کد خبر : 36619

مقاومت پلی پروپیلن بازها در برابر سلف فروشی «مارون»

مقاومت پلی پروپیلن بازها در برابر سلف فروشی «مارون»

پتروتحلیل- با وجود سلف فروشی پلی پروپیلن های نساجی پتروشیمی مارون، همچنان معامله گران در برابر کاهش قیمت ها مقاومت می کنند.

به گزارش «پتروتحلیل»، این در حالی است که پتروشیمی مارون در ماه اخیر اقدام به عرضه پلی پروپیلن نساجی C30S به صورت سلف و با حجم ۶ هزارتن کرده و تحویل این کالاها نیز آغاز شده است.

با این حال همچنان معامله گران پلی پروپیلن در مقابل کاهش قیمت این کالاها مقاومت می کنند. به گفته کارشناسان بازار، قیمت پلی پروپیلن ها در بازار آزاد در حال حاضر ۳ هزار و ۹۰۰ تومان است.

سجاد جلیلی، مشاور کارگزاری آگاه در این باره به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: با وجود عرضه های بالا توسط پلی پروپیلن سازها و فروش سلف پلی پروپیلن نساجی توسط مارون نرخ این کالا در بازار آزاد گران است و به نظر می رسد بازارسازی برخی از واسطه ها دلیل عمده آن باشد.

وی تاکید کرد: با این حال با وجود عرضه های بالا توسط پلی پروپیلن سازها به احتمال زیاد با تعدیل قیمت در آینده ای نزدیک روبه رو شویم.

وی در ادامه افزود: به نظر می رسد کدهای معاملاتی پر گردش وارد معاملات پلی پروپیلن ها شده اند.

به گفته جلیلی، طی دو هفته گذشته پتروشیمی مارون ۸ هزارتن پلی پروپیلن در بورس کالا عرضه کرد که رقم بالایی محسوب می شود و از این رو عدم تعدیل قیمت در بازار آزاد را می توان به مقاومت خریداران تعبیر کرد.

مشاور کارگزاری آگاه معتقد است؛ باید واسطه های بازار پتروشیمی برای شفافیت بیشتر به رسمیت شناخته شوند و کدهای معاملاتی به آنها تعلق بگیرد، به این ترتیب می توان نظارت و کنترل بیشتری در این حوزه اعمال کرد.

در همین حال امروز ۶ هزارتن پلی پروپیلن نساجی و ۴۷۲ تن پلی پروپیلن نساجی مورد معامله قرار گرفت.

پلی پروپیلن های نساجی و شیمیایی نویدزرشیمی، پلی نار و مارون با استقبال از سوی خریداران روبه رو و با رقابت شدند.

به این ترتیب عرضه ۸۰۰ تنی پلی پروپیلن نساجی SF060 پتروشیمی پلی نار با ۱۶۸۰ تن تقاضا روبه رو شد، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۱۱ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۳۹۷ تومان رقم خورد.

همچنین پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C نویدزرشیمی که به میزان ۲۵۲ تن عرضه شده بود ۸۲۳۲ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۷۳۵ تومان و نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۱۰۸ تومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجی ZH552R این مجتمع هم ۱۰۰۸ تن عرضه و ۱۴۴۹ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزار و ۲۱۱ تومان و میانگین قیمت خرید آن هم ۳ هزارو ۲۹۵ تومان بود. پلی پروپیلن نساجی ZH510L هم با حجم ۴۸۳ تن و قیمت پایه ۳ هزار و ۲۱۱تومان مورد معامله قرار گرفت.

همچنین پلی پروپیلن شیمیایی MR230Cپتروشیمی مارون که به میزان ۲۲۰ تن عرضه شده بود، ۱۷۸۲ تن تقاضا داشت، قیمت پایه اینکالا ۳ هزار و ۷۰۹ تومان و میانگین نرخ خرید این کالا هم ۴ هزارتومان رقم خورد.

پلی پروپیلن نساجی C30S و Z30S پتروشیمی مارون هم با رقابت از سوی معامله گران خریداری شدند، به طوری که عرضه ۱۰۱۲ تنی C30S به میزان ۲۷۲۸ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزارو ۲۱۱ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۳۱۰ تومان بود.

گرید Z30S هم به صورت سلف و هم نقدی و جمعا با حجم ۱۶۷۲ تن عرضه شد که جمعا ۳ هزار و ۲۱۲ تن تقاضا داشت، میانگین خرید نقدی این کالا ۳ هزار و ۲۹۲ تومان و خرید سلف آن هم ۳ هزار و ۲۶۵ تومان رقم خورد.

ارسال نظر