کد خبر : 36856

تقویت قیمت نفت

تقویت قیمت نفت

پتروتحلیل- در این روز بازار های نفت بیشتر تحت تاثیر اخبار و گزارشاتی بود که در مورد تلاش تولید کنندگان نفت در خصوص فریز نفتی و یا بعبارتی ایجاد اهرم هایی در محدودیت تولید نفت با هدف تقویت قیمت آن قرار داشت.

مهمترین اخبار در این مورد اشاره وزیر نفت عربستان بعنوان بزرگترین صادر کننده نفت بود که امکان اقدام این کشور در راستای محدودیت در تولید نفت البته باکمک و همراهی تمامی تولید کنندگان و از جمله روسیه را مجددا مورد بررسی و مطالعه قرار خواهد داد.

انتظار از این اقدام گروهی نیز محدود کردن روند نزولی قیمت نفت در بازار بیان شده است و حتی تا آنجا موضوع مورد بررسی قرار گرفته که صحبت از در نظر گرفتن یک کف قیمتی نیز مطرح شده است.البته عربستان به این امر که شرایط بازار می بایستی قیمت را تعیین کند نیز اعتقاد داشته است و بهمین دلیل است که طی ماه های اخیر تلاش نمود تا با عدم دخالت در بازار تا حدودی تولید کنندگان نفت با هزینه بالا را از بازار بدر کند که تا حدودی نیز در این امر موفق بوده است.

بهمین دلیل انتظار می رود که در سه ماهه سوم سال از میزان حجم ذخیره سازی های موجود نفت کاسته شود.بعبارت دیگر، تحلیل گران بازار نفت بر این عقیده اند که هنگامیکه هزینه تولید نفت در سطحی مشخص قرار می گیرد ، اختلاف قیمت در دو بازار جاری و آتی کمتر خواهد شد و این حالت در بازار جاری که کانتانگو می باشد به معنی آنست که قیمت های فوروارد نیز در رابطه با قیمت های جاری روندی نزولی بخود خواهند گرفت و مازاد عرضه نفت نیز بتدریج حذف خواهد شد.

روند قیمت نفت برنت

۱۵oill

البته در روز دوشنبه و آغاز فعالیت بازار قیمت نفت خام های شاخص در بازار های سفته بازی به بالاترین مقدارخود در یک ماهه اخیر رسید و همین امر فرصت مناسبی خواهد بود که عرضه بی رویه نفت کنترل و مهار شود و شرایط بهتری را برای تولیدکنندگان آن در جلسه ای که در ماه آینده در الجزایر برگزار خواهد شد، رقم بزند.

با این همه برخی تحلیل گران بازار اشاره ای به موقعیت جدید ایران در بازار نفت نیز کرده و اشاره داشتند که در شرایط جاری ایران با تولید حد اکثری بسوی شرایط قبل از تحریم باز گشته و باستی بیشتر مراقب حرکات آن در بازار بود.از طرفی برخی از دست اندرکاران بازار نیز انتظار نتایج خاصی را از جلسه ماه آینده تولید کنندگان نفت نخواهند داشت چراکه عربستان با تلاش برای حفظ سهم بازار ، قید افزایش قیمت ها در بلند مدت را در بازار زده است بطوریکه با ارائه تخفیفات لازم به مشتریان خود در آسیا برای حفظ سهم خود از آن بازار تلاش های بسیاری را از خود برای حفظ مشتریان در بلند مدت نشان داده است.

البته این ریسک و خطر نیز وجود دارد که عربستان با کاهش تولید موافقت نماید و دریافت قیمت بالاتر را نیز تجربه کند. هرچند که برخی دیگر از تحلیل گران بازار حفظ سهم بازار را برای سیاست گذاران عربستانی در اولویت می دانند و برخی دیگر نیز بر این عقیده اند که، حال که عربستان در مسیر اصلاح ساختاری اقتصاد خود می باشد، می تواند نقش مهمتر و بیشتری در تقویت قیمت نفت داشته باشد. بهر ترتیب تاثیر مجموعه اخبار و گزارشات در روز گذشته بر بازار نفت موجب گردید تا قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اکتبر با ۱/۳۸ دلار(۲/۹ در صد) افزایش از ۴۶/۹۷به ۴۸/۳۵ دلار و قیمت هر بشکه نفت خام WTI در بازار نایمکس برای تحویل در ماه سپتامبر از ۴۴/۴۹ دلار با ۱/۲۵ دلار (۲/۸ در صد)افزایش به ۴۵/۷۴ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

روند قیمت نفت خامها ی شاخص

۱۵oill1

ارسال نظر