کد خبر : 23066

حضور زیر پوستی رکود در صنعت پتروشیمی!

product_classify_1_1-2014211144610-PP

پتروتحلیل- مدیرکالایی کارگزاری آگاه معتقد است؛ با وجود افزایش قیمت های محصولات پتروشیمی و همچنین رشد تقاضاها، شاهد افزایش مصرف در این بخش نیستیم.

سجاد جلیلی، با بیان این مطلب به خبرنگار «پتروتحلیل» گفت: گر چه قیمت نفت و اتیلن با رشد روبه رو شده و به تبع از آن قیمت محصولات پتروشیمی نیز در بازارهای جهانی افزایش داشته است، اما همچنان زیرساخت های بازار تغییری نکرده است، به طوری که محموله های بارگیری شده بیشتر به مقصد تهران است تا شهرستان ها و این موضوع نشان می دهد که هنوز بازار محصولات پتروشیمی در شرایط رکود به سر می برد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مصرف کنندگان واقعی همچنان از کمبود نقدینگی در بازار پتروشیمی رنج می برند، خاطر نشان کرد: اکثر مصرف کنندگان واقعی با توجه به نقدینگی های اندک حجم خریدهای خود را به ۵ تا ۱۰ تن تقلیل داده اند و قادر به خریدهای بیشتر و نقدی نیستند. از سوی دیگر وضعیت اقتصاد مطلوب نیست و این موضوع نشان می دهد که منطقی نیست که طی دو هفته اخیر کل صنعت پلاستیک دچار رونق شده باشد، بلکه با افزایش قیمت ها پس از دوره ای از کاهش، بیشتر نوسان گیران وارد بازار پتروشیمی شده اند و مطمئن هستند که روند نزولی به اتمام رسیده و می توانند محصولات خریداری شده را با قیمت هایی بالاتر به فروش برسانند.

مدیرکالایی کارگزاری آگاه در ادامه افزود: البته اثرگذاری قیمت نفت و اتیلن تا دو هفته دیگر بر بازار پتروشیمی بیش از حال نمود پیدا خواهد کرد و از این رو احتمالا با افزایش قیمت نیز روبه رو شویم، این موضوع توانسته خوشبینی را در بازار پتروشیمی افزایش داده و از این جهت حجم معاملات را افزایش دهد.

این در حالی است که امروز نیز معاملات محصولات پلیمری با استقبال خوبی از سوی معامله گران روبه رو شد و این موضوع نشان می دهد که افرادی که نقدینگی بالایی دارند متاثر از پیش بینی های افزایشی قیمت، درصدد تبدیل نقدینگی خود به کالا هستند.

به گفته جلیلی، در حال حاضر اکثر محصولات پتروشیمی در کف قیمتی قرار دارند و از این رو خرید آنها برای مصرف کنندگان به صرفه است.

در همین حال امروز پلی اتیلن سنگین بادی BL3 مارون با افزایش حجم تقاضا روبه رو بود، به طوری که عرضه ۴۴۰ تنی آن ۲ هزار و ۱۵۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا مانند هفته گذشته در محدوده ۳ هزار و ۷۳۸ تومان قرار داشت و معامله گران میانگین قیمت ۳ هزارو ۸۵۷ تومان را برای خرید این کالا ثبت کردند.

همچنین امروز پلی پروپیلن شیمیایی C30G ، پلی پروپیلن نساجی Z30S ، پلی پروپیلن نساجی C30S، پلی پروپیلن شیمیایی MR230C مارون هم با اقبال از سوی معامله گران روبه رو شدند، به طوری که معامله گران برای خرید این کالاها رقابت کردند. البته رقابت برای Z30S و C30s بیشتر از دو کالای C30G و MR230C که با رقابت محدود خریداری شدند، بود. برخی از بازاریان معتقدند؛ اطمینان از رشد قیمت ها و توقف روند نزولی بازار از دلایلی است که تاجران را برای ورود به مبادلات راغب کرده است.

البته امروز پلی پروپیلن نساجی ZH510L نویدزرشیمی هم مورد توجه خریداران قرار داشت، به طوری که عرضه ۵۰۰ تنی آن بیش از ۶۰۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۳ هزارو ۳۸۸ تومان و میانگین نرخ ثبت شده برای خرید آن ۳ هزار و ۳۹۵ تومان در هر کیلو بود.التبه عرضه های اندک نیز یکی از دلایل مهمی است که همواره خریداران محصولات پتروشیمی را وادار به رقابت می کند.

ارسال نظر