کد خبر : 34160

«ایران» مانع فریز نفتی نیست

«ایران» مانع فریز نفتی نیست

پتروتحلیل- اظهارات یک مقام نفتی کویت منجر به افزایش جزئی بهای نفت طی معاملات روز گذشته بازارهای جهانی شد. نماینده کویت در اوپک گفت، همه شواهد حکایت از آن دارد که در نشست تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک در دوحه در روز ۱۷ آوریل، توافقی اولیه بر سر فریز تولید نفت حاصل خواهد شد. من انتظار دارم بازار نفت در نیمه دوم امسال به توازن بین عرضه و تقاضا دست یابد.

وی پیش بینی کرد که قیمت برنت در نیمه دوم سال جاری در محدوده ۴۵ تا ۶۰ دلار در هر بشکه معامله شود. نماینده کویت در اوپک بدون اشاره به شواهدی مبنی بر حصول توافق در اجلاس ۱۷ آوریل در دوحه گفت؛ تولید کنندگان ممکن است روی فریز تولید خود در سطح ماه فوریه یا متوسط ماه های ژانویه و فوریه توافق کنند و تنها اظهار داشت که چند نشانه مثبت هست که نشان می دهد که در نشست مذکور توافقی اولیه برای مهار افزایش تولید نفت به دست می آید.

همچنین او اعلام کرد که تولید ایران مانعی برای حصول توافق برای طرح فریز نفتی نیست زیرا ایران به دشواری می تواند در وضعیت کنونی بازار نفت که با حجم انبوه مازاد عرضه مواجه است، نفت خود را به فروش برساند و این امر برای این کشور یک چالش محسوب می شود. این در حالیست که پیشتر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور طی مصاحبه ای با بلومبرگ گفته بود؛ کشورش در صورتی با فریز تولید موافقت خواهد کرد که ایران و سایر تولیدکنندگان بزرگ به اقدام مشابه مبادرت نموده و با این طرح همراهی کنند. چنانچه هر کشوری تصمیم بگیرد تولید خود را افزایش دهد، در این صورت ما نیز از هیچ فرصتی برای افزایش تولید نفت چشم پوشی نخواهیم کرد. اما نماینده کویت در اوپک رسیدن به توافق را مشروط به اعمال رویه مشابه سایر تولیدکنندگان برای ایران ندانسته و گفت که بدون ایران نیز این نتیجه حاصل خواهد شد. این اظهارات خلاف جهت یکدیگر سبب شد تا قیمت نفت از روز جمعه تاکنون فراز و فرود داشته و ادامه این تردیدها و برداشتهای متفاوت توسط معامله گران موجب می گردد تا روز نشست و اعلام نتایج مذاکرات، نوسانات ادامه یابد. اما در صورت توافق و اجرایی شدن این تصمیم مسیر تولید تغییر خواهد کرد. برخی از تحلیل گران بر این باورند که انتظار اجرایی شدن طرح فریز تولید خیلی خوشبینانه صورت گرفت اما به هر حال توانست از قیمت نفت حمایت کند اما ادامه این تقویت منوط به کند شدن رشد تولید نفت آمریکا و سایر تولیدکنندگان غیراوپک به همراه بهبود تقاضاست. اما با شرایط کنونی نمی توان از کاهش بیشتر قیمت و پایین آمدن آن از سطح ۳۵ دلار ممانعت کرد، اما پایداری قیمت نیاز به تحولات و تغییرات گسترده در عوامل بنیادین بازار دارد. البته در حال حاضر وضعیت تقاضا نسبتا" مساعد است چون ضریب بهره برداری پالایشی بالاست. عموما" ضریب بهره برداری پالایشی در آمریکا طی ماه آوریل بالاست چون پالایشگران خود را برای اوج مصرف بنزین تابستان در اوائل ماه مه آماده می سازند. بنابراین همانطور که اشاره شد، اظهارات مقام نفتی کویت منجر شد تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مه طی دادوستد روز پنجم آوریل ۱۹ سنت (۰/۵۳ درصد) افزایش یافته و به هر بشکه ۳۵/۸۹ دلار بالغ گردید. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن با ۱۸ سنت (۰/۵ درصد) افزایش در سطح بشکه ای ۳۷/۸۷ دلار به تثبیت رسید.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۵oil

بانک ING گفت: شاخصهای تکنیکال بازار نشان می دهد که قیمت نفت از کف بالاتر رفته اما صعود آن در کوتاه مدت محدود خواهد بود. لازم به ذکر است که کاهش ارزش دلار آمریکا به پایین ترین سطح از اکتبر ۲۰۱۴ نیز عاملی مؤثر در بالا رفتن قیمت نفت خام بود. همچنین انجمن نفت آمریکا پس از بسته شدن بازار گزارش هفتگی خود را منتشر کرد که در آن نشان می داد موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به اول آوریل کاهش ۴/۳ میلیون بشکه ای داشته که این خبر منجر به افزایش قیمت نفت برای معاملات الکترونیک شد.

ارسال نظر