کد خبر : 35090

دو رخداد جدید در بازار نفت

دو رخداد جدید در بازار نفت

پتروتحلیل- بازار نفت در روز چهارشنبه اگرچه همچنان مجموعه حوادث روز های را اخیر دنبال می کرد اما در این روز نیز دو اتفاق عمده به آنها اضافه گردید که هر یک به سهم خود در روند بازار تاثیر مهمی بر جای گذاشتند.

بعبارت دیگر، بازار نفت بدلیل کاهش تولید نفت کانادا، نیجریه،شیل آمریکا ، ونزوئلا و لیبی در مسیر افزایش قیمت حرکت می نمود و اطلاعات ارائه شده در گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA )، می توانست بر ادامه افزایش قیمت ها نیز تاثیر خاص خود را داشته باشد.

البته در کنار تاثیرات مهم بررسی گزارش فوق عو امل مهم دیگری نیز شرایط بازار های جهانی نفت را تحت تاثیر خود قرار دادند که در ادامه مورد اشاره قرار خواهند گرفت. برای مثال، EIA در گزارش هفتگی خود که در روز چهار شنبه منتشر کرد ، اشاره نمود که سطح ذخیره سازی های مواد نفتی بویژه انواع فرآورده در هفته منتهی به ۱۳ مه در مقایسه به ارقام مربوط به هفته قبل از آن (منتهی به ششم مه) کاهش زیادی داشته که منجر به افزایش یک در صدی در قیمت نفت گردید.

بعبارت دیگر،پیش بینی های قبلی مبنی بر افزایش سطح ذخیره سازیها تا حدودی محو گردید زیرا ارقام منتشره در گزارش جدید EIA دوباره به رکورد جدیدی رسید و همه در انتظار افزایش قیمت فرآورده و نفت خام را در بازار داشتند. البته بازار پس از گزارش فوق حرکت درست خود را بسمت قیمت ۵۰ دلار برای هر بشکه نفت ادامه داد اما در اثر وقوع حوادث بعدی تغییر جهت داد.

بعبارت دیگر، پس از انتشار گزارش EIA بود که، فدرال رزرو نیز در جلسه ای که آوریل گذشته بر گزار کرده بود نسبت به افزایش ارزش دلار در اولین فرصت خبر داد و در روز گذشته زمان آغاز آنرا ماه ژوئن تعین کرد ،و همین امر باعث گردید تا ارزش دلار در مقابل سایر اسعار افزایش یافته و در نتیجه قیمت هربشکه از نفت خام را در مسیر نزولی سوق دهد.بدیهی است که با این اقدام آمریکا، بار دیگر بازار کالا در جهان رابرای خریداران آن که با پولی به غیر از دلار معامله می کنند، گرانتر کرده است. در گزارش EIA ذخیره سازی های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۱۳ مه افزایش ۱/۳ میلیون بشکه ای و حجم کل آنرا با رکورد ۵۴۱/۳ بشکه نشان می داد در حالیکه تحلیل گران و دست اندر کاران بازار کاهش قابل توجه ۲/۸ میلیون بشکه ای را انتظار داشتند.البته فعالیت های ذخیره سازی در کوشینگ اکلاهما بعنوان مرکز تحویل محمولات WTI توسط خطوط لوله به بازار های مصرف آن در آمریکا نیز افزایش مقدار ۴۶۱۰۰۰ بشکه ای را نشان می داد که به بالاترین مقدار خود تا آن زمان رسید.

از طرفی بازار فرآورده نیز شرایط خاص خود را داشت چراکه ذخیره سازی انواع آن در مقایسه با افزایش ذخیره سازی نفت خام کاهش بیشتری را تجربه نمود. زیرا ذخیره بنزین تا رقم ۲/۵ میلیون بشکه کاهش داشت در حالیکه تحلیل گران بازار کاهش ۱۵۰۰۰۰ بشکه ای را انتظار داشتند.بعلاوه حجم ذخیره سازی فرآورده های میان تقطیر نیز ۳/۲ میلیون بشکه کاهش داشت که در مقابل کاهش ۶۴۲۰۰۰ بشکه ای پیش بینی شده ، اختلاف قابل توجهی را نشان می دهد. بنابراین با این کاهش شدید در حجم ذخیره سازی فرآورده های نفتی و در حالیکه بازار نفت در غرب در حال ورود به فصل تعطیلات و یا بعبارتی فصل رانندگی است و بنظر می رسید که پارامتر های لازم برای تقویت قیمت نفت و حامل های آن مهیا خواهد بود ، شاهد کاهش قیمت می باشیم و اینطور پیداست که سهم افزایش ارزش دلار در مقایسه با تاثیر کاهش سطح ذخایر مواد نفتی در قیمت نفت خام بیشتر بوده است.

بهمین دلیل ملاحظه می شود که قیمت هر بشکه نفت خام WTI در بازار نایمکس نیو یورک برای محمولات تحویلی ماه ژوئن از ۸/۳۱ دلار در روز سه شنبه با ۰/۱۲ دلار( ۰/۲ در صد )کاهش به ۴۸/۱۹ دلار و قیمت هربشکه نفت خام برنت دریای شمال تحویلی در ماه ژوئیه در بازار ICE لندن از بشکه ای ۴۹/۲۸ دلار با ۰/۳۵ دلار (۰/۷ در صد)کاهش به ۴۸/۹۳ دلار به تثبیت رسید بطوریکه میزان کاهش ارزش هر بشکه نفت برنت حدود بیش از سه برابر کاهش قیمت ٌWTI می باشد.

ذخیره سازیهای نفت آمریکا

۱۸oil

از طرفی، برخی تحلیل گران بازار هنوز صحبت از مازاد روزانه ۸۰۰۰۰۰ بشکه نفت در بازار می کنند و بعلاوه آنکه سرعت عمل ایران (بعنوان چهارمین کشور بزرگ تولید کننده نفت در جهان و دومین کشور صادر کننده نفت در اوپک) در دست یافتن به مقدار جدید صدور نفت را حیرت آور تلقی نموده و اقدام آنرا در صادرات روزانه ۲/۱ میلیون بشکه در روز در ماه مه جاری که ۶۰ در صد بیش از مقدار آن در سال قبل می باشد ، تا کنون دور از انتظار می دانستند.

ارسال نظر