کد خبر : 33632

عدم تطابق رشد اقتصادی و پتروشیمی

عدم تطابق رشد اقتصادی و پتروشیمی

پتروتحلیل- ایران که به تازگی تحریم های اعمال شده بر برنامه هسته ای آن لغو شده است هنوز در حال درک نیازهای جمعیت جوان و در حال افزایش و اقتصادی آماده برای تاخت و تاز است.

به گزارش «پتروتحلیل»، مؤسسه Roland Berger در گزارشی اعلام کرده است: «ایران با دارا بودن ۱/۶ میلیون متر مربع مساحت هفدهمین کشور جهان از نظر وسعت است و با ۷۸ میلیون جمعیت از این نظر با کشور آلمان برابر است. بطور قابل ملاحظه ای، ۴۱ درصد از ایرانیان کمتر از ۲۵ سال سن داشته که این مسئله بنیانی قوی برای رشد اقتصادی است. علیرغم تحریم ها و عواقب آن تولید ناخالص داخلی ایران هنوز در رقم قابل توجه ۴۱۵ میلیان دلار قرار دارد.»

طبق گزارش صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۴ و پس از رکود سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، ۴/۳ درصد بوده است. علی طیبی نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در مصاحبه خبری خود اعلام کرد که هدف این کشور رشد سالانه ۵ درصد برای سال ۲۰۱۶ است. محمد آقا نهاوندیان رییس دفتر ریاست جمهوری اسلامی ایران در ماه ژانویه در مجمع جهانی اقتصاد در داووس اعلام کرد که اقتصاد این کشور پتانسیل متوسط رشد ۸ درصد را در ۵ سال آینده دارد.

باتوجه به کاهش سرمایه گذاری بین المللی در ایران در سال های تحریم این کشور پروژه ای را آغاز کرده که باتوجه به دسترسی گسترده آن ها به گازهای متان و اتان تولید محصولات پتروشیمی را افزایش خواهد داد. ایران با دسترسی به گاز متان برنامه ریزی کرده تا ظرفیت تولید متانول خود را در ۵ سال آینده به ۲۵ میلیون تن در سال برساند و جایگاه بزرگترین عرضه کننده این محصول در دنیا را به دست آورد. این کشور با تکیه بر ذخایر عظیم متان خود قصد دارد تا عرضه پلی اتیلن خود را در ۱۰ سال آینده ۲ تا ۳ میلیون تن در سال افزایش دهد. ظرفیت تولید پلی اتیلن ایران در حال حاضر ۳/۷ میلیون تن در سال است.

این کشور همچنین اعلام کرده است که در پروژه های پالاشگاه های خارج از این کشور که نفت خام آن را فراوری می کنند مشارکت خواهد کرد. عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی در پایان ماه ژانویه اظهار کرده است که فناوری های استفاده شده در پالایشگاه های این شرکت در اصفهان، بندرعباس و لاوان در حال ارتقا یافتن هستند. با این حال، تمرکز این پروژه های پالایشگاه های بر افزایش ظرفیت تولید بنزین با کیفیت Euro-4 است.

Mccafferty گفته است: «بازار ایران شاهد کمبود فرآورده های فرعی از واحدهای کراکینگ خواهد بود. واحد های کراکینگ این کشور برای تولید اتیلن به میزان زیادی به سوخت گازی متکی هستند و بازده کمی برای تولید پروپیلن و دیگر فرآورده های فرعی دارند.

بر خلاف ایران، رغیب اصلی آنها عربستان سعودی که در ده سال گذشته از لحاظ مالی در جایگاه بهتری قرار داشته در حال گسترش پالایشگا ها و واحدهای فعال با خوراک نفتا است. در سال ۲۰۱۶ و اوایل سال ۲۰۱۷، شرکت Sadara (متعلق به شرکت Aramco عربستان و Dow Chemicals) برنامه دارد تا چندین واحد اختصاصی را در مجموعه خود واقع در Jubail افتتاح کند. به گزارش «پتروتحلیل»، مجموعه پتروشیمی Jubail متعلق به شرکت Sadara اولین مجموعه ای در منطقه شورای همکاری خلیج [فارس] است که واحدهای کراکینگ آن با خوراک نفتا فعالیت می کنند و طراحی شده تا طیف محصولات اختصاصی پتروشیمی را تولید کند.

این محصولات شامل این موارد خواهد بود: پلی یورتان، پروپیلن گلیکل، انواع بوتیل گلیکل اتر، انواع آمین ها و الاستومرهای پلی اولفین. ظرفیت تولید محصولات مختلف پتروشیمی مجموعه ۲۰ میلیارد دلاری Jubail متعلق به Sadara که با استفاده از خوراک نفتا تولید می شوند، ۳ میلیون تن در سال است. پس از سال ها تولید محصول با خوراک گاز و در پی اجبار حکومت عربستان، دیگر شرکت های سعودی مثل Sabic و Petro Rabigh نیز به تولید محصولات اختصاصی پتروشیمی روی آوردند.

ارسال نظر