کد خبر : 35268

بازار نفت آمادگی عبور از ۵۰ دلار را دارد؟

بازار نفت آمادگی عبور از ۵۰ دلار را دارد؟

پتروتحلیل- بهای نفت خام در روز جمعه با کاهش روبرو شد. در حالی که برخی از معامله گران پس از رسیدن قیمت نفت به بالاترین رقم از اکتبر سال گذشته تاکنون، موقعیت خود را در بازار برای کسب سود تغییر داده و از سوی دیگر، برخی از تحلیل گران احتمال افزایش مجدد تولید نفت را با رسیدن آن به کانال ۵۰ دلاری می دهند، قیمت نفت طی معاملات روز جمعه کاهش یافت.

تعطیلات سه روزه در آمریکا به دلیل در پیش رو بودن روز یادبود، سرمایه گذاران را تشویق کرد تا موقعیت خود را در بازار برای کسب سود تغییر دهند. همچنین یک تحلیلگر بازار نفت در در این خصوص گفت: مردم نگران این هستند که با این قیمت ها افزایش تولید بازگردد. افزایش قیمت نفت و نزدیک شدن به مرز ۶۰ دلار می تواند طرحهای بهره برداری پرهزینه از منابع نفتی غیرمتعارف همانند شیل اویل آمریکا و همچنین طرح های استخراج نفت در آبهای عمیق را دارای توجیه اقتصادی کند و لذا میزان تولید و عرضه به طور قابل توجهی افزایش یافته و در نتیجه با ایجاد عرضه مازاد، قیمت ها دوباره سقوط خواهد کرد. البته تقویت ارزش دلار نیز بر بورس کالا تأثیر منفی بر جای گذاشته و منجر به پایین آمدن بهای نفت شد. ژانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که احتمالا" افزایش نرخ بهره در ماههای آینده اقدامی مناسب خواهد بود. وی اظهار داشت که بهبود شرایط اقتصادی ایالات متحده تضمینی برای افزایش متعاقب نرخ بهره در ماههای آتی می باشد. گفته یلن موجب تقویت شبهاتی در خصوص بالا بردن نرخ بهره طی نشست ماه ژوئن سیاستگذاران فدرال رزرو شده و افزایش ۰/۵ درصدی شاخص دلار را در پی داشت. بنابراین عوامل مذکور سبب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئیه طی دادوستد روز ۲۷ مه ۲۷ سنت (۰/۵ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۴۹/۳۲ دلار به تثبیت برسد. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئیه با ۱۵ سنت (۰/۳ درصد) کاهش به هر بشکه ۴۹/۳۳ دلار رسید. با این وجود، برنت و WTI در هفته قبل افزایش به ترتیب ۱/۲ و ۳/۳ درصدی را تجربه کردند. ملاحظه می شود که WTI توانست به حق مرغوبیت یک سنت در هر بشکه نسبت به برنت دست یابد که البته افت ۲/۴۳ میلیون بشکه ای ذخیره سازی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ مه در این امر نقش داشته است. کارشناسان می گویند؛ تحلیل تکنیکال نشان می دهد فضای روانی بازار نفت نیز برای عبور قیمت ها از مرز بشکه ای ۵۰ دلار آماده نیست و با نزدیک شدن به این محدوده قیمتی، سرعت رشد قیمت ها کند و حتی متوقف شده است. آنان به موانع فنی برای عبور قیمت از مرز ۵۰ دلار برای سه تا پنج هفته آینده اشاره می کنند.

قیمت نفت طی هفته های اخیر، روندی صعودی در پیش گرفته و حتی در هفته گذشته از مرز ۵۰ دلار نیز عبور کرد. وقوع حریق گسترده در کانادا که منجر به خروج بیش از یک میلیون بشکه نفت این کشور از بازار جهانی شد به همراه حمله نیروهای شورشی به خط لوله نیجریه و نیز ناآرامی در لیبی سبب اختلال در عرضه نفت شد به طوریکه حدود ۳/۵ میلیون بشکه در روز نفت از بازار خارج گردید که ۳ درصد کل عرضه جهانی نفت را شامل می گردید که بیشترین میزان توقف عرضه نفت از زمان جنگ عراق از سال ۲۰۰۳ محسوب می شود. این رخدادها شامل سوانح طبیعی و یا ناآرامی های سیاسی که اختلال در تولید و یا حمل و نقل نفت را به دنبال دارد، حق مرغوبیت ریسک برای قیمت نفت را به همراه دارد به طوریکه رکورد بالاترین قیمت نفت در سال ۲۰۱۶ و نیز بیشترین میزان رشد برای آن طی هفت ماه اخیر به ثبت رسید. در سال ۲۰۱۱ و همزمان با وقوع بهار عربی قیمت نفت از ۱۱۰ دلار در هر بشکه نیز فراتر رفت. بازار نفت در سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۴ چندان توجهی به اختلالات عرضه نظیر تحریم ایران و یا بسته شدن ترمینال نفتی لیبی ننمود زیرا تمامی توجهات به رشد فزاینده عرضه نفت معطوف شده بود. حتی با اینکه اعتصاب در کویت در ماه آوریل سبب شد تا نیمی از تولید نفت این کشور متوقف گردد. لازم به ذکر است که مقامات کانادایی گفته اند که کارگران میادین Oil Sand هفته آینده کار خود را آغاز خواهند کرد. همچنین آخرین آمارها نشان می دهد که تولید نفت و میعانات گازی روسیه در این ماه با افزایش ۱۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به سال گذشته به ۱۰/۸۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.

ارسال نظر