترین کشور مصرف کننده نفت پس از آمریکا و رسیدن رقم تولید آن به کمترین مقدار در پنج سال گذشته در تقویت قیمت نفت در روز های اخیر نیز بسیار تاثیر گذار بوده چراکه این خبر خود حکایت از افزایش واردات نفت توسط آن کشور خواهد شد.

روند قیمت نفت

۱۲oil

شایان ذکر است که تقاضای نفت چین نسبت به سال گذشته ۰/۱ در صد کاهش داشته و به ۱۰/۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده که از اوت ۲۰۱۴ تا کنون کمترین مقدار بوده است و از طرفی هم اکنون نیز چین از مهمترین کشور های صادر کننده فرآورده بشمار می رود و هر روز نیز بر مقدار آن افزوده می شود و در آن صورت تقاضای نهایی آن با شفافیت بیشتری آشکار خواهد شد. از طرفی پالایشگران در نقاط مختلف جهان بدلیل حاشیه سود پالایشی ضعیف بیشتر رو به سوی تولید نفت کوره آورده اند که در بازار جاری از سود بیشتری برخوردار است. حاشیه سود پالایشی در بازار شمال غرب اروپا در ماه ژوئیه با ۱/۸۳ دلار کاهش در هر بشکه نسبت به ماه ژوئن به ۳/۰۲ دلار،برای نفت خام WTI در بازار آمریکا با ۰/۰۳ دلار کاهش به ۵/۰۶ دلار و برای بازار سنگاپور با ۱/۰۳ دلار در هر بشکه کاهش به ۴/۷۴ دلار رسیده است.

روند قیمت WTI

۱۲oil1

ارسال نظر