کد خبر : 34021

«ایران» در گردهمایی نفتی «دوحه» شرکت می کند؟

«ایران» در گردهمایی نفتی «دوحه» شرکت می کند؟

پتروتحلیل- افزایش میزان ذخیره سازی نفت خام آمریکا به همراه تقویت دلار موجب کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی روز پنجشنبه شد. لازم به ذکر است که بازارهای بورس در روز ۲۵ مارس به علت مصادف شدن با روز "جمعه خوب" (Good Friday) تعطیل بوده اند. اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA) روز چهارشنبه اعلام کرد که موجودی نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۸ مارس ۹/۳۶ میلیون بشکه‌ افزایش یافته و به ۵۳۲/۵ میلیون بشکه بالغ شده که حجم افزوده شده بیش از سه برابر پیش‌بینی انجام شده توسط کارشناسان بوده است. در این ضمن واردات نفت آمریکا نیز به ۸/۳۸ میلیون بشکه در روز رسیده اما تولید با کاهش جزئی در سطح ۹/۰۴ میلیون بشکه در روز بوده است. این خبر تأثیر خود را بر معاملات روز پنجشنبه نیز بر جای گذاشت. علاوه بر آن، ضعف در بازار سهام نیز قیمت های جهانی نفت خام را تحت تأثیر قرار داد. این ضعف از بالا رفتن ارزش دلار آمریکا ناشی می شد. اظهارات مقامات ارشد فدرال رزرو آمریکا در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره طی ماه‌های آینده تأثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و کاهش قیمت نفت و طلا داشته است. گفته های مقامهای ارشد بانک مرکزی آمریکا نشان می دهد که این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا طی ماه های آینده نرخ بهره را فراتر از انتظارات سرمایه گذاران بین المللی افزایش دهد.

در حالی که فدرال رزرو آمریکا در تازه ترین نشست خود نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرده و اعلام نمود که تا پایان امسال احتمالا ۲ بار نرخ بهره را افزایش خواهد داد ولی اظهارات اخیر مقام های ارشد فدرال رزرو نشان می دهد که این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو تعداد افزایش نرخ بهره طی ماه های آینده را بیشتر نماید. علت این امر نیز به رشد اقتصادی این کشور برمی گردد چرا که وزارت بازرگانی آمریکا که در دومین ارزیابی خود از رشد اقتصادی این کشور در سه ماه پایانی ۲۰۱۵ میلادی، این رقم را یک درصد اعلام کرده بود، در سومین و آخرین ارزیابی خود رشد اقتصادی در دوره مورد نظر را ۱/۴ درصد اعلام کرده است. پس از آن شاخص دلار در بازار ICE رشد ۱/۱ درصدی داشت. بدین ترتیب این عوامل موجب شدند تا بهای نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مه طی معاملات روز ۲۴ مارس ۳۳ سنت (۰/۸ درصد) تقلیل یافته و در سطح هر بشکه ۳۹/۴۶ دلار به تثبیت برسد. WTI در هفته گذشته کاهش ۵ درصدی قیمت را تجربه نمود. همچنین قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه مه با ۳ سنت (۰/۱ درصد) کاهش به بشکه ای ۴۰/۴۴ دلار رسید. این نفت خام در هفته قبل کاهش ۱/۵ درصدی را داشت. شایان ذکر است که تعطیلی روز جمعه و نیز نزدیک شدن به تعطیلات عید پاک سبب شد تا حجم مبادلات نفت افت زیادی داشته باشند. البته قیمت این دو نفت خام کاهش بیشتری یافته بودند، اما خبر مؤسسه Baker Hughes توانست از شدت افت قیمت بکاهد. زیرا این مؤسسه اعلام نمود که در هفته گذشته تعداد ۱۵ دکل حفاری نفتی دیگر غیرفعال شده و مجموع آنها به ۳۷۲ واحد رسیده است. البته از سوی دیگر، کارشناسان می گویند که افزایش کارآیی سبب شده تا هزینه بهره برداری از هر چاه نفتی نسبت به سال ۲۰۱۵ در حدود ۵-۳ درصد کاهش یافته باشد. با این حال روند مستمر افزایش موجودی نفت خام موجب متوقف کردن اثرات صعودی برنامه تولیدکنندگان بزرگ نفتی (روسیه و عربستان) برای ثابت نگهداشتن میزان تولید شده است.

تولیدات اوپک همچنان بالاست و انتظار می‌رود ایران نیز به افزایش تولید خود ادامه دهد. یک تحلیل گر گفته است؛ اگر رشد ذخیره سازی ها ادامه پیدا کند، نفت خام دوباره به سطح ۳۵ دلار باز خواهد گشت. البته بالا رفتن موجودی ها چندان برای دست اندرکاران بازار نفت دور از ذهن نبود زیرا پالایشگران در حال تعمیرات پالایشی برای تولید فرآورده ها با مشخصات فصل تابستان می باشند.

وضعیت موجودیهای نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۸ مارس ۲۰۱۶

۲۴oil

تولیدکنندگان عضو اوپک و خارج از این سازمان قرار است در ۱۷ آوریل در دوحه قطر گردهم بیایند تا درباره توقف تولید در سطح ماه ژانویه مذاکره کنند. در این راستا قطر اعلام کرد که ۱۳ کشور عضو اوپک از جمله ایران به گفتگوهایی که ۱۷ آوریل در دوحه برگزار خواهد شد، دعوت شده اند. روسیه که در اوپک عضویت ندارد نیز به این نشست دعوت شده است. روسیه، قطر، عربستان و ونزوئلا در فوریه گذشته بر سر تثبیت سطح تولید توافق کردند، مشروط بر آن که سایر تولیدکنندگان نفت نیز به این طرح بپیوندند.

برخی تولیدکنندگان از جمله کویت، امارات و عمان از این طرح استقبال کرده اند. ایران هنوز اعلام نکرده که آیا در نشست دوحه شرکت می‌کند یا خیر. اما مسئولان ایرانی تصریح کرده اند که تهران تولید نفت خود را فریز نخواهد کرد زیرا خواهان افزایش صادرات خود در پی لغو تحریمها است. وزارت انرژی قطر گفت: هدف این گفتگوها دسترسی به توافق میان تولیدکنندگان در خصوص تثبیت تولید در ماه ژانویه به منظور کاهش عرضه مازاد در بازار جهانی است.

دبیرکل اوپک در یک کنفرانس خبری در وین گفت: امیدوارم نتیجه این نشست مثبت باشد. ایران مخالف این نشست نیست ولی برای تولید شروطی دارد و احتمالا" در آینده به این گروه خواهد پیوست. عبدالله البدری گفت این سازمان پیش بینی می‌کند که حتی اگر ایران به برنامه توقف سطح تولید نفت نپیوندد، قیمت نفت به سطح متوسطی بازگردد. نماینده لیبی در اوپک نیز می‌گوید: این کشور برنامه ای برای شرکت در نشست تولیدکنندگان نفت در ۱۷ آوریل به منظور توقف سطح تولید نفت ندارد.

یک کارشناس آژانس بین‌المللی انرژی گفت؛ توافق میان چند تولیدکننده اوپک و روسیه به منظور ثابت نگهداشتن میزان تولید شاید بی‌معنی به نظر برسد چرا که عربستان سعودی تنها کشوری است که قادر به افزایش تولیدات خود است. با این وجود وزیر نفت نیجریه اعلام کرد که توافق امکان پذیر خواهد بود.

ارسال نظر