کد خبر : 35200

نفت به ۵۰ دلار می رسد؟

نفت به ۵۰ دلار می رسد؟

پتروتحلیل- قیمت نفت پس از کاهش روز دوشنبه در روز سه‌شنبه با افزایش روبرو شد. دلیل تغییر روند قیمت در پیش بینی کاهش ذخیره سازی نفت ایالات متحده ذکر شده است. در حالیکه کارشناسان رویترز و وال استریت ژورنال پیش بینی کردند که ۲/۵ میلیون بشکه از حجم موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ مه کاسته شده باشد، انجمن نفت آمریکا (API) روز گذشته اعلام کرد که ذخیره سازی نفت خام این کشور ۵/۱ میلیون بشکه تقلیل یافته و همزمان موجودی فرآورده های میان تقطیر نیز کاهش ۲/۹ میلیون بشکه ای داشته است اما در مقابل ۳/۶ میلیون بشکه بر حجم موجودی بنزین افزوده شده است.

بدین ترتیب، قیمت نفت خام WTI روز گذشته به بالاترین سطح خود از اکتبر تاکنون رسید که این افزایش متأثر از برآورد کارشناسان از وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا بود. یک تحلیل‌گر مؤسسه Price Futures اظهار داشت؛ انتظار می رود که آتش سوزی در منطقه نفتی کانادا بر حجم ذخیره سازی نفت آمریکا مؤثر واقع گردد و اگر نتایج بررسی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز مؤید این مطلب باشد، در آن صورت مشاهده خواهد شد که بهای نفت به ۵۰ دلار در هر بشکه برسد. این عامل سبب شد تا قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه ژوئیه ۵۴ سنت (۱/۱ درصد) افزایش یافته و به هر بشکه ۴۸/۶۲ دلار بالغ گردد. همچنین بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن با ۲۶ سنت (۰/۵ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۴۸/۶۱ دلار به تثبیت برسد. ملاحظه می شود که قیمت WTI از بهای برنت پیشی گرفته و به یک سنت حق مرغوبیت دست یافت.

البته تحلیل گران بهبود بازار سهام آمریکا را در تقویت قیمت نفت مؤثر می دانند، زیرا داده های آماری ایالات متحده حاکی از تقویت شرایط اقتصادی این کشور بوده و آمار معاملات مسکن نیز بیشتر شده است و انتظار می رود که وضعیت تقاضا و مصرف نفت نیز بهتر شود. لازم به ذکر است که اعتصاب گسترده در فرانسه مانع از شدت افزایش قیمت شد زیرا تعطیلی پالایشگاهها موجب کاهش تقاضا برای نفت گردید. یک تحلیلگر ارشد انرژی می‌گوید این افزایش قیمت احتمالا" کوتاه مدت خواهد بود و در هفته‌های آینده قیمت مجددا" کاهش خواهد یافت. وی با اشاره به اختلال در عرضه نفت از سوی نیجریه به دلیل اعتراضات و در کانادا به علت حریق گسترده، گفت: روند عرضه رو به افزایش است.

روند عرضه که به دلایل برنامه‌ریزی نشده در نیجریه و کانادا مختل شده بود احتمالا به شرایط عادی باز می‌گردد. اما برخی از کارشناسان نظری متفاوت داشته و می گویند؛ حمله و آسیب رساندن به خط لوله نفت نیجریه ادامه یافته و با توالی فعلی در کوتاه مدت و میان مدت رخ خواهد داد و اگر دولت بخواهد که با نیروهای جنگ طلب سختگیری نموده و شورش را تحریک نماید، شرایط امنیتی بدتر خواهد شد و لذا اختلال تولید نفت در این کشور فعلا" رو به تزاید است. با اینحال، تولید از میادین Oil Sand کانادا از سر گرفته شده و صادرات لیبی نیز (به ویژه از ترمینال شرقی این کشور) رو به افزایش می باشد.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۲۴oil

تحلیل‌گران مؤسسه Citigroup پیش بینی کردند که قیمت متوسط هر بشکه نفت برنت در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۶ به ۵۰ دلار خواهد رسید و تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تا ۶۵ دلار افزایش خواهد یافت. کارشناسان کاهش تولید کشورهای غیراوپک را علت افزایش قیمت نفت دانستند.

به علاوه در سال جاری، تحویل نفت از نیجریه، ونزوئلا، لیبی و کانادا با اختلالات جدی مواجه شده و انتظار این مؤسسه اینست که این روند همچنان ادامه یابد. همچنین در آینده نزدیک دلیلی برای کاهش قیمت نفت مشاهده نمی شود. محمد بن صالح السعدا - وزیر انرژی قطر اظهار داشت: در حال حاضر، قیمت نفت به میزان حداقل ۶۵ دلار در هر بشکه به شدت مورد نیاز است. وی گفت: امنیت عرضه در آینده به خاطر کاهش قیمت نفت که کشورهای تولیدکننده را تحت فشار گذاشته است، به خطر خواهد افتاد. بن صالح همچنین احتمال ازسرگیری گفتگوها درباره تثبیت تولید برای بهبود قیمت نفت را که توسط روسیه و عربستان مطرح شد، رد نکرد. وی این اظهارات را پیش از نشست کشورهای تولیدکننده نفت عنوان کرد. نماینده عراق در اوپک گفت؛ که این کشور تا پیش از روبرو شدن با مشکلات مربوط به تعمیر و نگهداری، هوای بد و قطع برق که باعث کاهش بی سابقه تولید در ماه ژانویه شده است، درحال تولید روزانه ۴/۵ میلیون بشکه نفت است در حالیکه در ماه ژانویه ۴/۷۸ میلیون بشکه در روز بود. تصمیم برای توقف تولید ۱۷۰ هزار بشکه‌ای در منطقه کرکوک، همچنین شرایط نامساعد آب و هوا و تعمیر و نگهداری میزان تولید نفت را کاهش داده است.

ارسال نظر