کد خبر : 34138

طرح ناامیدکننده فریز نفتی

طرح ناامیدکننده فریز نفتی

پتروتحلیل- ناامیدی نسبت به حصول توافق میان تولیدکنندگان بزرگ نفت بر سر طرح فریز نفتی و همچنین پیش بینی افزایش مجدد ذخیره سازی نفت خام آمریکا منجر به کاهش بیش از دو درصدی بهای نفت طی معاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی شد. پس از اعلام خبر ارائه طرح اولیه توقف تولید نفت در سطح ماه ژانویه میان عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر موسوم به طرح فریز نفتی، امیدواری نسبت به بهبود روند قیمت نفت در بازار جهانی رو به افزایش گذاشت، به طوریکه قیمت نفت ۵۰-۴۵ درصد افزایش یافته و از سطح نازل آن طی دوازده سال اخیر بالاتر آمد.

هرچند که برخی از کارشناسان از جمله یک بانک کانادایی پیش بینی کردند که قیمت همچنان رو به صعود گذاشته و در محدوده بشکه ای ۵۰ دلار تثبیت شود. اما پس از اظهارات جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان مبنی بر مشروط کردن پایبندی این کشور به طرح فریز نفتی به اجرای آن از سوی سایر کشورها به خصوص ایران، روند صعودی متوقف گردید. محمد بن سلمان جانشین ولیعهد پادشاه عربستان به پایگاه خبری بلومبرگ گفته بود: چنانچه همه کشورها با تثبیت میزان تولید نفت موافقت کنند، این کشور نیز آماده است. به اعتقاد وی، چنانچه هر کشوری تصمیم بگیرد تولید خود را افزایش دهد، ریاض نیز از هیچ فرصتی برای افزایش تولید نفت چشم پوشی نمی کند.

از سوی دیگر، الکساندر نوواک- وزیر انرژی روسیه روز دوشنبه گفت ایران تأیید کرده که در نشست ۱۷ آوریل تولید کنندگان نفت در دوحه پایتخت قطر شرکت خواهد کرد ولی تا زمانیکه تولید نفت این کشور به سطح قبل از تحریم‌ها یعنی چهار میلیون بشکه در روز نرسد، قصد ندارد به طرح توافق برای تثبیت تولید ملحق شود. الکساندر نوواک روز دوشنبه با ابراز تمایل کشورش برای دیدار با مقام های عربستان سعودی، توقف افزایش تولید نفت را موضوع اصلی این دیدار احتمالی عنوان کرد. وی افزود؛ اگر ضروری و ممکن باشد، من با همتای عربستانی خود صحبت خواهم کرد. نوواک در مورد به توافق رسیدن طرف ها بر سر این موضوع در اجلاس پیش روی اوپک ابراز امیدواری کرد و گفت: پیش از آغاز اجلاس، طرف ها در مورد به کارگیری مکانیسم های مختلف برای به تعادل رساندن فروش نفت با یکدیگر به تبادل نظر خواهند پرداخت.

با این حال سطح بالای تولید روسیه به میزان ۱۰/۹۱۲ میلیون بشکه در روز و همچنین عربستان نیز علتی است که معامله گران را نسبت به کاهش موجودی انبوه نفت و افزایش قیمت به بیش از ۴۵ دلار در هر بشکه مورد تردید قرار می دهد. علاوه بر این، کارشناسان پیش بینی می کنند که موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به اول آوریل ۳/۳ میلیون بشکه افزایش یافته باشد. این شرایط موجب شدند تا بهای نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه ژوئن ۹۸ سنت (۲/۵ درصد) تقلیل یافته و در سطح بشکه ای ۳۷/۶۹ دلار به تثبیت رسید. همچنین قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مه با ۱/۰۹ دلار (۳ درصد) کاهش به هر بشکه ۳۵/۷۰ دلار رسید. برنت و WTI از بالاترین سطح خود در ماه مارس به ترتیب ۱۱ و ۱۵ درصد کاهش یافته اند. البته خبر مشکل فنی و نشتی در خط لوله Keystone که نفت را به مخازن کوشینگ منتقل می کند، سبب افزایش قیمت WTI پس از بسته شدن بازار شد.

روند قیمت نفت خامهای شاخص بازار جهانی نفت

۴april-oil

البته وضعیت اقتصادی جهان نیز روند بازارهای سهام در روز گذشته مؤثر بود زیرا صندوق بین المللی پول نسبت به مشکلات اقتصادهای نوظهور مانند چین تأکید ورزیده و اعلام کرد که این مشکلات قابل انتقال به بازارهای بورس سایر کشورهای جهان نیز می باشد. صندوق بین‌المللی پول هشدار داده اقتصاد جهان با خطر فزاینده از خط خارج شدن اقتصاد مواجه است و دیوید لیپتون، معاون صندوق بین‌المللی پول، خواستار اقدامات فوری برای تقویت تقاضای جهانی شده است. ارائه تصویر نامطلوب از وضعیت اقتصادی جهان منجر به افت شاخصهای مهم بازارهای سهام گردید. در آخر لازم به ذکر است که سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات در حاشیه سفر به روسیه و دیدار با مسئولان انرژی روسیه اظهار داشت: کاهش قیمت نفت هیچ تأثیری بر اقتصاد امارات نخواهد گذاشت و این کاهش قیمت ها طی چند سال اخیر باعث شده است که امارات در حوزه جذب منابع اقتصادی غیر نفتی بیشتر سرمایه گذاری کند.

ارسال نظر